Як різні мусульманські громади сприйняли війну на Донбасі
Улітку
А потім чимало українських мусульман рушили в лави ЗСУ та добровольчих батальйонів. Була сотня «Крим» батальйону «Дніпро», яка проривалася зі зброєю з Іловайська, були інші бойові одиниці, воїни, які приховували й часто досі приховують свої справжні імена. У когось лишилися родичі в Криму чи в окупованій частині Донбасу, хтось просто «не хотів світитися». Навіть тепер, коли, здається, багато таємного стає явним, «мусульманська» складова цієї війни відома громадськості досить поверхово. Добре, що на слуху такі імена захисників України, як Адам Окуєв, Аміна Окуєва, Іса Акаєв та чимало інших; пам’ятають і мужнього чеченського бійця Ісу Мунаєва, який загинув у лютому
Узагалі мусульмани постраждали внаслідок конфлікту 2014–2016 років дуже суттєво. І тут питання не лише в донецькій соборній мечеті
ВИБІР НЕБАЙДУЖИХ
Зараз, утім, усе це вже стало історією. Ще до початку АТО, під час подій Євромайдану, чітко заявили про свою підтримку змін у державі два мусульманські лідери України: муфтій ДУМ України «Умма» Саід Ісмагілов, а також муфтій ДУМ Криму Еміралі Аблаєв (який, проте, в умовах окупації швидко позбувся проукраїнської риторики). Шейх Саід Ісмагілов був активним учасником Євромайдану в Донецьку й Києві, а пізніше був змушений покинути рідний Донецьк. Там, в окупованій частині Донбасу, діє вісім громад ДУМУ «Умма», які дещо обмежені в публічній активності, але й далі збирають вірян на п’ятничні та інші молитви, проводять навчання дітей, відзначають релігійні свята. Торік нова «влада» намагалася дати зелене світло «муфтіяту ДНР» (муфтієм проголошувався очільник Духовного управління мусульман України «Єднання» з центром у Макіївці Рінат Айсін), але за великим рахунком істотних змін у юрисдикції не сталося. Вочевидь, російські куратори порадили місцевим ватажкам особливо не зачіпати етнонаціональних меншин, якщо ті не помічені в активних проукраїнських поглядах, щоб не псувати й без того темний імідж
Оскільки навіть у самій РФ за всієї любові до жорсткого контролю в царині релігії Іслам розпорошений різними центрами, поставити на Донбасі якогось одного «смотрящого» за мусульманами теж буде складно. Траплялося, звісно, різне: десь біля мечетей сепаратисти розміщували важку артилерію, десь намагалися перереєструвати громади за своїм новим «законодавством», але прямих фактів припинення їхньої діяльності майже не було. Єдиним винятком стало викриття «секти
Мусульмани, утім, не були пасивними учасниками війни. Чимало і донеччан, і вихідців з інших регіонів перебувало на фронті чи не з перших днів бойових дій. Мусульмани воювали в добровольчих батальйонах «Айдар», «Дніпро», у
Долучилися
ЗА ЩО ВОЮВАТИ
Які мотиви спонукали мусульман піти на цю війну? Хтось відгукнувся на повістку з військкомату, але більшість пішла добровольцями навіть без попередньо військового досвіду. Попри те, що мусульманські авторитети не мають одностайної думки щодо того, чи слід воювати під прапором «неісламської» держави, історія знає безліч таких випадків. Навіть в Україні колись «волинські татари» виступали окремою хоругвою, захищаючи володіння великих магнатів, наприклад князів Острозьких. Такі релігійні організації мусульман, як ДУМУ «Умма» на чолі з муфтієм Саідом Ісмагіловим, від самого початку підтримували участь мусульман і в Євромайдані, і в АТО. Інші релігійні структури, утім, або поводилися стримано, або, як деякі представники мусульманських громад на Донбасі та в Криму, виступили на боці ворога. Деякі мусульмани мотивували свою участь у війні тим, що в разі окупації України Російською Федерацією права вірян будуть порушені; практично кожному практикуючому мусульманинові в Україні відомо, якими кривавими методами російська влада бореться з всюдисущими «ваххабітами», особливо на Кавказі. Для інших, особливо тих мусульман, які проживали в зоні АТО, виступ під українським прапором став захистом честі й майна, тобто в такому розумінні створив підстави для збройного джихаду проти загарбників. Інші ж мусульманські структури, особливо ті, які мають зв’язки з РФ, або обмежилися загальною риторикою про підтримку територіальної цілісності України, або взагалі вдавали (і далі це роблять), що в країні нічого не відбувається. В очах деяких мусульман, які вірять у створення в майбутньому ідеальної мусульманської держави, нинішній конфлікт є світовою геополітичною боротьбою, «не нашою війною», участь у якій взагалі небажана (попри це, багато хто з них покинув окуповані Крим і Донбас). Таких, утім, меншість.
