Муфтій Саід Ісмагілов завітав до мусульман Дрогобича

Муфтій Саід Ісмагілов завітав до мусульман Дрогобича
Муфтій Саід Ісмагілов завітав до мусульман Дрогобича
Муфтій Саід Ісмагілов завітав до мусульман Дрогобича
Муфтій Саід Ісмагілов завітав до мусульман Дрогобича
Муфтій Саід Ісмагілов завітав до мусульман Дрогобича

Звідки беруться наші страхи чи то пак фобії, як зазвичай ми їх називаємо? Звідки йдуть упередження та стереотипи? Насамперед  від незнання. Багатьох лякає сусідство з мусульманами, адже надто поширеною нині в світі стає ісламофобія. Саме багатьох стереотипів позбавила дрогобичан неординарна подія, що сталася нещодавно в місті.

Завдяки НГО «Арекет» за підтримки Української регіональної платформи громадських ініціатив, що адмініструється громадською організацією «Центр «Жіночі перспективи» за фінансової підтримки Європейського Союзу 6 березня у Дрогобичі побував муфтій Духовного управління України «Умма» шейх Саід Ісмагілов. Поважний гість відвідав родину громадських активістів Діляри та Амета Бекірових, ознайомився з містом, побував у родині киримли Рефата та Лілі Джелялових, де провів обряд дуа  поминання померлої сорок днів тому мами Рефата-аги.

Відбулася зустріч шейха Саіда з ректором ДДПУ імені Франка професором Надією Скотною. Йшлося про необхідність долання стереотипів у міжконфесійних стосунках, зокрема й у ставленні до Ісламу, прибічників якого часто звинувачують в агресивному радикалізмі та підтримці тероризму. Насправді ж, на переконання теолога, ні радикалізм, ні терор стосунку до Корану та вчення пророка Мухаммада (мир йому і благословення) не мають. На закінчення зустрічі Саід Ісмагілов подарував Надії Скотній український переклад смислів Корану (як стверджує муфтій, справжній Коран існує тільки мовою оригіналу, себто арабською).

А пізніше в актовій залі «муфтій Майдану» прочитав цікаву лекцію «Іслам в Україні», котра для більшості присутніх відкрила багато нового не лише про мусульманство, а й узагалі про багатоконфесійність нинішньої України. Зокрема, лектор наголосив, що Україна  це унікальний приклад того, як можна знаходити взаєморозуміння між представниками різних релігій, утворюючи єдине культурне середовище, і саме в цьому полягає специфіка нашої країни. А ще йшлося про те, що Іслам для України  традиційна релігія, адже згадки про перших мусульман на теренах нашої держави з’явилися в VIIIIX ст., тобто ще до прийняття християнства в Київській Русі. І це згадки навіть не про Крим: у Приазов’ї, на Донеччині та Запорожжі знайдені мусульманські поховання, городища і навіть залишки мечетей. А пізніше мусульмани стали корінним населенням певних територій, зокрема Приазов’я, Причорномор’я та Криму. Насамперед йдеться про кримських татар. З XIIXIII ст. Іслам став державною релігією Кримського ханства.

А ще богослов (шейх Ісмагілов також є керівником Українського центру ісламознавчих досліджень) підкреслив: мусульманин  не завжди араб. «Мусульманин»  це термін, що позначає релігійну приналежність людини, що сповідує Іслам, а під поняттям «араб» мається на увазі особа, яка виросла в суспільстві арабомовних людей. Це правда, що Іслам бере початок на Аравійському півострові й Коран був написаний арабською, але сьогодні він поширився далеко за межі арабського світу і більшість мусульман не є арабами.

Говорив Саід Ісмагілов і про те, що є спільним у трьох світових релігіях. Насамперед це віра в єдиного Бога. Різнить їх передусім те, що святим днем для мусульман є п’ятниця (джума), для євреїв  субота (шабат), для християн  неділя. Так само відмінним є й початок і завершення тижня у прибічників кожної з цих конфесій. Не відкидають християни та мусульмани й того, про що йдеться в юдейській Торі (Книзі, яку європейці звично називають Старим Заповітом).

