Оскільки жодна держава в сучасному світі не існує ізольовано, у відриві від зовнішніх регіональних і глобальних впливів, сприйняття не-мусульманами того, що помилково називають “мусульманським світом” (маючи на увазі певну згуртовану, єдину спільноту), взаємовідносини, зокрема, між християнськими та мусульманськими релігіями й країнами, а також між мусульманськими меншинами й не мусульманською більшістю всередині окремих держав, значною мірою впливають на формування суспільної думки, позиції представників політичних еліт і різних гілок влади, а також суспільну атмосферу в цілому. Коротко можна констатувати, що в сучасному світі був з успіхом сконструйований “образ ворога” у вигляді зловісної “мусульманської загрози”, яка нависла над християнсько-іудейською цивілізацією.
Висновки
Україна є другом ісламському світові. На сьогоднішній день по досить приблизним даним Держкомітету по справах релігій України в країні налічується більше двох мільйонів практикуючих мусульман, об\'єднаних в 467 громад. Громади обслуговує 433 зареєстрованих священнослужителя, крім того, в Україні офіційно діє сім духовних мусульманських шкіл. Мусульманські громади України об\'єднані в кілька духовних центрів, які розрізняються не тільки особливостями віровчення, але й етнічним складом. \"АРРАЇД\" є найбільшою ісламською громадською організацією в країні. Таким чином, в нашій країні створюються умови для нормальної життєдіяльності мусульман та дружнього співіснування представників різних релігій. В Україні немає явного конфлікту між мусульманами і немусульманами. Політичні сили країни також сприяють розвитку дружніх відносин між представниками різних релігій. Додати можна те, що Президент України Віктор Ющенко недавно поздоровив мусульман країни з настанням 1426 мусульманського року. У своєму вітанні пан Ющенко сказав що \"очікує від мусульман уливання й впровадження віри в українські нації\".
Пізнання нового , невідомого для українців сьогодні є необхідністю, можливістю не лише просвітитися, але й рухатися далі в своєму розвитку. Доктор мистецтвознавства, філософії й богослов\'я, представник Української православної церкви Київського патріархату підкреслив: \"Одне з достоїнств Корана - культивування краси. Ісламський світ створив ідеал прекрасного, котрий дивує мир\". І саме сьогодні, у ці бурхливі часи Україна повинна розвивати свої партнерські стосунки з ісламськими країнами , адже це сприятиме не лише розвитку економіки, а й розвитку культури, а культура , як ми давно знаємо, є чи не найголовнішим чинником прогресу. Тож впроваджуємо у життя прекрасне!
Після серії кривавих терактів в Україні, як і в цілому світі склалася напружена атмосфера щодо мусульман, дехто з політиків навіть намагався ототожнити мусульманську громадськість з терористами, прагнучи міжнародного конфлікту, однак сотні мусульман спростували це ганебне твердження, і політичні сили України провели низку дій, щоб уникнути міжрелігійних чи міжетнічних непорозумінь. Між тероризмом та ісламом не має нічого спільного!
На завершення хотілося б сказати про необхідність не тільки тактичних рішень і дій, які сприяють розвиткові та зміцненню міжетнічної толерантності, але й про вироблення стратегічних підходів до міжнаціональних і міжрелігійних відносин наступного тисячоліття. Схоже на те, що в перспективі в разі виховання молодого покоління в дусі однієї лише “толерантності” щодо до окремих людей і груп іншої етнічності, культури, релігії цього може виявитися замало. Адже толерантність може означати лише згоду терпіти інше, відмінне поряд із собою, змиритися з його присутністю як із небажаним явищем, якого, проте, не можна уникнути. Замість цього бажано орієнтуватися на формування такої культури міжетнічних відносин, коли саме наявність у безпосередній близькості представників іншої культури, в якнайширшому сенсі цього слова, буде сприйматися як безумовне благо, як безцінний дар, який робить життя кожного багатшим, різноманітнішим і цікавішим.
