На шляху до відродження богословської ісламської традиції в Україні

На шляху до відродження богословської ісламської традиції в Україні
На шляху до відродження богословської ісламської традиції в Україні
13.03.2019
Оцініть статтю: 
(23 оцінки)
Власкор
Зображення користувача Власкор.

Громадська організація «Ансар Фаундейшн» видала книгу «Послання про єдність мусульман», автором якої є голова Всеукраїнської асоціації «Альраід» шейх Сейран Арифов. У книзі висвітлена актуальна тема внутрішньорелігійного діалогу, а також проблема єдності мусульманської громади. Орієнтоване на мусульманського читача видання вже з’явилося у мечетях й ісламських культурних центрах Духовного управління мусульман України «Умма» (ДУМУ «Умма»).

Відомий український вчений-релігієзнавець, сходознавець, дослідник доктринальної і філософської думки ісламського світу, перший перекладач смислів Корану українською з мови оригіналу, член редакційної колегії міжнародного ісламського часопису «The Minaret of Islam», журналу «Украина и исламский мир» (м. Київ), журналу «Rocznik Tatarow Polskich» (Польща), Міжнародної асоціації гуманітаріїв (США), Ісламського коледжу перспективних досліджень (Норвіч, Велика Британія), голова Центру ісламознавчих досліджень Національного університету «Острозька академія», кандидат історичних наук, доцент кафедри релігієзнавства і теології Національного університету «Острозька академія» Михайло Якубович написав рецензію на працю Сейрана Арифова, яку оприлюднено на сайті Релігійно-інформаційної служби України (RІSU) під заголовком «Про єдність мусульман від українського ісламського інтелектуала».

Пропонуємо повний текст рецензії.

«Вихід у світ нової книги шейха Сейрана Арифова, який нині очолює Всеукраїнську спілку громадських організацій «Альраід» — одна з тих приємних несподіванок, які дедалі частіше трапляються в українському ісламському середовищі. Традиційно «мусульманський сегмент» українського книговидавництва (який значно активізувався останніми роками, про що свідчить регулярна участь ісламських організацій на «Книжковому Арсеналі», Львівському книжковому форумі й інших заходах) представлений перекладною або науковою літературою, а ось богословські напрацювання сучасних мусульманських інтелектуалів з України виходять друком украй рідко. Фактично це чи не перша в новітній історії України богословська ісламська книга, яку написав український автор кримськотатарського походження, що свідчить ще й про відродження славної традиції минулого.

«Послання», яке вийшло друком російською мовою (як до цього не ставитись, але навіть попри значну українізацію, ісламська спільнота в Україні переважно російськомовна), складається з трьох частин. Перша частина розглядає проблему поділу в сучасному ісламі, необхідність збереження єдності і, головне, шляхи, якими цього можна досягнути. Спираючись на першоджерела (Коран, хадіси), автор підкреслює, що в питаннях відмінностей необхідною умовою плідної дискусії буде дотримання норм адабу, ісламської етики. Варто пригадати, що, наприклад, в османські часи мусульманські автори публікували сотні праць, присвячених «адабу дискусії» (адаб аль-бахс), серед яких були й вихідці з Криму (наприклад, Мехмет Кефеві (пом. 1751 р.)). Шейх Сейран продовжує цю лінію, звертаючись до спадщини ісламських авторитетів середньовіччя й розповідаючи багато біографічних і навіть автобіографічних історій, які додають своєрідної «атмосферності» книзі.

Друга частина передусім стосується мазгабів — релігійно-правових шкіл ісламу, їхньої значимості й відмінності у методах; автор постійно підкреслює, що поняття «знання» в ісламі пов’язане з «практикою», і тому людина, яка прагне блага для громади в цілому, не може бути причиною ворожнечі, ненависті чи пропагувати погляди, далекі від поміркованості.

Нарешті, третя частина торкається найбільш проблемної теми — відмінностей у релігійній доктрині (акида), і тут шейх Сейран розглядає сунітську традицію в трьох контекстах — ашаритському, матуридитському й асаритському (ханбалітському); проблемою сучасності, вважає він, залишається фанатизм у ставленні до якоїсь школи й виключення інших, у той час як автори минулого намагалися відшукати компромісну позицію. Доцільно пригадати тут, наприклад, спроби поєднати матуридизм чи ашаризм, або, у деяких випадках (як це робив Абд аль-Гані ан-Набулусі (1641 — 1731), який намагався узгодити позиції ашаритів і ханбалітів. Шейх Сейран акцентує увагу саме на спільності, а не на відмінностях, подолати які допоможе свідоме бачення як першоджерел, так і того, в чому саме полягає благо мусульманської громади й суспільства в цілому.

Попри цитати із сотень книг, опрацьованих і наведених автором, праця читається напрочуд легко й доступно, і буде корисною навіть для тих, хто лише починає вивчення ісламської традиції. Хочеться сподіватися, що найближчим часом з’явиться як український, так і англійський варіант цієї праці, особливо корисної для мусульман, що живуть у секуляризованому світі».

Нагадаємо, Муфтій Духовного управління мусульман України «Умма (ДУМУ «Умма») шейх Саід Ісмагілов зауважив, що ця праця може зацікавити і послідовників інших віровчень, проте вимагає від читача певних знань.

Довідка: Сейран Арифов — голова ГС Всеукраїнська асоціація «Альраід». З 1987 року жив у Криму. Після закінчення середньої школи навчався у Медресі у Сімферополі, потім — у ліванському університеті Джанан за спеціальністю «ісламські науки». Викладав у школі Хафизів при духовному управлінні мусульман Криму; був імамом мечеті культурного центру «Альраід». Є автором статей для видань «Альраід», «Іслам для всіх» і монографій на різну ісламську тематику.

 

 

Відео з презентації
Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.