З початком окупації Російською Федерацією території Донбасу і Криму перед Україною постало питання виплати пенсій та матеріальної допомоги особам, що проживають на окупованих територіях, а також внутрішньо переміщеним особам.
8 червня 2016 року КМУ ухвалив низку нормативних актів, які унеможливили отримання пенсій та матеріальної допомоги ВПО, якщо така особа не пройшла перевірку. Її суть полягає в тому, що представники органів соціального захисту приходять до переселенців додому і складають акт про наявність їх за зареєстрованим місцем перебування. За відсутності переселенця за місцем свого зареєстрованого перебування ВПО позбавляється права на отримання пенсії і матеріальної допомоги.
Наведені нормативні акти фактично унеможливили пересування переселенців Україною, прикріпили їх до місця свого перебування і зробили неможливим виїзд за кордон.
У зв'язку з цим представники Громадського комітету захисту конституційних прав і свобод громадян, який є членом Української Гельсінської спілки з прав людини, подали до суду позов від імені ВПО, пенсіонера, голови Громадського комітету захисту конституційних прав і свобод громадян Миколи Козирева про визнання незаконними положень постанови КМУ, яка зобов’язує проводити перевірки ВПО. Представляв інтереси позивача адвокат Євген Чекарьов.
Позивач просив суд визнати незаконними і такими, що не відповідають правовому акту вищої юридичної сили:
— порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затверджений Постановою КМУ від 8 червня 2016 р. № 365;
— п. п. 7, 8, 9, 13 Порядку призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, затвердженого Постановою КМУ від 8 червня 2016 р. № 365;
— абз.10 п. 1 Постанови КМУ Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 5 листопада 2014 р. № 637.
Окружний адміністративний суд м. Києва своєю постановою від 26 червня 2017 року задовольнив позов і скасував нормативні акти КМУ, що зобов’язують ВПО проходити перевірки. Проте КМУ подав апеляційну скаргу на вищенаведене рішення.
Своєю постановою від 04 липня 2018 року Київський апеляційний адміністративний суд залишив апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції — без змін. Рішення апеляційного суду набрало законної сили.
З огляду на вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України це означає, що ані органи соціального захисту населення, ані інші органи місцевого самоврядування, ані будь які установи, організації, підприємства, починаючи з 5 липня 2018 року, не мають права проводити перевірки переселенців.