Польща спростовує теорію «зіткнення цивілізацій»

1
Халіма Шахідевич, лідер мусульманської громади міста Бялисток - головного міста Підляського воєводства - каже, що поляки завжди виявляли велику терпимість до мусульманських співгромадян
19.05.2010
Оцініть статтю: 
(224 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

Нещодавно про Польщу заговорили в усьому світі у зв'язку з трагічною загибеллю в авіакатастрофі ста провідних політиків і державних діячів країни, у тому числі президента Леха Качиньського. Але, на жаль, католицька Польща, де крихітна мусульманська громада мирно уживається пліч-о-пліч з єврейською, набагато меншою мірою відома як одне з небагатьох в сьогоднішній Європі місць, де панує міжнаціональна і міжрелігійна гармонія.

Халіма Шахідевич (Halima Szahidewicz), лідер мусульманської громади міста Бялисток - головного міста Підляського воєводства на північному сході країни - каже, що поляки завжди виявляли велику терпимість до мусульманських співгромадян.

На сьогоднішній день точна кількість мусульман в країні невідома, оскільки під час останнього перепису 2002 року питання про релігійну приналежність ставилося, але передбачається, що їх не менше 10 тисяч, при цьому більше половини з них складають татари. Турки - друга за величиною мусульманська громада, в основному представники цього народу осіли в Польщі в 1980-х роках, коли почали налагоджуватися торгові відносини двох країн.

Перші татари з'явилися в Польщі у XIV-XV століттях, це були воїни, які за свою вірну службу отримували земельні наділи і право сповідувати свою релігію. Не дивлячись на глибоку асиміляцію, татарська громада стала фундаментом для прибуття до Польщі нової хвилі іммігрантів з мусульманських країн. Зараз татари представлені вісьмома громадами під егідою Мусульманської Ліги Польщі.

У свої 70 років Халіма Шахідевич очолює мусульманське співтовариство Бялистока. Протягом багатьох років вона пропрацювала викладачем ісламу, а потім інспектором з релігійної освіти в Бялистоку. Халіма також є членом правління общинної католицько-Мусульманської Ради, яка займається забезпеченням міжрелігійного діалогу в країні.

«Тут усі хочуть жити в мирі. Зосереджуючись на схожості, ми також визнаємо і поважаємо відмінності між нами», - каже вона, озвучуючи принцип мирного співіснування громад під час свого виступу перед журналістами в одному з молитовних будинків міста.

«Польща завжди була толерантною країною, і татари зробили в неї свій внесок поряд з іншими громадянами», - сказала Халіма.

Поляки, які не звикли до проявів релігійної нетерпимості, були шоковані демонстрацією проти будівництва мусульманського культурного центру, яка відбулася наприкінці березня у Варшаві. Близько ста осіб, що брали участь в акції протесту, під час якої деякі з них розмахували ізраїльськими прапорами, зустрілися з альтернативною демонстрацією, учасники якої виступали проти ісламофобії.

Коментуючи цей інцидент, Халіма Шахідевич сказала, що подібні акції не є характерними для Польщі. «У кожного проекту є прихильники й опоненти. Ми вважаємо всіх людей рівними, і продовжуватимемо поважати всіх», - додала вона.

Зараз у Польщі функціонують три мечеті, останню побудували в 1991 році, через два роки після падіння комуністичного режиму в країні. Крім мечетей по всій країні розсипані мусульманські молитовні будинки.

У відповідь на запитання, чи змінилося ставлення до громади після 11 вересня 2001 року, Халіма сказала, що не відчула жодних змін після цих подій. Вона переконана, що секретом мирного співіснування різних національно-релігійних груп є не суворі заходи та обмеження, а почуття взаємної поваги. «Минулі 600 років були відзначені різними змінами, але одне залишилося незмінним - це терпимість по відношенню до нас», - повторила вона.

За матеріалами «Іслам для всіх»

Посилання на тему:

Півмісяць під крилом білого орла. Іслам у Польщі

У Варшаві збудують найбільшу мечеть країни

Ісламське мистецтво у Польщі

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.