Адель аль-Фалях: Збалансованість, відсутність протиріч у діяльності - це ті якості, яких потребує пострадянське суспільство.

1
Адель аль-Фалях: Васатийя - це справжня сутність ісламської релігії.
26.11.2012
Оцініть статтю: 
(327 оцінки)
nourdeen
Зображення користувача nourdeen.

15 листопада Київський офіс асоціації «Альраїд» з робочим візитом відвідав заступник Міністра у справах Ісламу і вакфів Держави Кувейт, керівник Міжнародного центру «Аль-Васатийя» Адель аль-Фалях. Нашому кореспонденту вдалося поспілкуватися з доктором Аль-Фаляхом. Про критерії «помірності» в ісламі, про поширення ідеї васатийі, а також про плани подальшої роботи центру «Аль-Васатийя» читайте в інтерв'ю доктора аль-Фаляха нашому кореспонденту.

Вперше Ви познайомилися з «Альраїд» у 1998 році. Як, на Ваш погляд, змінилися роль і значення Асоціації з Вашого минулого візиту?

- Безсумнівно, за цей час асоціація «Альраід» зазнала суттєвих змін: з крихітної організації, що веде нічим не примітну громадську діяльність, вона перетворилася на справжню асоціацію всеукраїнського масштабу, робота якої чітко впорядкована та базується на ясному стратегічному плані.

Асоціація активно взаємодіє з усіма прошарками сучасного українського суспільства та підтримує теплі стосунки з різними організаціями та конфесіями. «Альраїд» має ясні цілі і прагне до їх досягнення, враховує місцеві реалії і гнучко підходить до кожного окремого напряму діяльності, щоб досягти в ньому найкращих результатів. При цьому організація чітко усвідомлює ті високі цінності, які для неї важливі, і послідовно їх відстоює - і це теж приносить українському суспільству тільки користь.

У той же час, поспілкувавшись з рядом керівників і співробітників різних державних установ України, я можу зробити висновок про те, що Асоціація не замкнулася у своїй діяльності лише на забезпеченні інтересів її учасників або мусульманських громад України, - але активно працює на благо всього українського суспільства , що природно знаходить позитивний відгук.

Асоціація «Альраід», її учасники, співробітники та волонтери активно і на особистому прикладі пропагують принцип помірності, «золотої середини» в Ісламі (аль-васатийя), що втілює істинну суть ісламської релігії, і неухильно керується ним у своїй діяльності. Цей принцип є позитивною силою, що стимулює розвиток цивілізації, зростання і прогрес у різних сферах життєдіяльності.

Ми в Кувейті ставимо ВАГО «Альраїд» у приклад іншим, хто часто володіють кращими умовами і більш широкими можливостями.

Зараз на роль представників помірного Ісламу претендують багато організацій. Чи є якісь критерії, за якими можна оцінити їх діяльність?

- Принцип васатийі уособлює собою справжню сутність Ісламу, він є ядром, основою цієї релігії. Цього шляху дотримувалися мусульмани протягом всієї історії, і, звичайно, зустрічаються різного роду рухи і течії, які йдуть у бік від цього шляху.

Недостатньо просто назватися представником «аль-васатийя» - потрібно відповідати його цінностям у своїх діях, прагненнях і вчинках. Для цього потрібно володіти високими моральними якостями, терпимістю до чужої думки (хай вона і відрізняється від твоєї власної); це повага до своїх опонентів і мирне співіснування на основі принципів толерантності, взаємної любові і прийнятті інших. Всі ці речі можуть виходити тільки від тих, хто у всьому щиро керується критеріями принципу васатийі. У Священному Корані сказано: «Ми зробили вас громадою, що дотримується середини (وسطا - "васата"), щоб ви свідчили про все людство, а Посланник свідчив про вас самих. [...] Аллах ніколи не дасть пропасти вашій вірі. Воістину, Аллах щедрий і милосердний до людей »(2:143).

Що ще цікаво - термін «васатийа», на відміну від інших присутніх в ісламській науці термінів, безпосередньо згадується в Корані. До прикладу, такі найменування, як «ахлю-ссунна-валь-Джамаа», «ахлю-ль-хадис», «саляфізм», «суфізм» в Корані не знайдеш, однак термін «васатия», «васат» (середина) відзначений у священному тексті як не можна чітко і ясно, до того ж у цього поняття є безліч синонімів, які також згадуються в Книзі Аллаха. До таких понять можна віднести: справедливість, помірність, чесність, толерантність та ін.

Принцип васатийі - це не якась світла ідея, що з'явилася внаслідок осяяння, це не продиктована кимось ззовні ідеологія і це не нововведення. Васатийя - це справжня сутність ісламської релігії.

Мусульмани керувалися принципом «васатийі» протягом всієї історії Ісламу. Саме на основі цього принципу вони змогли побудувати ісламську державу з її особливою культурою і цивілізацією. Прояв справедливості і терпимості до оточуючих, прагнення до мирного співіснування призвело до того, що немусульмани стали співпрацювати з мусульманами практично в усьому. Немусульман можна було зустріти серед міністрів, радників при халіфах, великих купців, навіть філологів в області арабської мови і вчених. Мусульмани не відкидали цих людей на задвірки суспільства і не нищили їх.

