Мусульмани України поважають як права послідовників інших конфесій, так і закони нашої країни. Марно деякі журналісти розшукують сенсацію там, де її немає, і пишуть статті із заголовками на зразок: «В Лавре разрешат молиться мусульманам?» (ProUA.com, 27.09.2010). Підхопивши штучно роздутий скандал у російських ЗМІ через неправильно розтлумачені слова московського імама Ільдара Аляутдінова, його відразу ж намагаються перетягнути й до нас.
І це не поодинокий випадок. Деякі журналісти до цих пір не можуть звикнутися з тим, що Україна - не Росія. Абсолютно неприйнятно переносити російські проблеми на український ґрунт. З дуже простої причини: у Росії 25 мільйонів мусульман, а у нас, в Україні, близько мільйона. Тільки ці цифри повинні були б підказати журналістам абсурдність роздумів на тему «А чи можливо це у нас?»
Скажу більше, у даному випадку, проблема нестачі мусульманам місць для молитов у Росії існує тільки у Москві і Санкт-Петербурзі і тільки у дні свят, а також по п'ятницях, під час джума-намазу. В інші ж дні такого скупчення віруючих не спостерігається.
У цих двох найбільших містах нашого північного сусіда, дійсно гостро стоїть питання нестачі мечетей. Але як говорять самі ж росіяни: «Москва - це не вся Росія». У решті міст ситуація значно простіша.
Що стосується заяв імама Ільдара Аляутдінова, якого я особисто добре знаю і поважаю, то, як з'ясувалося, він не робив таких заяв. Його слова про те, що подібні прецеденти мали місце у середньовіччі, і в принципі мусульманам можна молитися у храмах авраамістичних конфесій, журналісти розтлумачили по-своєму і тут же розтрубили у ЗМІ, що мусульмани замишляють молитися у церквах. Насправді, імам не закликав і не розглядав подібних варіантів.
При цьому все це відбулося на тлі проблеми навколо будівництва нової мечеті в Москві у районі Текстильник. Штучно створена проблема, мета якої не допустити будівництва ще однієї мечеті в Москві, що нагнітається, глибоко засмутила російських мусульман. А як інакше? Адже на даний момент у столиці Росії проживає близько двох мільйонів мусульман, і при цьому у них є всього чотири невеликі мечеті на всіх! Цього катастрофічно недостатньо для столиці країни, у якій проживають 25 мільйонів мусульман.
Величезна радість від звістки, що в Москві дали дозвіл на будівництво ще однієї мечеті, змінилася прикрістю і розчаруванням від агресивної протидії її будівництву. І хоча практика використання храмів інших конфесій під потреби мусульман мала місце у середні віки в Арабському халіфаті, зараз це навряд чи можливо, тим більше в Росії, де до мусульман настроєні досить недружньо, а подекуди навіть активно процвітає ісламофобія. Та й самі мусульмани ні за що не підуть молитися в церкву. Культурний відбиток у свідомості мусульман усього світу вже давно розмежував такі поняття, як «свій храм», «своя релігія» і «чужий храм», «чужа релігія».
Хочеться сподіватися, що мусульманам Росії дадуть можливість будувати стільки храмів, скільки їм насправді необхідно й тим інцидент буде вичерпаний.
Що стосується мусульман України, ми вже точно не претендуємо на те, щоб молитися в храмах інших конфесій. Якщо нам не вистачає місця для проведення святкових молитов, ми орендуємо на святкові дні приміщення спортзалів, клубів тощо.
Також хочемо всюди, де є значна кількість мусульман, мати свої культові споруди. Дуже сподіваємося, що мусульманам України місцева влада йтиме назустріч і надавати можливість будівництва мечетей, там, де це необхідно.
На цьому фоні дуже хвилює проблема протидії будівництву Соборної мечеті у Сімферополі. Ми впевнені, що столиця Кримської автономії гідна мати свою нову містку Соборну мечеть, тим паче, що в Сімферополі й довколишніх селах проживає велика кількість мусульман – кримських татар.
І останнє, велике прохання до журналістів, не переносьте «із хворої голови на здорову». Не переносьте проблеми мусульман Росії на мусульман України. У наших мусульман інший менталітет, інше виховання й культура. Звертайтеся з питаннями до самих мусульман України, перш ніж писати такі статті.
Муфтій ДУМУ «Умма»
Саїд ІСМАГІЛОВ
Посилання на тему:
Мусульмани Криму перебувають у пошуку своєї ідентичності, — муфтій ДУМУ «Умма»
Іслам тільки у колективі (Інтерв'ю з муфтієм ДУМУ “Умма” С. Ісмагіловим)