Сюжет фільму "Ісус, дух Божий" - ісламський погляд на останні три роки життя Ісуса Христа. У своїй історії режисер Надер Талебзаде хотів показати, чим відрізняється погляд мусульман на Ісуса. Але найголовніше - як багато спільного мають іслам і християнство.
Центральна тема картини - різниця між двома релігіями у відношенні до пророків, і зокрема до образу Ісуса. Мусульмани шанують Ісуса (Ісу) - четвертого з п'яти великих пророків. П'ятий - Мухаммад. Перші три - старозавітні Нух (Ной), Ібрагім (Авраам) і Муса (Мойсей). Перед тим як сідати за сценарій, режисер Надер Талебзаде провів велике дослідження, вивчивши безліч християнських і мусульманських джерел, основні з них - Біблія, Коран та апокрифічне (невизнане в християнстві) "Євангеліє від Варнави".
Талебзаде називає свою епопею відповіддю на "Страсті Христові" Мела Гібсона. Про картину Гібсона Талебзаде говорить: "Це дуже гарний фільм. Тобто він дуже добре зроблений, але історія там неправильна - все було не так. Згідно ісламу, Ісус був одним з багатьох пророків, і його не розіп’яли".
У фільмі "Ісус, дух Божий" глядач має можливість оцінити обидві версії історії про Ісуса. Для цього використовується прийом з розвилкою сюжету. Перший варіант - традиційний для християн, у якому Христос віддає своє життя за спокуту людських гріхів. Другий варіант фіналу використовує тему з "Книги Варнави", де говориться, що Ісуса переслідували за пророкування народження останнього пророка, яким мусульмани вважають Мухаммада. Згідно ісламу, після Мухаммада не буде інших пророків, і відповідно, послідовники його - єдині, хто має шанс на порятунок. А Ісус був забраний на небо в плоті, відразу після молитви в Гефсиманському саду. Розп'ятий же на хресті, за цією версією, був Іуда, якого Господь за зраду наділив голосом і зовнішністю Ісуса. Так що зрадник постраждав по заслугах.
Як же з'явилися ці два різних погляди? Виходець із Кіпру Варнава прийняв вчення Христа ще до того, як до Ісуса приєдналися дванадцять апостолів. Євангеліє від Варнави користується великим авторитетом у мусульман, на нього посилався відомий ісламський тлумач Корана Абдулла Юсуф Алі (1872-1953). Мусульмани відстоюють книгу Варнави, називаючи її першим, але загубленим Євангелієм, де описане справжнє вчення Христа. Християни ж не визнають історії, описаної в цьому Євангелії, і називають його пізньою підробкою, компіляцією, що містить багато неточностей і протиріч. У сучасному християнстві мотив пришестя "наступного, останнього пророка" трактується як "друге й останнє пришестя Ісуса, сина Бога".
Режисер Надер Талебзаде народився в Ірані 6 січня 1953 року. Пізніше він переїхав у США, де оволодів англійською мовою і вчився журналістиці та кіномистецтву в Колумбійському університеті Нью-Йорка. Надер Талебзаде був сценаристом, продюсером і режисером багатьох документальних стрічок. Знімав фільми про іракську зброю масового ураження, був свідком звірств ірано-іракської війни в середині 80-х років. З 1995 по 2004-й працював на іранському телебаченні й радіо, був автором більше ста політичних, соціальних і розважальних програм. З 2004 року - керівник Іранського телебачення у художніх справах.
Талебзаде, а також команда, що приймала участь у зйомках фільму, впевнені, що картина стане хітом. Повнометражний фільм планується розбити на кілька серій. Їх покажуть по іранському державному телебаченню цього року.
За матеріалами Газета по-киевски, Оглядач