В Ісламському культурному центрі м. Києва протягом двох днів змагалися читці Корану. На організований ДУМУ «Умма», ГС «Всеукраїнська асоціація «Альраід» та ІКЦ столиці за підтримки Ліги ісламського світу — Королівство Саудівська Аравія та Всесвітньої асоціації з вивчення Священного Корану і Сунни (HQMIO) ХIX Всеукраїнський конкурс цього року приїхали 63 учасники.
Знання коранічного тексту і відповідність декламації суворим правилами таджвіду оцінювало компетентне журі — імам-хатиб одеської мечеті «Ассаль» Шафік Кастіро, імам мечеті ІКЦ Запоріжжя Мухаммад Мамутов, керівник і викладач курсів Корану при ІКЦ Києва Айдер аль-Хадж і представник Всесвітньої асоціації вивчення Священного Корану і Сунни (HQMIO) шейх Абдулазіз аз-Захрані — один із найвідоміших читців Корану в мусульманському світі.
І ось нарешті названі імена кращих читців — в кожній категорії визначилася трійка лідерів. Серед хафізів (знавців всього Корану) перше місце зайняла Самія Ерада, на другому місці — Мурад Хамада, а третім став Адам Ісхак.
Звичайно ж, для кращих були передбачені грошові призи. Втім, кожен з тих, хто доклав багато зусиль і часу, досяг високого рівня декламації, теж не пішов з порожніми руками: всі учасники отримали в подарунок книги: «Яким має бути ставлення до Корану» авторства Мухаммада аль-Газалі, «Розумне читання мусульманина» (автор — Хасан Хаткут) і «Стосунки між батьками і дітьми» (автори — Хішам Аль-Таліб, Абдул-Хамід Абу Сулейман, Омар Аль-Таліб), а також сертифікати учасників.
Не залишилися без пам’ятних подарунків і члени журі — їм були вручені подячні листи і сувеніри від організаторів конкурсу, а шейху Абдулазізу аз-Заграні була подарована кримськотатарська папаха — і під схвальні вигуки і слова благословень шейх змінив куфію на національний головний убір кримських татар.
Але не гонитва за матеріальними благами була мотивацією для участі в конкурсі. Як розповів кореспонденту нашого видання муфтій Духовного управління мусульман України «Умма» шейх Саід Ісмагілов, і чоловіки, і жінки вивчають Коран не для мирської слави, переваг або пільг, а насамперед, для наповнення себе священним текстом:
— Знати Коран напам’ять, тобто бути хафізом, — це велика мусульманська традиція. Пророк Мухаммад (мир і милість йому від Всевишнього Аллага!) отримав цей Священний текст в одкровенні і вчив його. Тобто він був першою людиною, який весь Коран знав напам’ять і навчав йому своїх учнів, сподвижників. Тому спочатку Коран запам’ятали, а вже потім він був записаний. Людина, що є хафізом і при цьому відповідає моральними якостями згідно з приписами Ісламу, може займати почесні місця в мусульманській ієрархії: бути імамом, муфтієм, викладачем, проповідником, суддею, богословом. Тобто для того, щоб реалізувати себе як релігійний діяч, потрібно знати Коран. Тому відродження традиції запам’ятовування Корану, проведення конкурсів читців надзвичайно важливо, — підкреслив муфтій.
В кінці церемонії вручення нагород учасники конкурсу колективно сфотографувалися з організаторами та членами журі, а потім на них чекала урочиста вечеря.
Нагадаємо, знавці змагалися в п’яти різних номінаціях за рівнями складності: весь Коран (30 джузів), 15 джузів, 10 джузів, 5 джузів і 2 джузи. Єдиним критерієм розподілу учасників на секції був рівень знань, без урахування віку, статі та рівня рідної мови конкурсанта. Імена переможців в інших номінаціях будуть названі в наших наступних публікаціях.
Довідково:
Таджвід (تجويد) — правило орфоепічного читання Корану і відповідна коранічна дисципліна ('ільм ат-таджвід), з допомогою якої досягається правильне читання Священного тексту, що унеможливлює спотворення смислового значення.
Джуз (араб. جزء, мн.ч. اجزاء Аджза ') — буквально означає «частина»; одна з 30-ти приблизно рівних частин Корану, читається по одній щоночі місяця Рамадан. Кожен джуз складається з двох хізбів, а хізб (араб. حزب — група, частина) означає «група», «частина», «партія». Використовується для позначення 1/60 частини Корану (половина джузу).