У 1359 році у результаті змови був убитий золотоординський хан Бердібек. Після його смерті найбільша мусульманська держава Європи — Золота Орда — вступила у тривалий період міжусобних воєн, які в російських літописах отримали назву «Велика зам’ятня».
Другою людиною в державі за Бердібека, згідно з повідомленням Ібн Халдуна, був молодий беклярібек Мамай, який стрімко піднявся кар’єрними сходами завдяки одруженню з ханською дочкою. Зі смертю Бердібека Мамай втратив свою посаду, але залишився одним з найвпливовіших емірів у державі.
Мамай походив із впливового
Рід кийят не належав до нащадків Чингісхана, тому його представники, навіть які займали найвищі посади в Золотій Орді, не могли претендувати на ханський трон. Самого Мамая чингізиди з презирством називали «кара киши» — «чорна людина» або людина «чорної кістки».
Про походження предків Мамая достовірної інформації дуже мало, що змушує істориків намагатися шляхом реконструкції, з опорою на непрямі свідчення, відтворити біографію його сім’ї. У творі «Таріх-
Більшість джерел сходяться на тому, що сім’я Мамая мала в Криму «родові землі».
І. В. Зайцев у своїй роботі, присвяченій батькові Мамая, наводить цитату з «Історичної довідки» («Доводи»), складеної під час правління останнього кримського хана Шахін Гірея. У документі, зокрема, йдеться: «За розпорядженням мугуллів зазначені землі від берегів річки Волги до так званого
На думку І. В. Зайцева (з яким ми згодні),
У кримському селищі Таракташ (нині територіально у складі міста Судак) знаходиться старовинна мечеть Гаджибея (Аджібея), побудована в кінці XVIII в. На перший погляд вона жодним чином не пов’язана з ім’ям татарського еміра XIV в. Однак це тільки на перший погляд. У 1666 році османський мандрівник Евлія Челебі був у Таракташі й бачив ту мечеть. Вона теж носила ім’я Гаджибея. Таким чином, можна припустити, що мечеть XVIII в. була побудована на місці набагато більш давньої споруди.
Перша згадка про Таракташ була у 1365 році. У той рік генуезці, користуючись негараздами в Золотій Орді, захопили Судак і ще 18 населених пунктів Криму. Частина цих земель була власністю роду Мамая. Саме тому могутній беклярбек не терпів загарбників, вигнавши їх з Криму.
Пізніше, вже після смерті Мамая, 1381 року хан Тохтамиш уклав договір, за яким всі ці землі були передані Генуї. У списку населених пунктів, який додавався до договору, є і селище Таракташ. Ймовірно, Гаджибей побудував мечеть в Таракташі у період, коли він був правителем в Криму в кінці
Потребує пояснення й участь Гаджибея в битві на Синій Воді. У 1362 році, знаючи про те, що в Золотій Орді немає хана, великий князь Литовський Ольгерд послав свої війська на Київ. Для того, щоб зупинити просування литовців, була зібрана порівняно невелика армія на чолі з трьома емірами: колишнім беклярбеком за хана Джанібека
Протистояти Ольгерду татарський загін не зміг через свою малу чисельність, що дозволило литовському князю встановити тимчасовий контроль над досить значною територією Поділля і Київщини. Мамай в цей час знаходився на східних улусах Золотої Орди, ведучи запеклу боротьбу з претендентом на ханський трон Мурідом. У той момент він просто не міг кинути проти Ольгерда досить сильну армію.
У 1380 році Мамай зазнав поразки в битві з ханом Тохтамишем і був убитий в Криму. Його нащадки перейшли до Великого князівства Литовського, прийняли християнство, ставши родоначальниками князів Глинських. Що стосується його батька, то ще за життя еміра один з лиманів у місцях літніх татарських кочовищ отримав назву Гаджибейський, яку зберіг до наших днів.
З іншими матеріалами з серії «Історія Ісламу в Україні» можна ознайомитися за посиланням.
Олександр Степанченко спеціально для «Іслам в Україні»