У материковій Україні впродовж останнього року стало модно вболівати за кримських татар, але визнаймо, що таке ставлення до співнароду почало формуватися щойно після анексії, коли світ нарешті оцінив проукраїнськість представників цієї нації. Тепер у різних містах країни часом можна натрапити на кримськотатарський стяг і навіть українські телеканали часом розміщують його в кутку поряд із
У цій статті представлено результати проекту «Толерантні підручники — толерантне суспільство», здійсненого у 2010–2011 роках за підтримки фонду «Відродження» організацією «Рада вчителів» (Бахчисарай), керівник — Діляра Сейтвелієва, дослідники — Ельведін Чубаров і авторка цих рядків. Мета проекту — дослідження текстів у підручниках гуманітарного циклу для середніх загальноосвітніх шкіл на предмет вмісту фрагментів нетолерантного ставлення до національних та релігійних меншин.
Було проаналізовано 52 шкільні підручники й посібники з предметів гуманітарного циклу. 50 із них рекомендовані Міністерством освіти і науки України для середніх загальноосвітніх шкіл
Книжки для наймолодших
Підручники для першокласників повинні надати учням у доступній формі загальні знання про довколишній світ, про рідну країну, про суспільство, повноправними членами якого вони є. При цьому авторам варто стежити за дотриманням принципів правдивості й об’єктивності. І цими принципами вони часто нехтують. Вчитаймось у фрагмент із параграфа «Пам’ятки старовини рідного краю» підручника для першокласників «Я і Україна. Віконечко» (Бібік Н. М., Коваль Н. С. — К., 2007):
«Кожне місто або село має старовинні споруди: будинки, храми, пам’ятники тощо. У Києві це Золоті ворота, Софійський собор,
Найбільше спекуляцій у підручниках з історії виникає на тлі
Зауважимо, що Крим не місто й не село, а півострів, адміністра
Найбільше спекуляцій виникає на тлі історії
— Какая вера бусурманская?
— Турецкая, батько! — ответили казаки.
— А в чьей неволе крещеный народ?
— В турецкой! — зашумели казаки.
— Так что же долго совещаться и ссориться, выбирайте побыстрее гетмана, и пойдем освобождать крещеный народ из неволи, — сказал Сагайдачный.
Далі в тексті наведено церемонію виборів гетьмана і знову йдеться про ворогів. Зазначимо, що перед нами не підручник з історії, а книжка для читання, й доречність уривка з таким експресивним забарвленням викликає сумніви. «Бусурманська» (а по суті, мусульманська) віра подана в негативному світлі, й у свідомості дитини закладається стереотип, що боротьба козаків проти іновірців була праведною, а турки й татари — це вороги, винні в поневоленні християнського народу.
Підручники з історії
Для закріплення матеріалу про Кримське ханство у підручнику для п’ятого класу «Вступ до історії України» (Мисан В. О. — К., 2010) автор ставить запитання: «Поміркуймо. Як Крим став татарським?». Наступний абзац написаний так, щоб підкреслити войовничість і жорстокість кримських татар, залежність ханства від Османської імперії, тяжіння його економіки до торгівлі людьми, звідки й постійні набіги на Україну (тоді як дослідження істориків свідчать, що частка работоргівлі в економіці ханства не перевищувала 15%). Водночас козаки показані благородними лицарями, які «рабам давали волю», «визволяли полонених», тоді як історикам відомо: січовики також формували ясир із підданих ханства (дослідники цього питання розкажуть вам іще й про те, що інколи козакам навіть вдавалося продати кримських рабів у самому Криму грецьким работоргівцям).
Заторкнуто в підручнику теми передачі півострова Україні в 1954 році та депортації кримських татар. Включення Криму до складу УРСР показане важкою ношею, яку змушений був нести український народ. Стосовно депортації сказано лишень, що вона охопила кримських татар (про вірмен, болгар, греків, німців не згадано) і що причиною стало звинувачення у співпраці з нацистами. Про те, що воно було безпідставне, що переважна частина цього народу воювала проти гітлерівців на боці Червоної армії і що з нацистами співпрацювало значно більше слов’ян, ніж кримських татар (згадаймо загони російського воєначальника Власова), не сказано нічого, як і про те, хто і якими методами здійснював депортацію, які її трагічні наслідки, коли кримські татари змогли повернутися на батьківщину і чи всім це вдалося.
Підручник для сьомого класу «Історія України» (Смолій В. А., Степанков В. С. — К., 2007) подає розлогий матеріал, присвячений Кримському ханству та його відносинам з українцями. Аналізуючи соціальну структуру новоутвореної держави, автори підкреслюють відсталість, «ранньодержавний» характер кримськотатарського суспільства, у якому «тільки зароджувалися» феодальні відносини, аби потім обумовити його войовничість і агресивність щодо сусідніх територій. Зрозуміло, автори не вдаються в деталі, аби пояснити, що насправді Кримський ханат мав звичну для багатьох держав свого часу (зокрема, й для Речі Посполитої, до складу якої тоді входила більша частина теперішніх українських земель) систему «феодальної станової демократії» з виборним монархом. Інша річ, що дальший розвиток його політичної системи штучно гальмували османські султани, зацікавлені в збереженні контролю над Кримом як джерелом дешевої військової сили та невільників.