У радянський період мусульмани були позбавлені можливості відкрито сповідувати свою релігію, одержувати і передавати релігійні знання, давати релігійну освіту своїм дітям. Знаючі мусульмани, та й ті, що просто дотримувалися релігії, знищувалися владою. Внаслідок цього виник інформаційний та ідеологічний вакуум, який став причиною невігластва мусульман в питаннях своєї релігії і бездумного слідування прикладу і думки когось із шанованих людей в кожному з народів. Тепер такі «традиційні мусульмани» розглядають ідеї васатийі як спробу реформувати Іслам. Яка Ваша оцінка цієї ситуації?

- Як я вже говорив раніше, принцип васатийі є сутністю ісламської релігії, її основою, її ядром. Це не «Іслам нового зразка» і не якась нав'язана ззовні ідеологія, не програма якихось політичних сил. Це шлях Пророка (мир йому і благословення від Аллаха). Ті, що дотримуються цього шляху, формують собою основну, центральну групу мусульман. Але існують також і інші, відділені від цієї групи мусульмани, які мають обмежене уявлення про Іслам, але в той же час не виходять за його межі. У чомусь вони не проявляють покірності Всевишньому, здійснюють гріховні вчинки. Про таких мусульман можна судити лише по мірі їх віддаленості від основної групи - тієї, що дотримується принципу помірності.

На жаль, зараз існують сили, які в своїй пропаганді як би дають право кожному бажаючому оголошувати такфір (звинувачення в невірстві) будь-якому мусульманину, що не хоче вступати в диверсійні групи націоналістів-сепаратистів, оголошувати по своєму бажанню джихад суверенним державам, оголошувати про свої уявні повноваженнях відроджувати халіфат на території існуючих держав.

Ці пропагандистські матеріали занадто вільно або відверто брехливо трактують фундаментальні положення шаріату. Однак значна чатсина мусульманської молоді не має хороших знань з Ісламу, - але при цьому випробувала на собі прояви соціальної несправедливості і бажає бути визнаною суспільством і вільно слідувати своїм ціннісним орієнтирам. Ці хлопці та дівчата з притаманними молоді максималізмом і гострим бажанням справедливості при нестачі знань по Ісламу легко піддається на прості і яскраві тези політиків-сепаратистів.

Після 70 років гонінь на релігію в СРСР за кілька років свободи релігії ісламська богословська школа ще не відтворилася, і значна частина підростаючої мусульманської молоді не завжди знаходить сучасною загальноприйнятою мовою переконливі з точки зору Шаріату спростування вкидати ззовні хибних уявлень.

Деякі, навпаки, задовольняються виключно прикладом і судженнями старших поколінь своєї сім’ї, не турбуючись про шаріатську обгрунтованість таких вчинків і суджень. Відповідно все, що дисонує із звичними їм ідеями і практиками, відкидається як «чуже і неісламське», хоча, навпаки, «традиційний іслам» старшого покоління часто на практиці виявляється симбіозом традицій і уявлень про релігію, характерних лише для конкретної народності.

Ця проблема може вирішитися тільки за допомогою надання реальної можливості отримувати Ісламську освіту якомога більш широким верствам населення, а також неухильного дотримання представниками влади та силових структур їхніх прав і свобод.

У сусідній Російській Федерації Ваша робота була високо оцінена: в листопаді 2010 року Ви були нагороджені Президентом Росії Дмитром Медведєвим орденом Дружби «за особистий внесок у зміцнення російсько-кувейтських зв'язків, поширення ідей релігійної толерантності», а в серпні 2011 - вищу нагороду Чеченської Республіки, Орден Кадирова. Що, на Ваш погляд, цьому сприяло?

Взагалі, ця нагорода була вручена не за мої особисті заслуги. Я приймав її від імені всього народу Кувейту за благодійну діяльність, за поширення принципу васатийі та релігійної терпимості. Мені здається, все це визнання прийшло до нас не в результаті важкої роботи або прикладених надзусиль, а в результаті прозорості нашої діяльності, її збалансованості, діяльності, позбавленої суперечностей. Це якраз ті якості, яких потребує пострадянське суспільство.

Всевишній в Корані сказав про свого Пророка: «Ми відправили тебе тільки в якості милості до світів (народам)» (21:107). Якщо ми звемося послідовниками Пророка, мир йому і благословення, - ми повинні намагатися вибудовувати своє життя і діяльність у відповідності з цим девізом. Милість і милосердя Всевишнього простягаються над кожною людиною; кожен, поки він живий, може стати на шлях каяття та виправлення.
Ми в своїй роботі виходимо з цього принципу, і, слава Богу, успішно налагоджуємо стосунки з різними державами, фондами, асоціаціями та організаціями.

Справді, після розпаду Радянського Союзу мусульмани опинилися в ідеологічному вакуумі. І в даному контексті виникає лише одне питання: чи буде цей вакуум заповнений істинним ісламом - врівноваженими, поміркованими ісламськими поглядами, або ж його місце займуть екстремістські, радикальні настрої.