Чимало мусульман, беручи до рук зброю й стаючи на захист держави, мало й особисті духовні пояснення. «Коли почалися події на Майдані, якийсь час я ставився до цього радше скептично. Потім анексія Криму, війна на Сході… І ось настав момент, буквально мить, коли я зібрався й поїхав воювати», — розповідає український мусульманин, боєць Абдуррахман (Анатолій) із полку
Боєць Салім (Микола) Силич, мусульманин, який був мобілізований 2014 року до лав
Кримські татари та
ПОТРІБНІ КАПЕЛАНИ
Долучилися мусульмани й до тилової боротьби. Волонтери регулярно організовують акції підтримки бійців, які перебувають на передових позиціях. Чималу допомогу збирали й передавали вже демобілізовані бійці. Чи не вперше у військах з’явилися
Як розповідає муфтій Саід Ісмагілов, потреба у військовому капеланстві гостро постала в липні 2014 року, коли в Луганській області загинув перший мусульманин Артем Нетруненко (позивний Умар) із батальйону «Айдар», посмертно нагороджений орденом «За мужність» ІІІ ступеня. «Постало питання, як поховати захисника України, коли всі мечеті Луганщини перебували вже в окупації, тож імамам небезпечно було виїжджати для поховання загиблого відповідно до обрядів Ісламу. Тоді ми вирішили, що має бути мусульманське військове капеланство, що духовно опікуватиметься воїнами мусульманського віросповідання». Саід Ісмагілов розповідає і про специфіку мусульманського капеланства: «Через те, що мусульмани розкидані по різних військових частинах, закріплювати за
Щоправда, як це часто буває в нашій державі, і тут є певні проблеми. Найактивнішу участь у допомозі військовим бере саме ДУМУ «Умма», але, попри всі зусилля, до Ради душпасторської опіки при Міністерстві оборони України його представників не приймають через те, що воно не належить до Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій. За словами Саіда Ісмагілова, офіцери Міноборони, посилаючись на внутрішні положення, повідомляють, що співпрацюють тільки з організаціями, які входять до Ради Церков. А оскільки туди входить тільки Духовне управління мусульман України на чолі з Ахмедом Тамімом, капелани, які належать до інших релігійних громад, не мають свого представництва при Міноборони. За іронією долі формально з Всеукраїнської Ради Церков і релігійних організацій досі не виключений муфтій Криму Еміралі Аблаєв, якого за колабораціонізм давно засудили і лідери Меджлісу, і навіть Всесвітній конгрес кримських татар. Утім, капелани працюють на передовій незалежно від того, приймають їх у Раду чи ні.
Скільки мусульман уже пройшло через горнило війни? Точних цифр, як уже згадувалося, не знає ніхто, але це щонайменше сотні осіб, багато з яких і сьогодні служать у ЗСУ, Нацгвардії та добровольчих батальйонах. Утім, це явище можна осмислювати не лише в ісламському контексті: формується українська громадянська самосвідомість із цінностями, які знаходять свій відгук не тільки в українських християн, а й у мусульман та представників інших віросповідань.
Джерело: Тиждень.ua