Презентація антології «Мистецький Барбакан. Трикутник 92» відбудеться в Національному художньому музеї України 6 листопада. Книга вийшла друком у видавництві «Люта справа».
Як відомо, «барбакан» — це фортифікаційна споруда, що охороняє підступи до фортеці, замку чи стін міста. Саме цим словом креативна інтелігенція, що брала участь у Євромайдані, назвала свій громадський пост, зініційований творчим об’єднанням «Остання барикада» та закритою галерею «Бактерія». Барбакан з’явився як мистецький об’єкт на перехресті Прорізної і Хрещатика в грудні 2013 р. Спочатку він замислювався як точка збору і презентації митців всередині й навколо Майдану. Та коли революція з фази романтичної перейшла у серйозне протистояння, Барбакан перетворився на повноцінний революційний об’єкт. Так художники були прийняті й асимільовані організмом Майдану.
— Коли на Майдані з’явився Барбакан, всі вважали його звичайним місцем, де можна відпочити. Воно було завішане репродукціями картин сучасних художників-учасників посту. У нас виникла ідея створити каталог цієї імпровізованої виставки, додати до неї творчість поетів і прозаїків та випустити їх разом. Вийшов і художній каталог, і поетична антологія, і збірка есеїв. До того ж, видавництво «Люта справа» було створено саме на Барбакані. Цією антологією ми вирішили віддати данину пам’яті своєму мистецькому об’єкту, адже йому ми завдячуємо нашою появою у сфері видавничої справи, — розповів Cultprostir‘у видавець «Лютої справи» та один з упорядників антології Андрій Гончарук.
До антології увійшли картини художників, поетичні та прозові твори українських письменників і громадських діячів, які перетиналися на Барбакані під час Революції Гідності 2013–2014 року. Серед авторів видання: Артем Полежака, Іван Семесюк, Руслан Горовий, Андрій Єрмоленко, Вано Крюґер, а також муфтій Духовного управління мусульман України «Умма» Саід Ісмагілов та інші.
На прохання нашого кореспондента шейх Саід поділився спогадами про Барбакан:
— Я мав велику честь бути запрошеним виступити на Мистецькому Барбакані під час Революції Гідності, на яку мене запросили його організатори, — розповів Саід-хазрат. — І я майже 3 години виступав простонеба, під снігом, на вулиці. Розповідав про історію Ісламу в Україні, отримував багато запитань — люди цікавились ставленням Ісламу до християн, до жінок, запитували про всі міфи щодо нашої релігії, про цінності та мораль мусульман. Не думаю, що я зробив щось видатне — просто прийшов і поспілкувався… Цей виступ ще й транслювався онлайн на інформаційних каналах, що виникли саме під час Майдану. Був зворотній зв’язок — через інтернет мені ставили запитання, а модератор найбільш цікаві з них озвучував.
Згодом, вже коли Майдан переміг, засновники Барбакану вирішили, що потрібно видати книжку, яка презентує все культурне надбання, яке було зібране за ті півроку на цьому місці… Були виступи дуже цікавих людей: і літераторів, і вчених, і поетів, і художників, інших людей мистецтва — серед усього цього творчого люду опинився й я, — розповів шейх Саід. — І потім мій виступ у дуже скороченому вигляді потрапив до цього видання. Воно, до речі, вже презентувалось у вересні на 22-му Міжнародному книжковому «Форумі видавців у Львові».
Як нам стало відомо, з усіх релігійних спільнот на Мистецькому Барбакані виступали лише представники Ісламу та юдаїзму.
Антологія «Мистецький Барбакан» стала одним з видань, що представляли Україну на Франкфуртському книжковому ярмарку 2015 р. Зауважимо, що цю книгу також було презентовано й 10 жовтня в тернопільській галерії «Бункермуз».