Ми переживаємо доленосний час, переломний момент в історії країни, - муфтій

Муфтий ДУМУ «Умма» Саид Исмагилов
Муфтий ДУМУ «Умма» Саид Исмагилов
Исламский культурный центр г. Киева
Исламский культурный центр г. Киева перед началом ифтара
Муфтий ДУМУ «Умма» Саид Исмагилов
Исламский культурный центр г. Киева

Ісламський культурний центр  одне з найвідоміших місць, де мусульмани Києва збираються на джума-намази та з нагоди мусульманських свят. Віряни сприймають як свято і тридцятиденний піст, і розговіння  Ораза Байрам (арабське Ід аль Фітр). Тому після святкової молитви ті, хто не поспішав на роботу, залишилися на частування. Порівняно з минулим роком, цього разу на свято розговіння у Центрі зібралося значно більше людей.

З чим це повязано і як відрізняється нинішній Ораза Байрам від торішнього? Про це Крим. Реаліі запитали муфтія Духовного управління мусульман України «Умма» Саіда Ісмагілова.

У чому головна різниця нинішнього Рамадану для вірян, які ходять до вас у мечеть?

 Цей Рамадан відрізнявся тим, що ми поставили собі за мету виконувати велике соціальне служіння за великої кількості біженців з Криму і Донбасу. Всі ці люди потребують допомоги. І саме релігійні організації мають першими допомагати, бо це наш прямий обовязок перед Всевишнім Аллагом. Кожен день ми робили іфтар в Ісламському культурному центрі, годували 700 осіб (5 великих котлів плову)  це у всіх мечетях, які є в регіонах України і навіть в окупованій частині Донбасу. Мусульмани передавали гроші імамам, також кілька тонн продовольства: крупи, борошно, щоб вони годували людей на іфтар, надавали грошову допомогу найбільш нужденним. Більше 60% роздали в Херсонській області серед біженців з Криму. Решту розподілили між Донбасом, Києвом, Львовом та Запоріжжям. Тобто цей Рамадан відрізнявся тим, що ми спонукали мусульман (в Україні та за її межами) більше жертвувати. Свої кошти як закят (пожертвування) виділяли переважно окремі особи для того, щоб годувати мусульман тут. Це головна особливість.

Ще одна  це дуже довгий світловий день, хоча це було й торік, буде і в наступному році Всевишній Аллаг допоміг нам тим, що було не дуже жарко. Кілька днів були дуже спекотними, але в інші дні була приємна прохолодна погода. Це особлива Божа допомога для тих, хто працює, зокрема для задіяних у сільському господарстві, на ринках, в офісах. Майже у всіх регіонах посеред літа прохолодна погода  це не типово, і ми дякуємо Всевишньому за це.

Піст, пожертвування і молитви  основні форми поклоніння в Рамадан. Чи змінилося щось у цьому році під час посту?

 Цей Рамадан був дуже емоційний у позитивному сенсі. Мечеті були заповнені, мусульмани робили пожертви, більшість пожертвувань було від мусульман України. Тобто люди розуміють, що це час, коли потреба в допомозі зростає. У мечетях молилися з самого ранку, без перерви, починали таравіх (нічна молитва під час Рамадану) після Іша-намазу (обовязковий вечірній намаз) і молилися до сухур (сніданку), залишаючи на нього чверть години, а потім відразу приступали до ранкової молитви. Дуже велика кількість людей була в мечетях вночі, був великий підйом. Ми переживаємо доленосний час, переломний момент в історії країни, і люди стають більш релігійними.

Ті, хто раніше ніколи не ходили в мечеть, починають відвідувати її постійно. Сподіваюся, що цього заряду благодійності, віри, моральності, який ми отримали в Рамадан, вистачить на тривалий час. Ми продовжимо наше соціальне служіння, говоритимемо правду, в кінці  будемо добрими мусульманами, це стане якимось поштовхом до обєднання різних громад. Тепер готуватимемось до хаджу, до наступного свята, яке буде через два місяці і десять днів, це друге, найбільше свято в Ісламі. Курбан Байрам  свято жертовності. У нас немає часу для перерви, ми продовжуємо працювати і готуватися.

Чи підтримуєте ви контакти з мусульманами в окупованому Криму?

 У Сімферополі є наша громада Духовного управління мусульман України «Умма». Ми поки не будемо перереєструватися, але не знаємо, як працювати далі. Тому що російське законодавство не дозволяє працювати релігійним організаціям без реєстрації. У Криму також під час Рамадану робили іфтари мусульманам, була продовольча допомога.

Чи зявляються нові громади вашого Духовного управління в інших містах?

 Зараз ми реєструємо громади на Херсонщині: у Партизанах, в Новоолексіївці, велика кількість мусульман приїхала з Криму в Запоріжжя, і наш імам піклується про них. Дуже виріс джамаат (громада) у Вінницькій області, у селах поблизу обласного центру, в нашому культурному центрі у Вінниці збирається стільки чоловіків, що не вистачає місця для жінок. Виріс джамаат і у Львові.

Чи знають мусульмани з-за меж України про ситуацію, в якій опинилися одновірці у нашій країні?

 Інформаційна війна триває. У Росії дуже потужна пропагандистська машина, є навіть арабомовний канал «Русія аль Яум», який транслює російську інформацію на арабські країни. Джерелом обєктивної інформації є канал «Аль Джазіра». Але дуже важко донести те, що відбувається в Україні і з мусульманами України, до людей, які живуть далеко від нашої країни і не дуже переймаються українськими справами. Російські канали розповідають, що все добре, але коли ми інформуємо, що з певних причин з Криму виїхало 20 тисяч кримських татар, що деякі лідери народу арештовані і досі перебувають у вязниці, це викликає подив, адже по телевізору говорять зовсім інше.

Перебити цю інформаційну хвилю дуже складно, це вдається в приватних бесідах. Наші імами виїжджали в арабські країни, до Туреччини, їздили в Мекку, щоб здійснити умру (мале паломництво) і розповідали там про те, що тут відбувається.

Чи поліпшилися за час посту стосунки з представниками інших віросповідань?

 Ставлення до мусульман на побутовому рівні поліпшується однозначно. В українців зявляється усвідомлення, що всі ми  українці, незалежно від національності та віросповідання. І це викликає симпатію і повагу. Ми зараз завершуємо соціологічне опитування в 10 регіонах України на тему «Як змінюється ставлення українців до Ісламу і мусульманам» (перше соціологічне дослідження ми провели ще до Майдану). Після його завершення можна буде говорити про зміни конкретніше. Але на побутовому рівні зміни на краще відчуваються. Що стосується ієрархів церковних, визначений діалог є, не можу сказати, що він прискорився, але він є.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.