23 квітня в Інституті всесвітньої історії НАН України в Києві відбувся круглий стіл «Сучасні трансформаційні процеси в ісламському світі: виклики, проблеми, перспективи», котрий організували відділ історії країн Азії та Африки ДУ «Інститут Всесвітньої історії НАН України» та Український центр ісламознавчих досліджень. Під час заходу з доповіддю «Cуфійські спільноти Берліна: релігійні традиції та соціокультурний аспект» виступив завідувач сектору східної філософії відділу релігієзнавства Інституту філософії НАН України, кандидат філософських наук Олег Ярош. Укорочений варіант доповіді ми пропонуємо нашим читачам.
— Перші суфійські спільноти з’явилися в Європі наприкінці IXX століття в портових містах Великої Британії та Франції. Складались вони переважно із тарикатів магрибського походження. Взагалі в західному суфізмі перша хвиля пройшла в першій третині ХХ століття і була пов’язана з рухом традиціоналістів. Це досить вузьке коло, представлене такими діячами як Рене Генон, Мішель Вальсан та іншими. Паралельно на заході поширився інший напрямок, який був представлений місією Інаят Хана. В нього було відмінне трактування певних моментів, але це бачення виходить за суто ісламські рамки.
Після другої світової війни у 50–80 — ті роки поширюється традиціоналістичний напрямок, представлений такими діячами як Титус Буркхарт, Мартін Лінгз. Також в цьому середовищі виникають західні тарікати Майрамія та Мурабітун. Активно розвивається інаятівська лінія. Перші спільноти західного типу в Німеччині з’являються наприкінці семидесятих років і знову ж таки пов’язані з традиціоналізмом. Хоча до центрів, які відкривались тоді в Німеччині приїздили так звані мандруючі шейхи, як їх називають дослідники. Такі як шейх Назім
Коли в 1973 році через нафтову кризу, пов’язану з певними подіями на Близькому Сході, почалась економічна стагнація, і ці угоди припинили існування, але ті емігранти, що залишились завдяки програмам возз’єднання родин змогли перевести своїх близьких і імміграційні потоки навіть збільшилися.
Берлін, як відомо, був роз’єднаний до 1989 року. В східній частині жили мусульмани, переважно вихідці з Алжиру, Афганістану та інших країн, пов’язаних з соціалістичним табором, і їх було небагато. В західному Берліні мешкали 120 тисяч мусульманських іммігрантів, переважно з Туреччини. Після возз’єднання Берліну, коли з’явилися нові можливості для розвитку малого і середнього бізнесу, почався імміграційний бум. З 1990 по 2011 рік кількість мусульман збільшилася більше ніж вдвічі. Зараз їх майже 250 тисяч. 73% з них турецького походження, близько 80 тисяч мають громадянство, решта мають тимчасовий статус.
Етнічні мусульманські, так би мовити анклави, в Берліні — це Кройцберг, Нойкельн і Веддінг, всього близько 7% складає мусульманське населення.
Що стосується суфійських спільнот, найбільш поширеними можна вважати рух Сульмаджала. Він не є класично суфійським, але він дійсно є масовим, в Німеччині 100 тисяч послідовників. Решта це невеличкі камеральні спільноти від 50 до 100 чоловік, такі як
Дуже цікаво, що в спільноті
Але є інший момент. Багато німецьких мюридів приховували свою мусульманську ідентичність. Вони побоювались реакції з боку родин, все ж таки Німеччина залишається релігійно традиційною країною, особливо серед католиків, наприклад, в Баварії чи в Кельні. Дехто боявся, що можуть виникнути проблеми на роботі. Але зустрічалось і дуже багато людей, які не приховували своє мусульманство, і, що цікаво, багато жінок.
Подивимося на іншу гібридну спільноту — тарікат Бурханійа. Там інша і теж досить цікава ситуація через те, що суданців досить не багато, хоча шейх тарікату переїхав з Хартуму і постійно мешкає біля Гамбургу. Отже в цій спільноті 90% складають німці, котрі пройшли так би мовити інкультурацію, і там інший спосіб наслідування традицій, так би мовити культурна стратегія. Вони дотримуються всіх приписів ісламу в особистому житті і не тільки ритуальних. Вони намагаються вивчати арабську мову, читати оригінальні тексти і Коран, і праці шейхів, які більшість не перекладені. Практикують дуже цікаві форми, не тільки традиційні, а й інтеграційні, характерні для європейців. Наприклад, родинні зустрічі по суботах, де обговорюють на тільки релігійні, а й питання культурного, суспільного життя.
Останнім часом спостерігається тенденція, яку дослідники називають аутифентифікацією. Тобто багато людей, які приходять в суфійські тарікати через зацікавлення суфізмом все більше і більше відчувають потребу знайомства з мусульманською традицією, і тарікати набувають все більше традиційних форм. Наприклад, так сталося з тарікатом Бурханійа, про який я вже розповідав. Наприкінці листопада в берлінській спільноті нинішній шейх тарікату заборонив збиратися разом чоловікам і жінкам, зобов’язав носити хіджаб, а потім взагалі відділив турецьких мюридів від європейців. Ситуація знаходиться в процесі розвитку, я її відстежую дистанційно. Як воно буде? Може це дасть початок більш автентичним формам європейського, німецького суфізму. Може німецька спільнота піде шляхом аутентифікації, зближення з класичною нормативною традицією ісламу. А може станеться відкат в вільні, напівезотеричні форми.
Довідка:
Накшбандія — суфійське братство, (