Ось уже кілька років поспіль під час літніх канікул юні українські мусульмани мають можливість відпочити в таборі «Дружба», де все розраховано саме на послідовників ісламу — крім уже звичних походів, екскурсій, оздоровчих і спортивних заходів, передбачено час для молитов і занять Кораном, організовано халяльне харчування. А ще всі конкурси і змагання, які влаштовували для відпочивальників дорослі, не тільки допомагали розкрити таланти дітей та підлітків, а й глибше осмислити основи релігії, усвідомити сенс аятів.
Про два з безлічі творчих конкурсів, які проводилися в таборі для дітей і підлітків, кореспонденту видання «Іслам в Україні» розповів завідувач відділу ознайомлення з історією та культурою ісламу Ісламського культурного центру м. Києва Всеукраїнської асоціації «Альраід» Тарик Сархан, який супроводжував дітвору в таборі як педагог і вихователь.
— Був цікавий конкурс малюнка та ораторського мистецтва — конкурс ілюстрацій до коранічних історій та їх усного викладу дітьми. Ми намагалися зафіксувати на фото та відео саме створення робіт, знімали їх виступи (ці відеозаписи можна побачити на моїй сторінці в соцмережі Facebook). Ми дуже хотіли, щоб і батьки, і друзі могли милуватися і насолоджуватися талантами дітей.
Коранічні історії цікаві самі собою, і зображати їх, напевно, прагне кожна дитина, вихована в мусульманській сім’ї. Але чи дотримувалися діти певних обмежень, які існують в ісламі для образотворчого мистецтва? І за якими критеріями оцінювався цей конкурс?
— Звичайно! Діти і так розуміють, що не можна зображувати Всевишнього або святих ангелів чи Пророків і дуже суворо цього дотримувалися, при цьому малювали досить талановито, я б сказав. Під час визначення результатів ми враховували кілька умов: не тільки художню майстерність в плані ілюстрації, а й уміння працювати в колективі та ораторське мистецтво, а також те, наскільки вони змогли донести сенс тієї чи іншої коранічної історії в своєму творі. Всі діти, зокрема маленькі, дивували, було видно, хто як підготувався до конкурсу. У когось була краща робота у плані ілюстрації, у когось — в плані виступу, але була одна група, яка змогла, з моєї точки зору, зібрати всі плюси разом — це старша група хлопчиків — і я думаю, що розміщений у мережі запис цього творчого конкурсу не залишиться без уваги глядачів.
Чула, що діти мали можливість приміряти на себе також режисерські та операторські ролі, оскільки був і конкурс відеофільмів…
— Не тільки діти, — сміється Тарик Сархан. — Я був одним із ініціаторів проведення подібного конкурсу і навіть спробував себе в ролі режисера одного з фільмів. Дійсно, один із конкурсів, який ми проводили для відпочивальників у халяльної таборі «Дружба» — це створення короткометражного фільму, який має якийсь повчальний зміст для підлітків. Діти самостійно знімали свій фільм, монтували його, створювали сценарій, описували ідею, головний посил, грали в ньому ролі. Багато дітей вибрали такий сюжет, де вони вказують на ті помилки, яких припускалися самі в повсякденному житті в таборі, пов’язані з поведінкою людини, обігравалися помилки, пов’язані зі стосунками між самими дітьми. Фільми показали, що діти усвідомлюють, що вони повинні робити і яких помилок потрібно уникати.
Наскільки талановитими до кінотворчості виявилися діти?
— Дуже цікавими були фільми, які створило наймолодше покоління. Вони були дуже добре відіграні (в плані акторської майстерності), були досить зрозумілі, доступні, змістовні з точки зору драматургії і розкрили посили. Тобто діти, навіть маленькі, не поступалися більш старшим.
А ось якщо оцінювати з точки зору комплексного підходу до творчості, то, звичайно, відрізнялися фільми старших груп, в яких використані спеціальні саунд-ефекти, досить складні елементи кіно. Ці фільми зараз вже розміщені в YouTube і доступні всім.
А де в умовах табору ви знайшли апаратуру для монтажу і зйомок?
— Все це робилося на смартфонах: і знімалося, і монтувалось — зараз існує багато спеціальних програм, що дозволяють це робити. Деякі знімали одним телефоном, а деякі групи знімали одночасно декількома апаратами — один і той самий епізод з різних ракурсів, що давало більше можливостей для монтажу і покращувало якість фільму. Начебто робота справжніх кінематографістів! Можливо, в майбутньому саме ці діти зможуть створювати окремі повчальні канали, які розповідатимуть про іслам тим, хто нічого про нього не знає. Цей конкурс показав, що діти можуть досить професійно вести просвітницьку діяльність в соцмережах, яка може принести дуже багато користі ісламу.