Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві

Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
© QHA / Юрій Зущік. Організатори проекту зібрали воєдино кримськотатарських майстрів в сфері виготовлення філіграні, ювелірних і металевих виробів, кераміки, унікальної кримськотатарської вишивки
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
© QHA / Юрій Зущік. Організатори проекту зібрали воєдино кримськотатарських майстрів в сфері виготовлення філіграні, ювелірних і металевих виробів, кераміки, унікальної кримськотатарської вишивки
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
© QHA / Юрій Зущік. Навчали тонкощам національної майстерності кераміст Рустем Скибин, майстер філіграні Евеліна Асанова, вишивальниця Ліана Велеляева і метр декоративно-прикладного мистецтва кримських татар Мамут Чурлу
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
© QHA / Юрій Зущік. Концепт виставки транслює посил: ми (кримські татари. - Ред.), не дивлячись на всі виклики, зберігаємо спадкоємність поколінь, - Есма Аджиева
Уникальная коллекция предметов крымскотатарского искусства представлена в Киеве
© QHA / Юрій Зущік. Завдяки копіткій роботі були відтворені, реконструйовані предмети побуту, чоловічий і жіночий костюм, ювелірні прикраси
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
Уникальная коллекция предметов крымскотатарского искусства представлена в Киеве
Унікальна колекція предметів кримськотатарського мистецтва представлена ​​у Києві
23.01.2017
Оцініть статтю: 
(392 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

20 січня у Музеї Івана Гончара відкрили унікальну колекцію декоративно-прикладного мистецтва. Проект «Візерунки світу» реалізований з ініціативи кримськотатарських майстрів за підтримки Швейцарської агенції розвитку та співробітництва.
Організатори проекту зібрали разом кримськотатарських майстрів у сфері виготовлення філіграні, ювелірних і металевих виробів, кераміки, унікальної кримськотатарської вишивки. Вони стали вчителями студентів, які виявили бажання доторкнутися до кримськотатарської культури.

Як повідомляє QHA, завдяки копіткій роботі були відтворені, реконструйовані предмети побуту, чоловічий і жіночий костюм, ювелірні прикраси.

 Концепт виставки транслює посил: ми (кримські татари.  ред.), незважаючи на всі виклики, зберігаємо спадкоємність поколінь,  сказала радник міністра культури України та координатор проекту Есма Аджиєва.

Вона зазначила, що мотивувати учнів не доводилося, адже мотивація очевидна  це самоідентифікація кримських татар, бажання розвивати багатющу культуру народу. Хоча серед охочих навчитися майстерності було й чимало українців, які все більше дізнаються про братній народ.

Навчали тонкощам національної майстерності кераміст Рустем Скібін, майстер філіграні Евеліна Асанова, вишивальниця Ліана Велеляєва і метр декоративно-прикладного мистецтва кримських татар Мамут Чурлу.

 Ми, як художники, майстри, керамісти, намагалися відтворити ті ремісничі практики, які збереглися предками і дійшли до наших часів. За кожним окремим предметом  наша культура, традиції, побут. Для нас це дуже важливо,  підкреслив кераміст Рустем Скібін.
Дуже цікаво було порівнювати старовинні артефакти XIXXX століть із сучасними роботами. Наприклад, у прикрасах Евеліни Асанової, онучки відомого кримськотатарського майстра філіграні Айдера Асанова, через століття читається традиція кримськотатарської сім’ї.

 Жіночі традиційні кримськотатарські прикраси мали величезне значення у нашій культурі, оскільки такий особливий набір, як пояс, нагрудна прикраса і топилик, що прикрашає фес, були приданим для дівчини, яке їй дарував наречений. Якщо раптом пара розлучалася або ж сім’ю спіткало лихо, жінка могла продати ці прикраси і таким чином прогодувати сім’ю,  поділилася історією культури народу Евеліна.

Історик Гульнара Бекірова, яка відвідала виставку, відзначила, що розвиток декоративно-прикладного мистецтва кримських татар, як й історіографії, культури, фактично призупинився після депортації народу в 1944 році, на що вплинула негласна заборона на все кримськотатарське:

 Це по суті був культурний геноцид. Адже в місцях вигнання практично не розвивалися кримськотатарська мова і декоративно-прикладне мистецтво, тому що все це нагадувало про Крим. А владі було абсолютно невигідно, щоб кримських татар асоціювали з Кримом.

За її словами, у зв’язку з окупацією півострова Україна починає заново пізнавати кримських татар, переосмислюючи те, що кримськотатарський народ є частиною політичної української нації.

У кримськотатарської колекції велике майбутнє: вже дві європейські країни чекають побачити її в себе. Експозицію також планують представити у великих містах України і країнах ближнього зарубіжжя. Виставка в Музеї Івана Гончара буде відкрита для відвідувачів до 26 січня.

Читайте за темою:

Проект «Візерунки світу» ще більше зблизить кримських татар та українців
 

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.