Тож мусульманський фактор на Україні - це не загроза нашому суспільству, це навпаки можливість розвиватися, міцнішати на міжнародній арені , можливість знайти собі вірного і могутнього друга як країни ісламської групи. Тож вперед, через терни до зірок!
Література та джерела
1. Вместе строить государство // Правительственный курьер.- 20 декабря 2001.
2. Дзюба И.. Украина перед Сфинксом будущего. - К. : КМ Академия, 2001.
3. Есть все основания двигаться дальше // Правительственный курьер. -14 декабря 2001.
4. Значение и смысл Корана. //Перевод с арабского языка: Аб-дель Салим аль-Манси, факультет Аль- Альсун, университет Айн-аш-Шамс. Каир, Египет , 1998.
5. Иранский газ: через Украину в Європу? // Правительственный курьер. - 23 мая 2002.
6. Ислам в странах Ближнего и Среднего Востока. - М.: Аспект Пресс, 1982.
7. Ислам и вопросы атеистического воспитания. – М.: Высш. шк., 1988.
8. Ислам и проблемы национализма в странах Ближнего и Среднего Востока (конец 70-х - начало 80-х годов XX в.). - М.: Высш. шк., 1986.
9. Ислам как мировая религия. – Махачкала: Дагкнигоиздат, 1999.
10. История религий: Курс лекций. – Махачкала: ИПЦ ДГУ, 1996.
11. Киев не ведёт двойной игры на Ближнем Востоке, заверяет Виктор Нагайчук // День. - 18 декабря 2001.
12. Лозина Е. Украина - Иран: торговый баланс не внашу пользу // Зеркало недели. - 20 июня 2002.
13. Лубський В.І., Борис В.Д. Мусульманське право. – К.: Вілбор, 1997.
14. Лукьяненко Н. Конкурентов нужно опережать, считает министр Зленко // День. - 15 декабря 2001.
15. Матрос Э. Коран говорит - убей! Черный свет полумесяца // Секретные материалы 20 века.-2002. - №2.
16. Мец А. Мусульманский ренессанс. – М.: Высш. шк., 1996.
17. Міжетнічні відносини та ісламський чинник у Криму// Кримські студії - 2000. - № 1.
18. Мусульмане изменяющейся России. - М.: Высш. шк., 2002.
19. О возрождении жизни крымских татар и сохранении религиозной толерантности в Крыму. Заявление IV Курултая крымскотатарского народа 10 ноября 2001г. // Крымские студии. – 2001. - №5.
20. Основы мусульманского права: Программа для студентов юридического факультета. – Махачкала: ИПЦ ДГУ, 1996.
21. Особенности современного религиозного модернизма и его специфика в исламе. – Ашхабад: Знание, 1978.
22. При \"осевых\" интересах //www.proua.com
23. Разрешение ближневосточного конфликта лежит в политической плоскости. //Правительственный курьер. - 26 апреля 2002.
24. С учетом национальных экономических интересов // Правительственный курьер. - 10 апреля 2002 .
25. Соловьев В.С. Сочинения. - М.: Высш. шк., 1990.
26. Украина и исламское радикальное движение или, что рядовой украинец должен знать о вакхабитах//Kievport.com.ua
27. Украина представила на Ближнем Востоке свой вариант примирения палестинцев с израильтянами // www.for-ua.com/news
28. Філософія: Підручник. //За ред. Заїченко та ін. - Київ, 1995.
29. Франк С. Духовные основы общества. - М.: Высш. шк., 1992.
30. Хайдарова М.С. Основные направления в трактовке обычного права арабов Северной и Центральной Аравии. – М.: Высш. шк., 1984.
31. Хатами лично сделает из Украины стратегического партнера Ирана // www.for-ua.com/news
32. Христиане и мусульмане: проблемы диалога. - М.: Высш. шк., 2000.
36. http://www.islamonline.net/Arabic/news
Ніколаєва С.О.
Харківський державний медичний университет, спеіальність «Педіатрія».