Через збільшення числа летальних випадків, пов’язаних з коронавірусним захворюванням COVID-19, Міністерство охорони здоров'я України рекомендує тимчасово дотримуватись таких обмежень під час ритуальних обрядів та похорону померлих, у яких підозрювали чи діагностували коронавірус.
В оприлюдненому на офіційному сайті МОЗ документі, Постанові №4 від 27.03.2020 р., сказано, що тіла померлих мають бути оброблені дезінфекційним розчином і поміщені в непроникний герметичний пакет-мішок; поховання або кремація тіла мають здійснюватися у щільно закритій труні; тіло небіжчика піддається розтину (про це йдеться в пункті 8 Тимчасової рекомендації до Постанови, де детально розписано порядок транспортування тіла до патологоанатомічного відділення чи моргу для аутопсії).
Також Постанова регламентує число учасників обрядів перед похованням: у разі крайньої потреби можлива участь не більше ніж 10 осіб за умови одночасного перебування у приміщенні (з розрахунку не більше 1 особи на 10 квадратних метрів на відстані між присутніми 1,5 метри), а будь-які контакти з тілом померлого заборонені, бо існує пряма загроза інфікування.
Отже, померлий піддаватиметься патологоанатомічному розтину, обмивання тіла покійника повинні зробити санітари моргу чи патанатомічного відділення, а не одновірці з дотриманням усіх релігійних приписів. І хоча дозволене поховання тіло померлого в землю, а не тільки кремація, виникає питання: що робити з вимогою ховати небіжчика у закритій труні?
На ці важливі питання відповідає Постанова Українського центру фатв і досліджень, ухвалена 6 шаабана 1441 року за гіджрою (30 березня 2020 року). Зібрання 14 постійних членів під орудою голови центру Шаді Отмана розглянуло низку питань та постановило, зокрема такі:
«...За наявности мусульманина, померлого від коронавірусу, треба дотримуватись максимальних заходів безпеки при підготовці тіла до поховання, а також дотримуватись норм та вимог державних органів України. Якщо державні норми, запровадженні для запобігання поширення вірусу, забороняють робити обмивання тіла померлого, то дозволено зробити таямум над тілом померлого. Якщо державні норми забороняють торкатися тіла померлого, то дозволено не робити ні обмивання водою, ні таямум, але рекомендовано звертатися до державних працівників, відповідальних за підготування тіла до поховання, [з проханням] загорнути тіло померлого мусульманина в кафан. Якщо й це неможливо виконати, то дозволено поховати померлого мусульманина в тому стані, який передбачений державними нормами», — сказано в пункті 7 Постанови.
У 8 та 9 пунктах Постанови Українського центра фатв і досліджень йдеться про заходи безпеки під час поховання:
«8. При похованні мусульманина, померлого від коронавірусу, потрібно дотримуватись максимальних заходів безпеки, а також норм та вимог, що прийняті державними органами України. Якщо державні органи вимагають поховання тіл померлих в спеціальних пакетах, у труні або в інших засобах безпеки, то дозволено поховати мусульманина у відповідних засобах безпеки. Дозволено, дотримуючись максимальних заходів безпеки, читати джаназа-намаз у лікарні, біля моргу, неподалік від кладовища, але обов’язково на чистому, з погляду шаріату просторі. Якщо це неможливо без ризику для життя та здоров’я імама або іншої особи, що відправляє джаназа-намаз, то дозволено прочитати салят аль-гаіб (джаназа-намаз за відсутньою людиною). Рекомендовано не збирати людей для відправлення джаназа-намазу за померлим через коронавірус та не приносити тіло померлого до мечеті або до дому.
9. Мусульманам України рекомендовано дотримуватись усіх вимог карантину, впровадженого державою, та не піддавати себе та близьких ризику інфікуватися, захворіти та померти, бо Всевишній Аллаг сказав: „І не вбивайте самих себе! Воістину, Аллаг Милосердний до вас!“ (4:29)».
Звертаємо увагу, що днями на офіційному сайті ДУМУ «Умма» також розміщено відповідь на питання, який хукм обмивання та загортання в кафан тіла людини, що померла через коронавірус, якщо існує побоювання, що інфекція може перейти на того, хто обмиває покійника. У відповіді цитують шейха Алі аль-Карадаги — генерального секретаря Міжнародного союзу ісламських учених, що, зокрема, наводить відповідні хадиси й заявляє: «Якщо все так, як ви кажете, то поховайте його як є, бо він — шагід» (докладно — на сайті ДУМУ «Умма». — Ред.).