Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури

Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ельнара Халілова і дівчата з ансамблю «Бадем»
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ельнара Халілова, яка заснувала жіночий ансамбль «Бадем»
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ольга Московська, українка, що танцює кримськотатарські танці
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Жіночий костюм вражає деталями — як, наприклад, пояс quşaq
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Особлива вишивка на рукавах кримськотатарської сукні — ельк’ап
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
Ансамбль «Бадем» прагне зберегти кожну крихту кримськотатарської культури
09.11.2016
Оцініть статтю: 
(376 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

Щотижня на Подолі в Києві, у невеликій танцювальний студії, проходять заняття з кримськотатарського танцю. Кілька років тому молода кримська татарка Ельнара Халілова заснувала жіночий ансамбль «Бадем», щоб підтримати і розвивати кримськотатарську культуру, ближче познайомити з нею українців.

Ідея створення такого ансамблю виявилася затребуваною: зараз «Бадем»  це доросла і дитяча групи. У дорослій займаються семеро дівчат  п’ятеро кримських татарок і дві українки. У дитячій групі маленьких танцюристів зібралося набагато більше  батьки, в основному кримські татари з Києва, дуже хочуть, щоб їхні діти знали і вміли виконувати танці свого народу.

 Бадем  жіночий символ у кримських татар. Звучить красиво, незухвало, скромно. Адже скромність у кримськотатарських дівчат  це відмінна риса,  пояснює Ельнара журналістам видання Крим. Реалії Кримськотатарська хореографія  це такі танці, як «Аг’ир ава ве Хайтарма», «Тим-тим», «Хоран», «Чобан оюни» та інші.

Раніше, за словами керівника ансамблю, мало хто робив кримськотатарські танці постановочними. Люди просто збиралися на весіллях, вечорах і танцювали. Жіночий кримськотатарський танець покликаний показати красу жіночих рук. Є навіть особлива вишивка на рукавах плаття  ельк’ап. Кримськотатарський жіночий костюм, який використовують для виступів в «Бадем», вражає деталями, вони одночасно і пишні, і витончені: феска, пояс quşaq, різноманітний декор та прикраси.

Що стосується чоловічої хореографії, вона жорсткіша  для чоловічих партій потрібно мати витримку, сильні ноги, щоб «відбивати» жорсткі рухи, говорить Ельнара. Влітку 2016 року, на одному з етнофестивалів у Києві, дівчата з «Бадема» виконували традиційний чоловічий танець  «Чобан оюни». Для цього номера не могли знайти чоловіків-танцюристів і в підсумку впоралися самі.

У «Бадем» танцюють дві українки  Ольга і Роксолана. Оля родом з Маріуполя, Більше 10 років живе в Києві, Роксолана  з Волині. Решта дівчат родом з Криму. Хтось переїхав після анексії 2014 року, хтось давно тут живе, вчиться, працює.

 Я іноді Олю запитую: ну Оль, звідки у тебе така любов до кримськотатарської культури? І вона каже: ти знаєш, такі люди, така культура мені подобаються  і все тут. І я розумію, що людина говорить від душі. Людина, яка приходячи на заняття, каже «селям алейкум», а йдучи, говорить «саг’лик’нен к’алин’из»  це дійсно показує, наскільки твоєю рідною культурою цікавляться інші національності,  розповідає Ельнара.

Спочатку Ольга Московська шукала курси кримськотатарської мови, але не знайшла, зате побачила оголошення про набір дівчат в студію. Зараз танцює в ансамблі та отримує від цього величезне задоволення.

 Справа в тому, що кримські татари  це третя мовна група в Україні, і я вважаю, що, володіючи українською та російською мовами, необхідно вивчити також і кримськотатарську. Особливо через обставини, в яких зараз опинилися кримські татари. Дуже важливо допомогти їм зберегти свою культуру. Побачити і показати іншим українцям її цінність, донести, хто такі кримські татари і який взагалі внесок вони роблять в українську культуру,  розповідає Оля.

На репетиції видно, як вона старається, і як красиво у Ольги виходять всі елементи танцю.

 Рухи руками  це дуже красиво. Хоча складно і незвично для нас. Але Ельнара вміє показувати і вчити. І дівчатка дуже привітно мене тут зустріли,  продовжує Ольга.  Ніколи не відчувала себе тут чужою, а навіть навпаки,  мені здається, їм приємно, що українки займаються разом з ними, цікавляться кримськотатарською культурою і танцюють кримськотатарські танці.

За словами Ельнари Халілової, анексія Криму навесні 2014-го року наклала величезний відбиток на життя кожної учасниці і самого ансамблю «Бадем». Це видно за кількістю кримських татар, переселенців з Криму, які приводять дітей в студію, за кількістю кримськотатарських концертів, на які кличуть «Бадем», а особливо  за загостреним бажанням зберегти своє, рідне.

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.