Мігранти із мусульманських країн живуть у Європі вже кілька десятиліть, проте довгий час суспільство не помічало їх. Після терактів у Нью-Йорку 11 вересня 2001 року у скептиків з'явився аргумент не на користь мусульман: мовляв, ісламська релігія несумісна з демократією та європейськими цінностями.
Давня традиція жити разом
Ісламознавець із університету в Бохумі та член Німецької ісламської конференції (Deutsche Islamkonferenz) Арміна Омеріка з такими аргументами не згодна. Їм вона протиставляє приклад Боснії та Герцеговини. Боснійці – представники титульної нації – сповідують іслам і впродовж багатьох років підтримують добросусідські відносини з католиками, православними і сефардськими євреями, що живуть у країні.
Крім того, як зазначає експерт, іслам у Боснії та Герцеговині має одну особливість: мусульманське суспільство організовано за зразком християнської церкви, наприклад, у ньому існує інститут верховного муфтія – голови всіх боснійських мусульман.
«Така структурна організація знайома багатьом європейцям. Вони можуть провести певні паралелі з основними релігійними інституціями у церковній структурі», – вважає Омеріка, підкреслюючи, що саме ця особливість робить боснійський іслам привабливою моделлю для західного суспільства.
Мусульмани в Польщі
А чи потрібен взагалі «європейський іслам»? Керем Ектем, доцент університету в Оксфорді вважає невірною таку постановку питання, тому що в її основі закладено переконання, що іслам - «це щось чуже, що прийшло до Європи ззовні», тому воно «має бути європеїзоване, націоналізоване і стандартизоване».
Вчений вказує на те, що ісламська релігія існує в Європі вже кілька століть. Яскраві приклади тому - Боснія і Герцеговина, Албанія, Болгарія, Туреччина. Навіть у традиційно католицьких країнах Європи, таких як Польща, мусульмани давно становлять невід'ємну частину суспільства, говорить ксьондз Адам Вас, доцент Католицького університету в Любліні. «У Польщі понад 600 років живуть татари, які сповідують іслам», – наводить він один із прикладів.
Татарська діаспора в Польщі нечисленна. Татари становлять менше одного відсотка всього населення Польщі. Проте, цій етнічній меншині вдалося зберегти свою релігійну ідентичність.
Крім того, як зазначає Адам Вас, на Польщі відбилися і сучасні міграційні процеси. У другій половині 20-го сторіччя в цю країну приїхали навчатися студенти з арабських держав. Більшість із них створили тут сім'ї та залишилися в Польщі. Так у католицькій країні з'явилася ще одна мусульманська громада.
Єдність різноманіття – модель європейського ісламу
В Європі існує безліч мусульманських громад: албанська, пакистанська, іранська, алжирська і т.д. Різні етнічні групи, які сповідують іслам, представляють різні культури, розмовляють різними мовами і їх релігійні традиції істотно відрізняються. Керем Ектем з Оксфордського університету наголошує, що не потрібно прагнути до того, щоб у Європі існувала «єдина модель ісламської релігії». Та це й неможливо, каже він: «Існує різноманіття форм ісламу і релігійних традицій, і з цим різноманіттям потрібно навчитися жити».
Малоймовірно, що Європа перейме в якості зразка, наприклад, боснійську модель. Експерт переконаний у тому, що форми ісламу будуть змінюватися і набувати особливостей, характерних для тієї чи іншої країни. Але «європейський іслам» в цілому повинен мати якісь загальні риси і враховувати європейську специфіку.
Йдеться про таку релігійну модель, яка відповідала би формулі: єдність у різноманітті. «Нам необхідний іслам із певними європейськими характеристиками, що забезпечує дотримання прав людини, демократію і свободу віросповідання», – каже доцент католицького університету в Любліні Адам Вас.
Арбутина Зоран / Наталя Позднякова
За матеріалами Deutsche Welle