Вельми шанованим пророком в Ісламі є Іса (Ісус). Стверджується, що він був народжений від Діви, прожив безгрішне життя, зробив безліч чудес і повинен прийти вдруге в кінці часів. Проте в силу суворої монотеїстичності Ісламу його божественність заперечується, а твердження, що він  «Син божий» відкидається як вид багатобожжя. Також, згідно з писанням, відкидається той факт, що він помер на хресті, а був узятий на небо, не зазнавши страждань і смерті. Іслам категорично проти концепції замісної жертви.

Почули присутні на лекції й про основні течії в Ісламі. Поділяються мусульмани на сунітів та шиїтів. Суніти є найбільш поширеними і становлять майже 85% від кількості всіх мусульман. Поділ відбувся в першому поколінні мусульман після смерті пророка Мухаммада (мир йому і благословення). Причиною розколу були суперечки про те, хто повинен стати наступником пророка та очолити ісламську спільноту.

Детально зупинився муфтій і на тому, чого вчить вірних його релігія: що люди народжені духовно нейтральними, але цілком здатними до цілковитої слухняності та відданості Богу і що вони залишаються такими ж, навіть якщо мають особисті гріхи. Отже, вимоги Ісламу до людини  просто інструкція для життя. У цій релігії немає спасителя  лише пророки.

Саме ж вчення стоїть на п’яти стовпах. Це сповідання віри («Немає Бога крім Аллага, і Мухаммад пророк Його»), молитви (намазу) п’ять разів на день, під час якої погляд вірного спрямований у напрямку Мекки), милостиня (в деяких мусульманських країнах прийнята як офіційний податок), піст (мусульмани постяться протягом місяця Рамадан згідно з місячним календарем) і паломництво до Мекки, яке кожен мусульманин повинен здійснити хоча б раз протягом свого життя.

Для багатьох мало не відкриттям стало твердження, що Коран є священною книгою лише мовою оригіналу. Переклади ж передають лише смисли.

Розповів шейх Саід і про те, як за Союзу мусульмани ховали Коран від чужих очей, як молилися таємно й що Іслам за СРСР був приблизно тим же, що й греко-католицьке підпілля.

Сьогодні, як і представники інших конфесій, мусульмани мають право вільно сповідувати свою релігію. Хоча й трапляються проблеми: не завжди виділяють землю під поховання (в столиці, приміром), не всюди місцеві громади дають згоду на будівництво мечетей.

 Та ми намагаємося уникати конфронтації,  каже шейх Саід.  Розуміння того, що Іслам  релігія миру й не становить загрози Україні, в якій переважає християнство, прийде згодом. Ми це розуміємо. Тому, приміром, у Львові ми не будували мечеті  створили ісламський культурний центр, де вже всередині є невелика мечеть. До того ж, сама релігія каже, що не обов’язково будувати спеціальну велику споруду для молитов. Молитися можна в будь-якому місці, як придатне для здійснення намазу.

Наприкінці зустрічі з муфтієм Духовного управління мусульман України лунали й запитання, деякі були доволі гострими. Зокрема, про акти терору в Європі, які часто відбуваються нібито під прапором саме Ісламу. Це лектор категорично заперечив:

 Релігійні закони Ісламу не дозволяють умисне вбивство. Під заборону також потрапляє і самогубство. Найчастіше люди, що називають себе мусульманами і беруть участь у терористичних акціях, керуються не Кораном, а настановами тих авторитетів, які переслідують свої негідні цілі. Іслам, як і інші світові релігії, стоїть на позиціях миру стосовно кожної людини, незалежно від їх релігійної, соціальної, політичної та ін. ідентичності  наголосив Саід Ісмагілов.

Також він говорив про те, що страх перед поширенням Ісламу в Європі залежить певною мірою від того, що для Старого Світу мусульманство  відносно нова релігія, тому й виникають проблеми.

На запитання ж про джихад столичний гість сказав, що це поняття аж ніяк не означає «священної війни проти невірних». Насправді мається на увазі «зусилля», й вершиною є саме боротьба із власними недоліками. На нижньому ж шаблі може йтися й про військовий бік, але тільки у випадку, коли треба боронитися від ворога.

Наприкінці зустрічі лектор наголосив: життя, гідність, майно, родина, країна є для правовірного недоторканими.

Біографія шейха Саіда Ісмагілова за посиланням.

Джерело: Майдан

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.