З кожним роком все більше мусульман Криму відвідують мечеті. Особливо варто відзначити інтерес до Ісламу серед молоді. Сьогодні число прихожан в мечетях Криму постійно зростає, даний процес спостерігається в багатьох мечетях півострова.
Бакієв Енвер бей, імам мечеті мікрорайону ХошКельді в м. Сімферополі відзначає, що за останні 3 роки його роботи в мечеті число прихожан збільшилося, при цьому, більшість з них - молодь. Середній вік парафіян - від 20 до 35 років.
«Хотілося б особливо відмітити, що після останніх подій мусульмани дуже згуртувалися. У ці важкі і неспокійні дні ми чергували в мечеті і після цього багато кримських татар, які не приходили в мечеть, стали відвідувати мечеть щодня. Мене це дуже тішить », - розповідає імам мечеті Енвер бей.
У Криму помітно збільшується інтерес до Ісламу. Серед прихожан стає багато студентів. Особливо ця тенденція простежується по п'ятикратному намазу, на який в мечетях Криму в основному приходить молодь.
28-річний житель Сімферополя Заїр Ісмаілов розповідає: «До 23 років я навіть не знав, що ходити в мечеть це мій обов'язок як мусульманина. Я завжди вважав себе мусульманином. 5 років тому я вперше прийшов у мечеть і з того дня не пропустив жодної п'ятничної молитви. Всім мусульманам раджу ходити в мечеть і сподіватися на милість Аллага».
Правда не завжди приємна, але завжди необхідна: вона коле, але лікує.
Понад 100 років тому видатний кримськотатарський просвітитель, політичний і громадський діяч, видавець Ісмаїл Гаспринський в газеті Терджиман («Перекладач») написав невелику статтю, яка сьогодні як ніколи актуальна і закликає мусульман до єдності і вчить любити один одного.
«Недалеко від міста Бахчисарая є село Ефенді-кой. А нам передають, що члени суспільства цього села не в ладах між собою; внаслідок цього, з’являючить до мечеті помолитися, вони не вітаються між собою; приходять і йдуть мовчки, як іноземці, які не розуміють один одного.
Якщо слух цей невірний, то треба тільки радіти, а якщо вірний, то дуже шкода ефендікойців.
Що це за комедія - ходити в мечеть надутими, сердитими один на одного. Моліться удома; це не заборонено, хоча загальна молитва в мечеті по шаріату краще. Однак це не означає, що треба збиратися в мечеть, як стадо, а потрібно збиратися по-людськи.
Не можна з’являтися в Божий дім, перед обличчям Творця зі своїми чварами і пристрастями. Їх треба залишати поза мечеттю або туди не з’являтися. Перед кожною молитвою мусульманин зобов'язаний вчинити омовіння. Це не просто умивання рук та обличчя, як, наприклад , після сну, а символізація морального очищення, щоб встати на молитву перед Божеством. Людина, яка зберігає в душі різний бруд, навряд чи буде чистою , скільки б вона не обмивалася водою.
Молячись, ми просимо Бога про прощення наших помилок і гріхів. Яке ми право маємо на прощення, коли самі вперто не вибачаємо один одному мізерних, часто уявних образ?
Подумайте, панове, і збирайтеся на спільну молитву не як вороги, а як люблячи один одного брати. Молитовне зібрання має на меті світ, братство і благовоління».
Відвідування мечеті кримськими татарами
За розповідями наших предків ми знаємо, що кримські татари віддавна досить активно відвідували мечеті і намагалися виконувати приписи Ісламу.
У ході соціологічного опитування, проведеного в 2008 році за підтримки Асоціації «Альраід» з'ясувалося, що в середньому п'ята частина чоловічого кримськотатарського населення (22,1 %) регулярно по п'ятницях відвідує мечеть для участі в колективному намазі. Кілька разів на тиждень буває в мечетях 3,2 % респондентів. Велика частина кримських мусульман (59,3 %) буває в мечеті тільки в дні мусульманських свят. Нажаль, в ході дослідження з'ясувалося, що 12,3 % опитаних, взагалі не відвідує мечеті.
Варто відзначити, що за 6 років досить змінилася вікова група чоловіків які відвідують мечеті. Якщо в 2008 році мечеть відвідували більше люди похилого віку то сьогодні ми спостерігаємо в мечетях більше представників молоді.
В цілому не було відзначено значної різниці у відвідуванні мечеті між міськими та сільськими жителями. Однак примітно, що в процентному відношенні найчастіше відвідують мечеть кримські татари з вищою (86,7 %) і середньо спеціальною освітою (86 %). Причому 25 % і 23,4 % з них відповідно бувають там регулярно по п'ятницях. Незважаючи на те, що за результатами дослідження респонденти з початковою освітою приходять в мечеть рідше всіх (72,8 %), саме серед цієї групи найбільший відсоток тих, хто буває там кілька разів на тиждень (9,1 %) і регулярно щоп'ятниці (27,3%).
Простежується взаємозв'язок між релігійною ідентифікацією інформантів і відвідуванням мечеті. Так, з чоловічого кримськотатарського населення, що називає себе глибоко віруючим, бувають у храмі кілька разів на тиждень 12,1 % респондентів, регулярно по п'ятницях - 51,7 % і в дні мусульманських свят - 31 %. Тобто 63,8 % опитаних, які вважають себе глибоко віруючими мусульманами, навідуються в культові будівлі як мінімум раз на тиждень. Однак необхідно знову акцентувати увагу на існуванні значної частини респондентів (майже 10 %), які вважають себе глибоко віруючими, але при цьому не практикує відвідування мечеті.
Зв'язок між вірою і виконанням обов'язкових норм Ісламу
Сьогодні можна зробити висновок, що серед мусульман з кожним днем зростає інтерес до Ісламу, а разом з ним і розуміння виконання обов'язкових норм запропонованих нам Усевишнім. Іслам з кожним днем все більше впливає на повсякденне життя кримських мусульман.
Самоідентифікація більшості кримських татар з мусульманською релігією свідчить скоріше про відсутність сумнівів у своїй приналежності до ісламської умми, ніж про дотримання певного способу життя.
У сформованій ситуації, мусульмани повинні бути орієнтовані на максимально ефективне розповсюдження ісламських знань серед тієї частини кримських татар , які поки тільки ідентифікують себе з ісламською культурною традицією, але в повсякденному житті не керуються ісламськими приписами. Радує, що сьогодні є різні мусульманські організації, які поширюють ісламські знання, організовують літні молодіжні табори з вивчення ісламу, проводять різні наукові, спортивні та інші соціально - культурні заходи.
Ельзара Юнусова