Лише силою зброї ніколи не вдавалося досягти перемоги — потрібна ще й духовна оборона. В той час, як військові зі зброєю в руках захищають країну від агресора, від терористів, то духовний захист та підтримку і усієї держави, і обороноздатності нашої армії, і підтримки кожного з наших військових надають церкви та релігійні організації.
Про це сказав муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов під час
Про те, чи виправдане впровадження капеланства, наскільки воно є актуальним в українських сучасних реаліях, представникам ЗМІ розповіли муфтій ДУМУ «Умма» шейх Саід Ісмагілов, священник УГКЦ Андрій Зелінський та старший науковий співробітник Відділення релігієзнавства Інституту філософії ім.
Як зауважив муфтій Саід Ісмагілов, в новітній історії Україна не воювала, не мала збройних конфліктів: «Тобто — ми така мирна країна, що ані військові не мали такого солідного військового досвіду, ані релігійні діячі. Тобто — не було прецеденту. Тому потрібно було всьому цьому навчатися. І військові капелани — я можу сказати про мусульман, про
Хочу сказати, — наголосив Ісмагілов, — Що саме патріотичні церкви та релігійні організації — вони стоять на духовному захисті нашої країни. В той час, як військові — вони зі зброєю в руках захищають країну від агресора, від терористів, то потрібна ще й духовна оборона, духовний захист. І лише силою зброї ніколи перемогти не вдавалося. Потрібна ще й така духовна перемога, допомогу в досягненні якої можуть надати лише церкви, лише релігійні організації. Тому не можна применшувати значення релігійних організацій для підтримки і усієї держави, і нашої армії — її обороноздатності, і підтримки кожного з наших військових», — сказав шейх.
В тому, що військове капеланство як інститут не лише має право на існування, а є нагальною потребою часу, переконана й релігієзнавець Оксана Горкуша. При цьому вона стверджує, що є абсолютно світською людиною і аналізує службу капеланства саме як науковець-релігієзнавець і зізналася, що ще кілька років тому на запитання, чи потрібен у війську капелан, вона б дала негативну відповідь, обґрунтувавши її тим, що всі потреби духовні та душевні потреби військовослужбовців міг задовольнити психолог або командир.
Але, — зазначає О.Горкуша, — ситуація змінилась: «Вона змінилась і для України, і для кожного з нас, і можливо — і я навчилася більш глибоко аналізувати все те, що відбувається… І коли мене сьогодні запитають, чи потрібні військові капелани або капелани на передовій — я однозначно відповім «так», — зізналася вона і додала: «Роль капелана, з моєї точки зору — вона ще не дуже прописана, не дуже ще осмислена — а ми маємо вже сьогодні в нашому суспільстві, в нашій Україні наростання посттравматичного синдрому після Майдану. Ви пам’ятаєте, що зло не було покарано, ніхто за смерть Небесної Сотні не був притягнутий до відповідальності, — і ось ця образа на непокаране зло — вона переростає в ненависть до ближнього свого, до того, до кого легше за все дотягнутися і на якого легко начепити лейбочку «ворог» — і ось вже, здається, можна починати боротися з цими людьми, з ближніми… Тобто, нам потрібно дивитися ширше на функцію капелана, функцію священника на передовій, адже передова для нас не лише на фронті, а передова — вона й в інформаційному просторі, в світоглядному плані. Вона так само є для нас межою, де буття бореться з небуттям, де ми фактично намагаємося вижити, де ми знаходимося — не під «градами», не під кулями реальними, а під «градами» віртуальними, під «градами» світоглядними, де винищується фактично сама свідомість та світогляд людини… І тут теж треба щоб хтось стояв насторожі — і саме духовні воїни (а капелани — це і є духовні воїни) вони повинні нас захистити і тут».
На думку пані Горкуші, психологи не можуть впоратися з виникаючим посттравматичним синдромом, з яким майже стовідсотково повертаються з передової бійці, і навела широковідомий приклад з зарубіжної історії
Як зазначила релігієзнавець, військовий капелан має допомогти людині відновити релігійну свідомість — тобто, свідомість людини, яка здійснює своє життя і усвідомлення себе в дійсності перед обличчям Бога. При цьомупані Горкуша наголошує, що релігія жива, коли вона є релігією конкретного народу, вона є релігією Бога Живого, що проживає в історії саме цього народу.
