Південна частина Бессарабії ще з часів половців, які жили в цих краях, носить назву Буджак (тюрк. кут). Цей край, починаючи з VII ст., був зоною розселення булгар, які створили разом з хозарами могутній каганат. Археологічні розкопки в Кілійському, Ренійському та Ізмаїльському районах Одеської області свідчать про наявність в Придунав’ї осередків
Тюркські народи залишили на півдні України численні сліди свого перебування, насамперед у топоніміці. З виникненням Золотої Орди і початком ісламізації вплив тюрків в регіоні ще більше посилився. Переселення мусульманських місіонерів в улус Ногая в кінці
Главою суфіїв, що переселилися на землі на захід від Дністра, був шейх Сеййід Сари Салтук. Про нього існує безліч оповідань, деякі з яких схожі на легенди. Відомо, що він був хоробрим
У Добруджі Сеййід Сари Салтук оселився в селі, яке нині носить назву Баба Даг, але ще в XIV ст. було відоме під назвою Баба Салтук. Про це пише арабський мандрівник Ібн Баттута, який відвідав Добруджу в 1330 році: «Нарешті добралися до невеликого міста, відомого на ім’я Баба Салтука, де закінчувалася земля тюрків… Між Баба Салтуком і першим візантійським вілаєтом простягається абсолютно пустий степ, подолання якого займає 18 днів пішого шляху».
Сеййід Сари Салтук помер в Добруджі в 1293 році (за іншими відомостями, в 1296 році). Hа його могилі був побудований мавзолей, що зберігся до нашого часу та є одним з місць паломництва мусульман Румунії.
Збереглася пам’ять і про інших мусульманських місіонерів краю. Назви деяких міст і селищ Добруджі носять імена своїх засновників — суфійських шейхів: Ісакча (Баба Ісхак), Мачин (Баба Мачин), Тулча (Баба Тулчі). Крім Добруджі, суфії жили і у
«Татари називають це місце
Зрештою, не зумівши позбутися їх, він у той же момент звернувся до Дністра і промовив: „О, велика ріка! За велінням Всевишнього Аллага нехай тече тут чисте жовте масло і сало“. І в ту ж мить з волі Аллага Дністром почало текти жовте масло. Три дні і три ночі текло масло, і поверхня Чорного моря вкрилася маслом, і воно досягло аж Середземного моря. Населення Бендер, що знаходилося на березі моря, зібрало стільки масла, що неможливо ні описати, ні розповісти. І коли всі дізналися про це чудо, святий був уже мертвий. Його поховали на цьому самому місці. Згодом, тут хани колишніх часів побудували над кам’яною будівлею високий купол, який і понині зберігся там. Поруч поховано багато тисяч мучеників і праведників».
Селище, де жив
Про те, що, крім
Варто врахувати, що польський автор документа міг і не відрізнити мечеть від мавзолею, де як правило, ховали відомих мусульман. Про це ж писав і османський султан Сулейман Пишний в листі до польського короля Сигізмунда Старого: «У тих межах (
Діяльність мусульманських місіонерів в Північному Причорномор’ї принесла свої плоди. З кінця XIII ст. і аж до початку XIX ст. весь нинішній південь України був територією Ісламу.
З іншими матеріалами з серії «Історія Ісламу в Україні» можна ознайомитися за посиланням.
Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»