Мечеть, відкрита недавно на півночі Судану може виявитися однією з перших мечетей Африки і змінити існуюче уявлення про історію ісламу в цій частині світу.
«Кілька місяців назад шкільний учитель із Хартума поїхав у місто Нава на весілля. Там він почув про древню мечеть, сфотографував її і написав статтю в газету», - сказав професор ісламських наук Міжнародного Університету Африки в Хартумі доктор Хасан Аль-Шаікі (Hasan Al-Shaiqi).
«Я з ним зв'язався і поїхав у Нава, щоб самому у всьому розібратися».
Приїхавши на місце, Аль-Шаікі, що займається вивченням історії африканських сахабі (сподвижників Пророка) і табі'унів (їхніх послідовників), знайшов камінь із арабським написом: «Нехай змилується Аллах над Язидом ібн Абі-Хабібом».
Виявилося, що професор більше десяти років займався вивченням історії нубійського табі і вченого, що жив у Єгипті у другому столітті Хіджрі, і навіть писав про нього дисертацію.
Ібн Абі-Хабіб був сином нубійського полоненого з Донгола, що опинився в Єгипті. Майбутній учений виріс в Аль-Фостаті (як тоді називався Каїр) і був рабом, однак пізніше одержав волю за значні успіхи у вивченні ісламу, особливо хадисів Пророка.
«Частину життя він прожив під час правління халіфа Умара ібн Абдал-Азіза, який призначив його муфтієм Єгипту», - розповів учений. Коли халіф наказав збирати і записувати хадиси, Язід зіграв у цьому важливу роль, зібравши майже 500 висловлень Пророка.
Аль-Шаікі також вказує на той факт, що серед учнів Абі Хабіба був відомий єгипетський учений Аль-Лаіт ібн Саад, а також знамениті середньоазіатські збирачі хадисів Бухарі та Муслім.
Внесок в історіюПрибувши в мечеть, Аль-Шаікі виявив, що за зовнішністю і стилем будівництва вона вражаюче подібна до іншої древньої мечеті, розташованої в місті Донгола.
У восьмому столітті мусульманський лідер Ібн Абі Сарх намагався завоювати Нубію (нині - територія північного й центрального Судану і південь Єгипту). Зустрівши запеклий опір місцевих жителів, він підписав договір, що визначив єгипетсько-нубійські відносини на наступні шістсот років. Договір дозволяв будівництво мечеті в столиці Нубії Донголі.
Оскільки мечеть у Нава виявила зв'язок з Язидом, Аль-Шаікі переконаний, що тут «необхідно провести додаткові розкопки і дослідження».
На жаль влада Судану не приділяє належну увагу тутешнім ісламським історичним пам'ятникам. Учені сподіваються, що відкриття змінить ситуацію, так само як і уявлення про розвиток ісламу на території древньої Нубії.
«Мечеть може означати, що Язид та інші нубійці повернулися з Єгипту на землю предків і принесли з собою іслам», - говорить вчений Хасан Маккі (Hasan Makki). Він вважає, що відкриття може «перевернути наші знання про прихід ісламу в Нубію».
Раніше історики вважали, що іслам прийшов у Нубію в чотирнадцятому столітті після падіння королівства Донгола. Відкриття мечеті може вказувати на набагато більш древні корені ісламу - приблизно VII-VIII ст.
За матеріалами Іслам для всіх