Три покоління кримських татар в інсталяції Еміне Зіятдінової

Три покоління кримських татар в інсталяції Еміне Зіятдінової
− Це старі фото моєї сім’ї − додепортаційні і радянського періоду, коли мої батьки, дідусі та бабусі приїжджали в Крим як турист, − ділиться Зіятдінова
В рамках виставки кримськотатарський фотожурналіст Еміне Зіятдінова представила автобіографічну інсталяцію «Дім»
В рамках виставки кримськотатарський фотожурналіст Еміне Зіятдінова представила автобіографічну інсталяцію «Дім»

Виставка «Відновлення пам’яті», присвячена проблемам переселенців, відкрилася 4 лютого у виставковому просторі столиці «Ізоляція». Кожен з учасників проекту розповів про досвід втрати рідної землі за допомогою художнього інструментарію. В рамках виставки кримськотатарський фотожурналіст Еміне Зіятдінова представила автобіографічну інсталяцію «Дім».

Журналістам QHA вдалося поспілкуватися з Еміне.

− Я захотіла зробити те, що мене цікавить, − це грань між публічним дискурсом та особистою пам’яттю. Три частини, три покоління, три історії, − каже автор інсталяції.

Кримська татарка розповідає, що перша частина − це розповідь її бабусі по батьковій лінії Айріє Емірвелієвої про те, що її мама і тітки боялися розповідати про депортацію, яку пережили, коли були дітьми. Друга частина − в другому поколінні − розповідь її мами Катібе Зіятдінової, яка пройшла школу піонерів, жовтенят і комсомольців.

− Ця система нівелює пам’ять, ідентичність. Мама говорила, що вони радянські. Це про те, яким чином свідомість змінилася, коли почалася відлига в Радянському Союзі і кримські татари повернулися до Криму, − каже Еміне Зіятдінова.

Свою автобіографічну історію Еміне показує останньою. Вона − про зміни у публічному просторі Криму з 2014 року. Саме тоді дівчина прийшла в школу і не змогла нормально сприймати побачене − у вестибюлі школи, де вона навчалася, висів портрет Путіна. Але найбільше її шокував портрет головного окупанта в музейній кімнаті, де колись був куточок кримськотатарської культури, а також залякані вчителі, які змушені вчити дітей російському гімну, щоб їх сім’ї не сиділи на хлібі і воді.

В інсталяції ще одна частина − нарізка портретів людей із закритими обличчями або повернутих спиною з гучними гаслами: «Qirim, Millet, Vatan» (з кримськотатарської − «Крим, нація, Батьківщина»), «Крим − це Росія» і «Крим − це Україна».

− Я хочу підняти питання про те, що людям, які намагаються продовжувати своє повсякденне життя, доводиться робити вибір в системі геополітичних координат. І це нелегкий вибір, особливо коли твоє життя залежить від нього, − підкреслює Еміне.

Сама ж інсталяція представлена у вигляді двох екранів і кухні. З одного боку на екрані показані відеопортрети, з іншого − нарізка зі звичайного життя. Вони перегукуються між собою. Відео автор зняла влітку минулого і взимку цього року в рідному селі Серебрянка, що в північному Криму.

Як розповідає Еміне, кухня означає, що такі речі, як пам’ять і все, що стосується політичної ідентичності, переносяться з публічного в кухонний простір, і люди говорять на кухні про те, що вони думають, тому що не мають можливості висловлювати свої думки в публічному місці.

Також поруч з інсталяцією відвідувачі виставки зможуть побачити фотографії з власного сімейного архіву Еміне.

− Це старі фото моєї сім’ї − додепортаційні і радянського періоду, коли мої батьки, дідусі та бабусі приїжджали в Крим як турист. А ще тут є мої особисті фотографії після повернення до Криму в 90-му році, − ділиться Зіятдінова.

Нагадаємо, що виставка «Відновлення пам’яті» буде працювати щодня з 4 лютого по 4 березня з 12:00 до 20:00 у виставковому просторі «Ізоляція» за адресою: вул. Набережно-Лугова, 8.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.