На уроках історії українським школярам розкажуть про спроби знищити цілі народи. З цього року учні вчитимуться за новою програмою, яка передбачає вивчення найбільших геноцидів ХХ століття — Голодомор, Голокост і Депортація кримських татар.
Історик Людмила Гриневич в коментарі для ATR, зокрема, сказала:
— У ХХ столітті Україна стала ареною не тільки декількох кровопролитних воєн, але і місцем, де була скоєна низка геноцидів. Це був і геноцид українського народу в умовах Голодомору 1932–1933 років, Голокост — у 85 річницю якого ми будемо цьогоріч вшановувати пам’ять загиблих у ньому, це і Депортація кримських татар.
Людмила Гриневич переконана, що це було порушенням права людини на життя, і заявляє, що одним із шляхів запобігання повторення таких трагедій у майбутньому є знання історії.
Для ознайомлення педагогів українських шкіл з новими навчальними програмами у Києві був організований семінар, під час якого історик, кандидат політичних наук Гульнара Бекірова сказала, що завданням вчителів є донести до учнів правдиву і повну інформацію про масові злочини проти народів.
— Трагедія кримськотатарського народу — це трагедія для України, — поділилася своїм баченням Гульнара Бекірова, — Ми говоримо про те, що кримські татари — це частина української політичної нації. І в новій програмі вже є сторінки історії кримськотатарського народу — Депортація 1944, історія національного руху, доля наших правозахисників, дисидентів.
Пізніше в своїй публікації в соцмережі Facebook Гульнара Бекірова відмітила:
— В Україні сьогодні офіційно визнані геноцидами Голодомор, Голокост і Депортація кримських татар 1944 року. У новій програмі з історії для старших класів є такі теми, безпосередньо пов’язані з історією кримських татар, як Кримська народна республіка, Депортація 1944 року, національний рух кримськотатарського народу. Зрозуміло, ці новації вимагають створення нових методичних розробок для вчителів
Як заявляють експерти, у радянські часи історія переписувалася на вимогу влади. Зокрема, Володимир В’ятрович, директор Українського інституту національної пам’яті, нагадує, що всі три геноциди старанно приховувались владою:
— До кінця існування Радянського Союзу нічого не можна було говорити — ні про голодомори, ні про депортацію кримських татар. І тільки з розвалом радянської влади почалися певні дослідження.
На семінарі для педагогів були присутні близько півсотні вчителів історії, до яких звернувся голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров, який також вважає, що уроки історії повинні бути засвоєні:
— На тлі того, що відбувається з нами в останні два з половиною роки, осмислення природи геноцидів допоможе нам уникнути таких катастроф сьогодні і в майбутньому.
Взаємодопомога і спільне протистояння проблемам буде запорукою єдності українського і кримськотатарського народів, впевнені історики.