22 квітня в рамках спецпрограми «Къырым» шостого міжнародного фестивалю «Книжковий арсенал» відбулася дискусія «Коцюбинський, Іслам і ми», в котрій узяв участь відомий український сходознавець, дослідник
Нагадаємо, що класик української літератури Михайло Коцюбинський у
— Така історія увиразнює проблему «безвинної вини», яка тяжіє за мусульманами багато століть. На жаль, у сучасному світі це є практично аксіомою ісламофобії. Чи є ця «безвинна вина» нерозривною із долею мусульманства чи це штучний конструкт? — запитав Олександр Вешелені.
Михайло Якубович висловив думку, що у цьому творі Коцюбинський прописав реальні стереотипи. За його словами, свого часу в Європі було дуже багато жахливих міфів і стереотипів щодо євреїв. Пізніше поступово перейшли до питання ісламського: «лякали тим, тепер лякають іншим».
— Ми, українці, дуже часто переймаємось чужим сприйняттям, беремо російське уявлення про Іслам. Подивіться на нашу культуру. Була Переяславська рада, далі — омосковлення нашої еліти, більш негативним стало сприйняття османського чи загалом ісламського світу. Навіть зараз європофіли та європофоби лякають еміграцєю в Європі. Ми досі пишемо про якихось ісламських екстремістів, але я не бачив жодного журналіста, який напише про московського православного екстреміста, що бере участь у боротьбі проти України, — сказав науковець.
За словами вченого, у нас це «не модно», бо вважається, що православ’я — це наша традиція, ми не можемо писати погано про своє, а «про чуже — будь ласка». Як результат, виникає багато стереотипів.
— Наші світлі голови минулого, зокрема Михайло Коцюбинський, розуміли ситуацію набагато краще. Треба звертатися до свого досвіду, який відрізняється від російського, де Іслам завжди був ворогом, — підкреслив Михайло Якубович.
Довідка:
Михайло Коцюбинський (1864–1913 рр.) — український письменник, громадський діяч, класик української літератури. Його творчість завжди була предметом суперечок літературних критиків. Коцюбинський володів дев’ятьма іноземними мовами, серед яких грецька та кримськотатарська.