Всесвітня пандемія коронавірусу та спричинені нею карантинні заходи торкнулися більшости регіонів світу й практично всіх європейських держав. Covid-19 не тільки став серйозною перевіркою на міцність національних економік, міжнародних корпорацій і компаній, політиків і дипломатів, а й актуалізував цілий ряд морально-етичних питань.
Потреба додержання суворих карантинних заходів безпосередньо відбилася на діяльності громадських організацій, особливо великих релігійних інституцій.
Серед християн розгорілися серйозні дебати про потребу скасувати обов’язкового причастя на період карантину, а це — один із фундаментальних обрядів християнської релігії.
Подібна дилема постала й перед мусульманами. Після оголошення про запровадження карантину в Києві, а потім і в регіонах реакція найбільших мусульманських об’єднань країни різнилася.
Духовне управління мусульман України «Умма» (муфтій — Саід Ісмагілов) провело екстрені збори Української ради з фатв і досліджень, щоб розробити рекомендації на період карантину. В опублікованій за підсумками зборів фатві (релігійно-богословському висновку) члени Ради рекомендували мусульманам додержувати суворого карантину, уникати масових зібрань, зокрема обов’язкових колективних і п’ятничної молитов. Натомість, відповідно до практики пророка Мухаммада (мир йому і благословення), вірним рекомендували молитися вдома.
Уже наступного дня, 13 березня, шейх Саід Ісмагілов у відеозверненні заявив про те, що у всіх мечетях ДУМУ «Умма» обов’язкові п'ятничні молитви не відправлятимуться до закінчення карантину. Але після ухвалення Верховною Радою закону про заходи щодо боротьби з поширенням Covid-19 духовне управління заявило про повне скасування всіх масових заходів. Зокрема, були зачинені мечеті у великих містах.
Асоціація мусульман України (голова — Сулейман Хайруллаєв) та афілійоване з нею Духовне управління мусульман АРК (муфтій — Айдер Рустемов) спочатку заявляли про те, що планують і далі відправляти молитви, скоротивши при цьому тривалість п’ятничної молитви, а також уживуть низку профілактичних заходів. Але вже за чотири дні, 16 березня, Рада улемів релігійної організації «ДУМ АРК» заявила про рішення скасувати відправлення п’ятничних проповідей і молитов на невизначений термін. «Доти, доки ситуація не поліпшиться», як сказано в документі. При цьому в рішенні нічого не сказано про скасування відправлення щоденних обов’язкових молитов у молитовних кімнатах і мечетях АМУ і ДУМ АРК.
17 березня про повне припинення на період карантину всіх масових заходів в ісламських культурних центрах заявив голова ГС «Всеукраїнська асоціація «Альраід» Сейран Арифов. Він закликав громадян України зберігати спокій, ужити застережних заходів і дбати про здоров’я — своє та близьких.
Духовне управління мусульман України (муфтій — Ахмед Тамім) скасовувати п’ятничні та колективні молитви, не вважаючи на запроваджений у країні карантин, не стало. На сайті управління оприлюднено рішення адміністрації про правила, що їх треба додержувати для запобігання поширенню коронавірусу. Серед іншого мова йде про відправлення обов’язкових молитов «у колективі, що не перевищує 10 осіб із додержанням потрібної відстані». Також ДУМУ обмежило відвідування мечетей для жінок, дітей, літніх немічних людей, хворих, приїжджих подорожніх тощо.
Утім, не вважаючи на припинення масових заходів і навіть скасування колективних молитов у мечетях, мусульманські активісти не припиняють соціальної та громадської діяльности. У Запоріжжі мусульманки з організації «Сафія» спільно з місцевою релігійною громадою організували добродійну акцію з привозу харчових наборів тим, хто цього потребує. За словами імама Мухаммада Мамутова, вони планують довозити продукти й найближчими днями — передусім старим і хворим людям.
Мусульманська громада «Бісмілля» (імам — Тимур Берідзе) з Сєвєродонецька долучилася до всеукраїнської екологічної акції «Мільйон дерев», висадивши 1200 саджанців у своєму місті. Крім того багато імамів ДУМУ «Умма» перейшли на режим онлайн-спілкування з прихожанами: вони регулярно публікують відеолекції та нагадування в соціальних мережах, підтримуючи та навчаючи вірних, і таким чином провадять духовне служіння.