Ознака сильної держави — це здорова нація, фізичний,
Напевно, саме тому широке поширення в державі Гіреїв мали медицина та охорона здоров’я.
Майбутні лікарі Криму здобували освіту в престижних медресе: як місцевих, так і закордонних. І взагалі, медицина тут йшла в ногу з просвітою ісламського світу, перебуваючи на рівні нерідко вище європейського. Також в ханстві ніколи не забували про спадщину народних лікарів. Кримські татари були переконані, що справлятися з недугами їм допоможуть природні ліки.
При кримському дворі жили кращі медики, які спостерігали і лікували ханську родину згідно з останніми досягненнями тогочасної науки. Вони користувалися незаперечним авторитетом, і до них за потреби прагнула потрапити столична еліта. Як правило, всі вони були місцевого походження, і лікарська практика деколи переходила з покоління в покоління, утворюючи цілі династії лікарів.
Слід зазначити, що ці вчені мужі удосконалювалися, користувалися не тільки фундаментальною працею «Канон лікарської науки» великого Алі ібн Сіни, а й іншими східними та європейськими працями. Наприклад, були добре знайомі з принципами лікування німецького вченого XVI століття Парацельса. Іншими словами, придворні лікарі підходили грамотно до покладеної на них місії — лікувати за допомогою хімічних складів, а також засобів, одержуваних після спеціальної обробки сировини, яку дає людині рослинне і тваринне царства. Тобто використовували фармакологію.
Звичайно ж, не обходилося без винятку, і при ханському дворі практикували іноземні медики. Так близько 1724 року першим лікарем при ханах Саадеті Гіреї III і Менглі Гіреї II був Ксаверіо Главані, за сумісництвом ще й французький консул.
Потрібно відзначити, що майже в кожному місті Кримського ханства практикували лікарі. Вони, як і придворні медики, користувалися науковими працями, що стали справжнім надбанням. У Криму найбільшою популярністю користувалися дві книги, перекладені османським фармакологом і знавцем європейської науки Омером Шифаї: «Нова хімічна медицина» (
І якщо протягом сторіч ханську родину і придворних сановників продовжували лікувати освічені
Кримськотатарська традиційна медицина мала свою основну концепцію, суть якої полягала в запобіганні захворювань. На службу цим принципам ставилися гігієна, здорова їжа, регулярне і помірне харчування, а також постійні фізичні навантаження, загартовування, поїздки в місцевості, що славляться благотворним кліматом, водами та іншими курортними достоїнствами. Якщо ж захворювання не вдавалося уникнути, то при лікуванні перевага віддавалася таким щадним засобам народної медицини, як трав’яні препарати, водні та грязьові процедури, використання води цілющих джерел і так далі. У число лікувальних засобів входили навіть фрукти і деякі овочі.
Свою славу кримські курорти отримали ще в ханський період. Так, відомо, що в кінці XVI — початку XVII століття одним з багатьох природними лікувальними ресурсами вважався курорт у міста К’ирима (Солхат). Про нього красномовно повідомляє у своєму «Описі Чорного моря і Татарії» д’Асколі. Ось що він пише: «В околицях цього міста виростають запашні квіти і цілющі трави. Щорічно від весни і до липня тут буває великий з’їзд з усіх кінців Татарії для користування ваннами з гарячої води з квітами і травами, зцілюючими людину від багатьох недуг».
Ще одним джерелом здоров’я і благополуччя було грязелікування. З XVII століття в невеликому кримськотатарському селі Тузли, розташованому в випаленому сонцем степу на заході півострова, збирався люд з усього Криму за зціленням. Тут знаходилося солоне озеро, а цілющі властивості мулу на його дні здавна були відомі місцевим жителям. Дуже скоро село перейменують в Саг'. А ще раніше влаштують справжню сезонну лікарню скромну за розмірами, але з усім необхідним обладнанням, з підвезенням хворих і навісами. Працювали ці лікарні з 20 липня по 1 вересня. Нерідко грязелікарню відвідували і високопосадовці. Методика користування місцевими грязями була розроблена кримськотатарськими медиками, очевидно, на основі досвіду такого тривалого і перевіреного, що його можна було б вважати цілком науковим.
Мінеральні води численних цілющих джерел півострова також користувалися великою популярністю серед жителів Кримського ханства.
Одне з таких джерел було і залишається
Великою популярністю користувалися народні цілителі, які нерідко після смерті зводилися в ранг святих — азізи.
Традиційна кримськотатарська медицина вимагала досить раннього загартовування дітей, що в сукупності з регулярними фізичними вправами давало непогані результати. Як повідомляв анонімний турецький мандрівник середини XVIII століття: «татари легко переносять холод і спеку і купають дітей у солоній воді, щоб привчити їх до перенесення холоду. Уже в 12 років діти починають вправлятися у військовому ремеслі… [відчого] ці татари надзвичайно повороткі».
Про традиційну національну гігієну в XVII столітті писав і Гійом Боплан: «Коли діти ще маленькі, матері турботливо купають їх щодня у воді, де розчинено сіль». В результаті дитяча смертність в Криму знижувалася, а з таких підлітків виростали «сміливі і витривалі воїни, які не піддаються втомі, легко переносять зимову негоду».
Говорячи про національну гігієну, слід врахувати, що крім підтримки особистої чистоти і повсюдної практики загартовування, величезну роль у здоров’ї народу грала чистота вулиць, площ, приміщень для худоби. У Криму були практично невідомі такі інфекційні захворювання як віспа, тиф, дитяча дизентерія. Не знали про таке явище як клопи і не страждали від інших
Ліки використовувалися, в основному, рослинного походження. Їх виробляли лікарі, які професійно виготовляли медикаменти на хімічній основі. Вони були доступні у продажу, і кожен міг їх придбати.
Звичайно ж, траплялися в ханстві й епідемії, які зводили в могилу сотні кримських татар. Але рідкісні поширення інфекційного захворювання швидко проходили. Слід зазначити, що серед кримців була поширена хронічна хвороба — ревматизм, пов’язана, в першу чергу, з кліматом.
Медицина, як народна, так і наукова, була ефективна не тільки з причини професіоналізму лікарів. Різноманітні засоби надавали благотворну дію і від того, що використовувалися укупі з розміреним, здоровим харчуванням і гігієною, дотримуваною у всіх соціальних шарах.
Багато європейських мандрівників, які відвідали Крим у XVII і XVIII століттях, в один голос говорили, що кримські татари відрізнялися незламним здоров’ям і були довгожителями, а ще, як зазначав Сумароков, серед них майже не було людей з фізичними вадами. Про те, що кримські татари були на рідкість здоровим народом, сторіччям раніше писав й Евлія Челебі. Османський мандрівник кілька разів згадував й імена майстерних
Можливо, на фізичному стані кримських татар ханського періоду благотворно позначався загальновизнаний спокійний і врівноважений стан душі.
Автор: Історик Гульнара Абдулаєва
Джерело: Avdet