Наприкінці лютого 2018 року у столиці Катару пройшла XIII Міжнародна міжрелігійна конференція Religions and Human Rights («Релігії та права людини»), на якій зібралися релігійні діячі юдаїзму, християнства та Ісламу з 60 країн світу.
Серед представників України на конференції був і муфтій Духовного управління мусульман України «Умма» та голова у ВРРО Саід Ісмагілов, доповідь якого під назвою «Релігійна толерантність як відмова від нетерпимості» пропонуємо вашій увазі.
«Релігійна толерантність та міжрелігійний діалог обговорюються в ісламському суспільстві роками. Складно не помітити, що на сучасному етапі розвитку Ісламу в цьому понятті (араб. хаввар байналь-адьян, «діалог між релігіями») переважають сучасні концепції, що прийшли до ісламського світу з європейського світоглядного поля. Утім, не слід забувати, що в Золоту добу ісламської цивілізації мусульмани цікавилися чужою вірою активніше за послідовників інших релігій. Відомі праці Мухаммада аш-Шахрастані, Ібн Хазма, Аль-Біруні та інших учених свідчать, що мусульмани виказували повагу до інших віровчень, яка виявлялася в таких важливих моральних якостях, як поміркованість і терпиме ставлення до іновірців.
У Священному Корані Аллаг не раз каже про ціну поміркованості й терпіння: «Так Ми зробили вас громадою, що додержує середини, щоб ви були свідки для людей, а Посланець щоб був свідок для вас…» (Коран, 2:143);
«Не будь скупий, наче твоя рука прикута до шиї, та не витрачай надміру, бо лишишся зганьблений, бідний!» (Коран, 17:29).
З цих аятів ми бачимо, що Іслам заохочує поміркованість і терпіння і не є релігією насильства та екстремізму — навпаки, картає крайності в учинках, думках і бажаннях і закликає до шляху стриманості.
Шейх Юсуф аль-Кардаві каже в книзі «Ісламське відродження»: «Щодо природи людини, то Аллаг створив людей різними: кожна людина неповторна, має унікальний характер і мислення і цим різниться від інших, що виявляється в її вигляді, моральності тощо. Люди різні за формою лиця, тембром голосу та відбитками пальців так само, як і за способом мислення, схильностями, смаками, поглядами на речі та людей, події, явища. Бажання зробити всіх людей точними копіями одне одного, знищивши будь-які відмінності, абсолютно безглузде. Це абсурд, бо суперечить божественній природі, згідно з якою Аллаг створив людей. Це марно, бо не може бути жодної користі з протидіяння вродженій натурі. Той, хто піде проти неї, буде покараний. З іншого боку, це відмінність різноманітності, а не відмінність суперечностей. Розмаїття — це завжди джерело багатства й гаразду, це одна з ознак Аллага, що свідчить про велич Його сили й мудрості».
Багато років українські мусульмани, що їх заступає Духовне управління мусульман України «Умма», провадять активну просвітницьку діяльність, беручи участь у громадському та політичному житті України. Зокрема ДУМУ «Умма» ініціювало літні міжнародні школи ісламознавства (організатори — Український центр ісламознавчих досліджень і ГС «ВА «Альраід»). До серпня 2017 року проведено шість таких шкіл, участь у них брали відомі українські та закордонні науковці. Під час закриття V Міжнародної молодіжної літньої школи ісламознавства в Острозі проректор з навчально-наукової роботи Національного університету «Острозька академія», професор Петро Кралюк сказав: «Радує, що в Школі взяли участь не тільки мусульмани, а й християни та люди інших поглядів — це робить її майданчиком конструктивного діалогу. Ми, християни, могли під час Школи спостерігати релігійну практику мусульман — це було дуже цікаво й пізнавально».
У 2017 році була створена Всеукраїнська рада релігійних об’єднань (ВРРО). Станом на 2018 рік, у її складі шість релігійніх об’єднань, що мають всеукраїнський статус, та науковці-релігієзнавці, що допомагають релігійним об’єднанням вести конструктивний діалог. Ця Рада відрізняється від усіх інших міжрелігійних рад, бо вперше в Україні до неї ввійшли не тільки представники християнства, Ісламу та юдаїзму, а й інших релігій, серед яких бахаї, вайшнави та послідовники РУН-віри.
У документах, ухвалених мусульманами України останніми роками, зокрема в Хартії мусульман України 2016 року, сказано: «З питань, що викликають сьогодні дискусії в мусульманській уммі, мусульмани України додержують „золотої середини“ та слів Всевишнього: „Так Ми зробили вас громадою, що додержує середини, щоб ви були свідки для людей, а Посланець щоб був свідок для вас…“ (Коран, 2:143), уникають будь-яких крайностей».
В іншому документі, «Соціальній доктрині мусульман України», сказано: «Міжрелігійний діалог, що в ньому вже тривалий час беруть участь мусульмани України, це не спосіб обговорення чи розуміння власної релігії через полеміку, а механізм донесення ісламського віровчення до представників інших релігій та зміцнення міжрелігійного миру. Іслам має давню традицію вивчення інших релігій та спонукає досліджувати релігійний досвід, щоб уникнути помилок і відхилень на шляху поклоніння Єдиному Богові».
Історичний досвід корінного народу України, кримських татар, — прекрасний приклад толерантності й мирного співіснування різних культур і релігій. Співпраця й діалог з представниками інших віровизнань гарантують представництво мусульман у суспільному житті країни, ухвалення важливих рішень у царині релігійного законодавства, вирішення важливих соціальних проблем.
Україну вважають чи не за найтолерантнішу державу не лише Європи, а й цілого світу. Справді, на відміну від багатьох інших пострадянських країн, у нас ліберальне законодавство, відносно мирно співіснують чотири православні, римо-католицька та греко-католицька церкви, десятки протестантських об’єднань, сім духовних управлінь мусульман, а ще численні організації інших релігій.
Ширшій репрезентації Ісламу в діалозі з іншими релігіями могло би сприяти створення спеціальних платформ — саме таких, як Міжнародний центр діалогу в Досі (Катар), Королівський центр релігійних студій в Аммані (Йорданія), Міжнародний центр міжрелігійного та міжкультурного діалогу імені короля Абдул-Азіза в Ер-Ріяді (Саудівська Аравія). Подібний проект потрібен і в Україні, і в цьому напрямі давно працюють ДУМУ «Умма» та ГС «ВА «Альраід».
Наголошую, бажано, щоб такі заходи відбувалися саме з ініціативи мусульман. І такою платформою можуть стати об’єднання релігійних організацій не тільки України, а й цілої Східної Європи. Українські мусульмани мають достатній досвід, актуальний і для сусідніх держав. Спільність ісламської спадщини та схожий історичний досвід так само можуть зіграти важливу роль, підкресливши ісламську складову як невіддільну частину культури європейського простору».
Нагадаємо, раніше «Іслам в Україні» повідомляв про участь потужної української делегації на великій Міжнародній міжрелігійній конференції Religions and Human Rights в м. Доха, Катар.