Низка громадських організацій та представники експертного середовища об’єднались в ініціативу Освіта для кримчан, що працюватиме над створенням ефективних механізмів реалізації права жителів окупованого півострова на освіту як громадян України.
Як зазначається у заяві про започаткування ініціативи, «створення в Україні системи механізмів реалізації права кримчан на освіту далеке від завершення, а ті з них, які діють, потребують удосконалення або виконання з боку держави своїх зобов’язань». У документі також висловлена стурбованість повільними темпами реагування органами влади на потреби кримчан бути задіяними в українському освітньому просторі.
— Ми, представники громадянського суспільства, переконані, що для зменшення катастрофічних наслідків у гуманітарній сфері Криму від дій держави-окупанта на вільній частині країни для кримчан-громадян України мають запрацювати ефективні механізми реалізації права на освіту та сформуватися окремі стратегії щодо освіти дітей Криму. Ці стратегії повинні враховувати освітні потреби усіх «груп ризику»: кримськотатарського народу, дітей з інвалідністю, дітей, що залишились без батьківського піклування та інших, — йдеться у заяві.
Серед першочергових завдань ініціативи є розробка пропозицій із вдосконалення законодавства та освітніх практик, громадський контроль за діяльністю суб’єктів забезпечення прав кримчан на освіту, моніторинг у цій сфері.
Характеризуючи нинішню ситуацію з цього питання, представник центру громадянської просвіти «Альменда» Валентина Потапова відмітила, що цього року за консультаціями у 35 освітніх центрів для вступу у ВНЗ надійшло 5799 тис. звернень дітей з Криму, а зараховано на навчання лише близько 200 дітей.
— Питання, чому майже 6 тис. дітей зацікавились освітою в Україні, але з них вступили тільки 200? — зазначила Потапова і підкреслила, що ці цифри викликають деякий подив і необхідність оцінити ситуацію.
За словами експерта БФ «Майдан закордонних справ» Юрія Смєлянського, наразі Росія в Криму з дітей та молоді готує «гарматне м’ясо» для використання в майбутньому з метою експорту агресії.
— Це один з інструментів для окупантів — підтримувати рівень позитивного сприйняття тієї політики, яку проводить кремлівська влада. Ми системно бачимо святкові «шабаші» з будь-якого приводу з використанням військової символіки, привчання дітей з дитсадка до зброї, створення воєнізованих класів, дитячих та юнацьких воєнізованих таборів тощо. Ми не маємо сумніву, що рано чи пізно Крим буде деокуповано. Впевнений, що це розуміє і влада країни-окупанта. Мілітаризація свідомості молоді — це підготовка соціального шару людей, які повинні, за задумом, створювати проблеми після повернення Криму Україні, — прокоментував він, зазначивши, що цього не можна допустити, а тому треба негайно вирішувати питання з кримською молоддю.
На прес-конференції окрема увага приділялась роботі Таврійського університету, який було переміщено з Криму на материкову Україну через окупацію півострова.
— Особливим завданням є перетворення Таврійського національного університету на освітню установу з високими стандартами освіти, яка спирається на загальногромадські українські та європейські цінності та є доступною та зручною для навчання кримчан. Зокрема, в частині сприяння збереженню та розвитку ідентичності кримськотатарського народу, — наголосив Андрій Іванець.
Також голова правління ГО «Таврійська гуманітарна платформа» закликав всіх, хто зацікавлений у вирішенні проблеми освіти кримчан, долучитись до створеної громадської ініціативи.