Звідки беруться наші страхи чи то пак фобії, як зазвичай ми їх називаємо? Звідки йдуть упередження та стереотипи? Насамперед — від незнання. Багатьох лякає сусідство з мусульманами, адже надто поширеною нині в світі стає ісламофобія. Саме багатьох стереотипів позбавила дрогобичан неординарна подія, що сталася нещодавно в місті.
Завдяки НГО «Арекет» за підтримки Української регіональної платформи громадських ініціатив, що адмініструється громадською організацією «Центр «Жіночі перспективи» за фінансової підтримки Європейського Союзу 6 березня у Дрогобичі побував муфтій Духовного управління України «Умма» шейх Саід Ісмагілов. Поважний гість відвідав родину громадських активістів Діляри та Амета Бекірових, ознайомився з містом, побував у родині киримли Рефата та Лілі Джелялових, де провів обряд дуа — поминання померлої сорок днів тому мами
Відбулася зустріч шейха Саіда з ректором ДДПУ імені Франка професором Надією Скотною. Йшлося про необхідність долання стереотипів у міжконфесійних стосунках, зокрема й у ставленні до Ісламу, прибічників якого часто звинувачують в агресивному радикалізмі та підтримці тероризму. Насправді ж, на переконання теолога, ні радикалізм, ні терор стосунку до Корану та вчення пророка Мухаммада (мир йому і благословення) не мають. На закінчення зустрічі Саід Ісмагілов подарував Надії Скотній український переклад смислів Корану (як стверджує муфтій, справжній Коран існує тільки мовою оригіналу, себто арабською).
А пізніше в актовій залі «муфтій Майдану» прочитав цікаву лекцію «Іслам в Україні», котра для більшості присутніх відкрила багато нового не лише про мусульманство, а й узагалі про багатоконфесійність нинішньої України. Зокрема, лектор наголосив, що Україна — це унікальний приклад того, як можна знаходити взаєморозуміння між представниками різних релігій, утворюючи єдине культурне середовище, і саме в цьому полягає специфіка нашої країни. А ще йшлося про те, що Іслам для України — традиційна релігія, адже згадки про перших мусульман на теренах нашої держави з’явилися в
А ще богослов (шейх Ісмагілов також є керівником Українського центру ісламознавчих досліджень) підкреслив: мусульманин — не завжди араб. «Мусульманин» — це термін, що позначає релігійну приналежність людини, що сповідує Іслам, а під поняттям «араб» мається на увазі особа, яка виросла в суспільстві арабомовних людей. Це правда, що Іслам бере початок на Аравійському півострові й Коран був написаний арабською, але сьогодні він поширився далеко за межі арабського світу і більшість мусульман не є арабами.
Говорив Саід Ісмагілов і про те, що є спільним у трьох світових релігіях. Насамперед це віра в єдиного Бога. Різнить їх передусім те, що святим днем для мусульман є п’ятниця (джума), для євреїв — субота (шабат), для християн — неділя. Так само відмінним є й початок і завершення тижня у прибічників кожної з цих конфесій. Не відкидають християни та мусульмани й того, про що йдеться в юдейській Торі (Книзі, яку європейці звично називають Старим Заповітом).
Вельми шанованим пророком в Ісламі є Іса (Ісус). Стверджується, що він був народжений від Діви, прожив безгрішне життя, зробив безліч чудес і повинен прийти вдруге в кінці часів. Проте в силу суворої монотеїстичності Ісламу його божественність заперечується, а твердження, що він — «Син божий» відкидається як вид багатобожжя. Також, згідно з писанням, відкидається той факт, що він помер на хресті, а був узятий на небо, не зазнавши страждань і смерті. Іслам категорично проти концепції замісної жертви.
Почули присутні на лекції й про основні течії в Ісламі. Поділяються мусульмани на сунітів та шиїтів. Суніти є найбільш поширеними і становлять майже 85% від кількості всіх мусульман. Поділ відбувся в першому поколінні мусульман після смерті пророка Мухаммада (мир йому і благословення). Причиною розколу були суперечки про те, хто повинен стати наступником пророка та очолити ісламську спільноту.
Детально зупинився муфтій і на тому, чого вчить вірних його релігія: що люди народжені духовно нейтральними, але цілком здатними до цілковитої слухняності та відданості Богу і що вони залишаються такими ж, навіть якщо мають особисті гріхи. Отже, вимоги Ісламу до людини — просто інструкція для життя. У цій релігії немає спасителя — лише пророки.
Саме ж вчення стоїть на п’яти стовпах. Це сповідання віри («Немає Бога крім Аллага, і Мухаммад пророк Його»), молитви (намазу) п’ять разів на день, під час якої погляд вірного спрямований у напрямку Мекки), милостиня (в деяких мусульманських країнах прийнята як офіційний податок), піст (мусульмани постяться протягом місяця Рамадан згідно з місячним календарем) і паломництво до Мекки, яке кожен мусульманин повинен здійснити хоча б раз протягом свого життя.
Для багатьох мало не відкриттям стало твердження, що Коран є священною книгою лише мовою оригіналу. Переклади ж передають лише смисли.
Розповів шейх Саід і про те, як за Союзу мусульмани ховали Коран від чужих очей, як молилися таємно й що Іслам за СРСР був приблизно тим же, що й
Сьогодні, як і представники інших конфесій, мусульмани мають право вільно сповідувати свою релігію. Хоча й трапляються проблеми: не завжди виділяють землю під поховання (в столиці, приміром), не всюди місцеві громади дають згоду на будівництво мечетей.
— Та ми намагаємося уникати конфронтації, — каже шейх Саід. — Розуміння того, що Іслам — релігія миру й не становить загрози Україні, в якій переважає християнство, прийде згодом. Ми це розуміємо. Тому, приміром, у Львові ми не будували мечеті — створили ісламський культурний центр, де вже всередині є невелика мечеть. До того ж, сама релігія каже, що не обов’язково будувати спеціальну велику споруду для молитов. Молитися можна в
Наприкінці зустрічі з муфтієм Духовного управління мусульман України лунали й запитання, деякі були доволі гострими. Зокрема, про акти терору в Європі, які часто відбуваються нібито під прапором саме Ісламу. Це лектор категорично заперечив:
— Релігійні закони Ісламу не дозволяють умисне вбивство. Під заборону також потрапляє і самогубство. Найчастіше люди, що називають себе мусульманами і беруть участь у терористичних акціях, керуються не Кораном, а настановами тих авторитетів, які переслідують свої негідні цілі. Іслам, як і інші світові релігії, стоїть на позиціях миру стосовно кожної людини, незалежно від їх релігійної, соціальної, політичної та ін. ідентичності — наголосив Саід Ісмагілов.
Також він говорив про те, що страх перед поширенням Ісламу в Європі залежить певною мірою від того, що для Старого Світу мусульманство — відносно нова релігія, тому й виникають проблеми.
На запитання ж про джихад столичний гість сказав, що це поняття аж ніяк не означає «священної війни проти невірних». Насправді мається на увазі «зусилля», й вершиною є саме боротьба із власними недоліками. На нижньому ж шаблі може йтися й про військовий бік, але тільки у випадку, коли треба боронитися від ворога.
Наприкінці зустрічі лектор наголосив: життя, гідність, майно, родина, країна є для правовірного недоторканими.
Біографія шейха Саіда Ісмагілова за посиланням.
Джерело: Майдан