Цілий параграф підручника присвячений релігійній ситуації в Україні з поясненням особливостей протестантських течій, поширених на той час. Однак жодного рядка про іслам на землях Кримського ханства, які пізніше становили чималу частину території сучасної України, не сказано і про такий відомий навчальний заклад XVI століття, як Зинджир
У підручнику «Історія України» для восьмого класу (Власов В. С., Данилевська О. М. — К., 2010) анексію Росією Кримського ханства українські автори, як і багато поколінь великодержавних та радянських істориків, називають «приєднанням».
Як позитивний приклад можна відзначити фактографічно точне відображення в підручнику для
Підручники з літератури
Поміж навчальної літератури для загальноосвітніх шкіл у «зону ризику» на предмет наявності текстів нетолерантного змісту потрапляють і підручники та посібники з літератури. Хоч як дивно, такі тексти можна знайти в підручнику, призначеному для закладів із навчанням мовами національних меншин. А саме в «Українській літературі» для сьомого класу (Радченко А. Ф., Баліна К. Н., Тригуб І. А. — К., 2008).
Відразу зазначимо, що у вступі є правильні настанови про рідну мову, однак позитивний відтінок звернення до читачів затьмарений низкою фрагментів із літературних творів. У «Думі про Марусю Богуславку» тема любові до народу вибудувана на порівнянні й навіть протиставленні рідного краю і чужини, своєї і чужої культур, релігій, свободи й неволі.
В історичній повісті Андрія Чайковського «За сестрою» сюжет побудований на історії порятунку української дівчинки Ганни її братом Павлусем із татарської неволі в далекі часи. Твір насичений динамічними подіями, що розгортаються на географічних просторах України та Кримського ханства, й торкається низки складних проблем у взаєминах між кримськими татарами й українцями (набіги, полон, работоргівля).
«Степане! Зброю бери! У селі татари!
Діти стали плакати, а дід вибіг прожогом з хати…
Надворі стало ясно від пожежі. Ціле село прокинулось. Люди з криком, галасом і зойком стали рятувати свою мізерію. Виганяли товар із стайні та виносили з хат свої пожитки.
Про рятунок палаючих хат не було що й думати. Не було чим гасити, а солом’яні покрівлі, висушені від сонця, займалися одна по одній. У селі стало мов у пеклі…
У цій хвилі з обох боків на майдан сунулася чорна валка, збита вкупу. Здавалося, що якась чорна, як ніч, хмара впала на землю і суне лавою з двох боків у село. А з тої хмари без упину лунав чортячий крик: „Аллах, Аллах!“ Почулося декілька вистрілів із рушниць, та це їх не спинило. Татари вже були на майдані. Тепер можна їх було при світлі пожежі розпізнати. Вони розбіглися і стали ловити людей».
Тема трагізму історичних відносин українського та кримськотатарського народів через літературні твори представлена й на сторінках інших підручників. Навряд чи виправданий опис міститься у книжці для дев’ятого класу (Міщенко О. І. — К., 2009), у якій наведено фрагмент із весільної пісні, де «продавця» нареченої порівнюють із татарином. Досвідчений читач зрозуміє, що це місце в пісні є відлунням історичної пам’яті про полон і работоргівлю в давні часи, та чи дасть собі із цим раду без кваліфікованих пояснень школяр?
«Чекають молодого, який, повернувшись тепер уже за дружиною, платить останній викуп — за право сісти біля молодої. На порозі його зустрічають
Здебільшого «продавцем» нареченої був її брат, тому до нього й зверталися дружки в пісні:
«Ой татарин братічок,
Татарин,
Продав сестрицю
Задаром».
Загалом у результаті дослідження виділено 170 нетолерантних фрагментів із 28 підручників і посібників. Більшість випадків стосувалася кримських татар.
Якщо Україна — спільний дім
Годі заперечити, що шкільні підручники — це не лише «постачальник» знань, а й «будівничий» світогляду особистості. Від їхнього змісту багато в чому залежать цінності юних громадян країни, а відтак і її розвиток. Тому дуже важливо, щоб навчальні книжки містили максимально зважену, коректну інформацію стосовно народів, які населяють сучасну Україну — державу поліетнічну й поліконфесійну.
В усіх досліджуваних підручниках і посібниках з історії України для дев’ятих — одинадцятих класів загальноосвітньої школи події та історичні процеси в
Кримські татари в цих книжках не згадуються ані в описах
Оскільки наша сучасна держава є поліетнічною і поліконфесійною, дуже важливо, щоб шкільні підручники містили максимально зважену, коректну інформацію стосовно народів, які її населяють. Звісно, історія земель сучасної України, як і більшості держав світу, насичена війнами, боротьбою, жорстокістю, а взаємини між народами, що її населяють, не були рівними протягом століть. І говорити про це потрібно. Але варто пам’ятати: якщо тепер Україна є нашим спільним Домом, то її історія має бути висвітлена без замовчувань на користь одних і без звинувачень інших. Якщо йдеться про шкільну освіту, котра має на меті, зокрема, виховання громадянина, то вона повинна триматися балансу між принципами об’єктивності, історичності, науковості.
На жаль, до результатів цього дослідження у 2011 році мало хто дослухався. Навряд чи зміни в освіті завадили б торішній анексії, але сміємо припустити, що недолуга система пропаганди й антипропаганди у школах відіграла свою роль у розділеності України.
Автор Ґульнара Бекірова
Джерело: Український Тиждень