«Тому дуже велику роль в гармонійному відновленні світогляду людини буде відігравати саме та релігія, яка сприймається цією людиною, як природна, гармонійна і не дисонує з її культурними уявленнями, не дискутує з її національною ідентичністю — тобто, та релігія, яка є живільною для цієї людини, для душі цього солдата, цього військового», — стверджує науковець.
Муфтій ДУМУ «Умма» Саід Ісмагілов додав: «Це дуже важливий компонент. У нас країна взагалі релігійна, дуже багато віруючих людей, а під час війни люди становляться все більш релігійними та віруючими — в тому числі й військовослужбовці. Один з наших мусульман розповідав, що коли вони проривалися на бронемашині з Іловайського котла, то молилися всі — навіть ті, хто в Бога не вірував. Молилися всі, коли під обстрілами виривались з оточення. І ті, хто в Бога не вірував, після того, як прорвалися — увірували. Бо в такому стані надзвичайної напруги, позамежного стресу — лише Бог може допомогти, підтримати і дати ту опору, яку серед людей та усього людства знайти неможливо — потрібна апеляція до Бога, до найвищої інстанції».
Що стосується мусульман у лавах збройних сил України — то вони є. Звичайно, послідовники ісламу — це релігійна меншість в Україні. Але, як розповів шейх Саід Ісмагілов, в різних частинах та підрозділах ЗСУ та добровольчих батальйонах знаходяться вірні — і підкреслив свою особливу подяку за це військовим капеланам інших релігій: «Допомагають нам налагодити зв’язок з віруючими мусульманами, які перебувають у ЗСУ, капелани християнських церков — як це не дивно. Ті капелани, що постійно служать — доповідають, що в
Під час війни відкрилася така дуже добра традиція, коли вірні різних релігій допомагають одне одному задля спільної мети, — наголосив Ісмагілов, — Тож ми не конкуруємо й не сперечаємось, в кого з нас краще віросповідання, — ми всі виконуємо одну велику місію та справу. Тож я дуже вдячний всім християнським капеланам — з православної церкви, з
На жаль, поки що імами виконують на фронті свої обов’язки на волонтерських засадах, бо Положення про капеланську службу передбачає доволі довгий шлях узгоджень через раду душпастирської опіки при Міноборони, проте необхідність захистити і
«Зараз нащі імами, які знаходяться у мечетях біля прифронтової полоси, поблизу лінії розмежування — вони теж фактично виконують обов’язки капеланів, — розповів шейх, — Поки що — на засадах волонтерських. Але, якщо у мусульман виникають релігійні потреби — вони звертаються до найближчої мечеті. І так само, коли є поранені або гинуть мусульмани — то тіло загиблого приносять до найближчої мечеті, щоб виконати всі потрібні релігійні обряди», — розповів він.
Під час
На це запитання відповів Андрій Зелінський, який у військовому капеланстві вже з 2006 року (ще задовго до офіційної ухвали положення про військове духовенство) і був першим капеланом при штабі АТО під Слов’янськом з червня минулого року, служив в Краматорську, а останнім часом — в Пісках та Дебальцевому: «Капеланам потрібно спілкуватись, і тоді в процесі спілкування і капелан стає капеланом для капелана. І. однозначно, потрібно спілкуватись духовними категоріями. Рефлектуючи над прожитим досвідом — не можна, бо людина вразлива до тих ситуацій, які вона пережила в зоні бойових дій. Механізми — спілкування. Спілкування надважливе, бо більш ефективних механізмів внутрішнього психологічного, духовного зцілення, аніж спілкування, людство ще не винайшло. Молитовне спілкування, чи то коли говоримо про особистісне спілкування у колі колег, які розуміють специфіку капеланського служіння. Отже — відповідь: «Так, потрібен». У двох формах — як для спілкування з Богом у молитві, і як у спілкуванні з колегами по служінню».
Священик військовий залишається священиком, що несе за духовне здоров’я пастви, якій покликаний служити — при цьому не має значення, про що йдеться: про ситуацію в зоні бойових дій чи про ситуацію в цивільному житті. Військовий священик — капелан покликаний дбати про велику святиню, доручену його служінню, а саме — про душу військовослужбовця.
В першу чергу військовий священик — це є той, хто служить Богу у людині. В даному випадку — у людині в військовому однострої.