У зв'язку з цим мною була розроблена спеціальна програма з питань розповсюдження ідей васатийі, яка втілилася у книгах і публікаціях, що розійшлися мільйонними тиражами по всьому світу, не кажучи вже про численні лекції, семінари і форуми, присвячені цій темі. Ми хочемо, щоб мусульмани були повноцінними членами того суспільства, в якому вони живуть, щоб вони брали активну участь у його поліпшенні та розвитку, а також, щоб мусульмани уособлювали собою безпеку і стабільність і не ставали причиною виникнення негативного враження про Іслам.

У зв'язку з інформаційним вакуумом, що утворився на пострадянському просторі і став причиною недовіри до місцевих лідерів та представників влади, як світськх, так і духовних, багато мусульман вважають за краще звертатися з питаннями до шейхів з арабських країн. Однак вони виходять з реалій того суспільства, в якому живуть самі, і видавані ними фетви часто важко, а часом і неможливо втілити в державах СНД. Як, по-Вашому, можна вирішити цю проблему?

- Так, це велика проблема, коли до шейха, який проживає в Саудівській Аравії, Кувейті чи Єгипті звертається людина зі своєю проблемою, описує ситуацію - і отримує фетву, яка застосовна тільки в КСА, Кувейті чи Єгипті, але абсолютно непридатна і навіть шкідлива для інших товариств. У перспективі ми хочемо зібрати найавторитетніших мусульманських вчених-богословів, щоб разом розробити правила видання фетв. У них ми плануємо чітко вказати умови, після виконання яких шейх може вважати, що він добре розібрався в ситуації в конкретній державі та регіоні, і тепер може видати свою фетву для цього регіону.

Розвиваючи тему правильного трактування фетв і богословських праць: в Україні і країнах СНД є багато енциклопедій і навколоісламських видань, і кожне з них має свої нюанси інтерпретації тих чи інших термінів, як, наприклад, «шаріат» або «джихад». На цих розбіжностях і виникають різні радикальні рухи. Виникла потреба в якомусь фундаментальному богословському тлумачному словнику російською мовою.

- Це дійсно породжує проблеми. Дасть Бог, ми врахуємо вашу пропозицію при плануванні подальшої роботи центру «Аль-Васатийя». Думаю, тут буде корисно налагодити співпрацю з вченими Українського центру ісламознавства, щоб подати в ній як богословські коментарі, так і думки сходознавців. Думаю, ми найближчим часом складемо робочий план по цій енциклопедії з допомогою українських вчених. Дуже важливо щоб вони, знаючи ситуацію у вашому регіоні, також подали окремий список, які терміни викликають найбільші різночитання, щоб ми приділили більше уваги цим статтям в енциклопедії.

Поділіться, будь ласка, Вашою оцінкою перспектив поширення ідей васатийі у світлі роботи ваших центрів.

- З метою профілактики ідей екстремістського характеру, які, як вірус, вражають уми деяких мусульман як в самому Кувейті, так і за його межами, емір ухвалив рішення, щоб саме наша держава стала міжнародним центром поширення принципу васатийі у всьому світі. Здійснення цього завдання він поклав на нас, учених-богословів центру «Аль-Васатийя».
Ми стали організовувати конференції та семінари, присвячені васатийі, видавати книги, які потім перекладалися багатьма мовами світу. У таких країнах, як Азербайджан, Росія, Чад, Великобританія, Катар, Саудівська Аравія, Йорданія та ін., нами були відкриті центри поширення принципу помірності. З різних куточків планети до нас направляються прохання про сприяння в створенні таких центрів, і ми, по можливості, намагаємося їх задовольняти, надаючи логістичну і фінансову допомогу. Важливість такого роду центрів важко переоцінити. Вони відіграють величезну роль у поширенні істинного уявлення про Іслам і профілактиці радикальних настроїв.

І на завершення нашої розмови - не могли б Ви озвучити якісь рекомендації для розвитку та покращення діяльності ВАГО «Альраід»?

- Відверто кажучи, мені нелегко знайти відповідь на це питання, адже асоціація «Альраід» досягла такого високого рівня, коли поради і рекомендації зайві, і залишається лише спостерігати, як вона рухається до досконалості.

Я навіть не бачу необхідності відкривати тут наше представництво, якщо чесно. Навіщо нам відкривати філію центру «Аль-Васатийя» в Україні, якщо тут так ефективно працює «Альраїд»?

Власкор.

Матеріали по темі:

22.11.2012 - Київ відвідав заступник міністра у справах Ісламу і вакфів Держави Кувейт (ФОТО)

13.03.2012 - Представники мусульманських громад України відвідали семінар з помірності в Ісламі у Кувейті

21.04.2011 - «Поміркований Іслам» чи поміркованість в Ісламі?

19.11.2010 - Серединність як властивість, що відрізняє ісламську умму

04.06.2007 - Ідея «Аль-Васатийі»: Правда і вимисли

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.