«Батьки-SOS»: Християнська етика як обов’язковий предмет — дискримінація за релігійною ознакою та загроза булінгу та цькування

«Батьки-SOS»: Християнська етика як обов’язковий предмет — дискримінація за релігійною ознакою та загроза булінгу та цькування
29.03.2021
Оцініть статтю: 
(19 оцінки)
editor
Зображення користувача editor.

Громадські організації «Батьки-SOS» та «Черіті Тюнер» б’ють на сполох через ризики, що містить внесення до обов’язкової освітньої програми шкіл уроків християнської етики. На думку представників цих організацій, таке рішення — це міна сповільненої дії, бо протиставляє дітей різної віри, надає переваги християнському віровизнанню, утискає права та дискримінує дітей із нехристиянських родин, а також закладає підвалини майбутніх конфліктів, булінгу та цькування нехристиян.

Представниці організацій заявили про це на засіданні Всеукраїнської ради релігійних об’єднань (ВРРО), що днями відбулося в Києві. Під час заходу активістки також попросили ВРРО підтримати їх лист до міністерства освіти.

Як зауважила Олена Парфьонова («Батьки-SOS»), негативні приклади мали місце навіть коли уроки християнської етики не були частиною обов’язкової освітньої програми та курс викладали факультативно. Розклад занять у школах часто був такий, що унеможливлював відсутність учня на цих заняттях. Пані Олена навела приклад, коли дітей з мусульманської родини примушували бути присутніми на уроках, під час яких протиставляються християнство та Іслам:

— Ми дізналися про таку проблему зі слів мами одного з учнів: основи християнської етики викладали у школі на третьому уроці, й дитина, яку виховували в абсолютно іншій вірі, в іншій традиції, мусила відвідувати ці уроки, бо вони були посеред розкладу у школі. Для родини це була дуже неприємна історія. Мати кілька разів зверталася до адміністрації школи, казала, що предмет має бути факультативний і його треба проводити або на першому, або на останньому уроці — але її не чули. Вона не раз писала заяви з проханням, щоб дитину звільнили від відвідування цих уроків. Ця історія стала для нас приводом розібратися в законодавстві, з’ясувати, а що воно каже про це. І ми не те що здивувалися — ми не думали, що такий масштаб проблеми може бути!

За словами пані Олени, повідомлення про те, що християнська етика стане обов’язковою частиною освітньої програми, викликало хвилю звернень батьків до організації «Батьки-SOS». Зокрема, занепокоєння батьків викликає те, хто саме викладатиме ці обов’язкові для 5–6 класів курси:

— Питання, хто ж буде викладати ці курси, і чи доцільно це взагалі — воно стоїть на першому місці. Тому ми звернулися до міністерства освіти та звертаємося до ВРРО з проханням підтримати це звернення. Бо саме зараз складаються модульні програми, саме зараз ще можна вплинути на ситуацію, і дуже важлива підтримка релігійних організацій.

Водночас «Батьки-SOS» із розумінням ставиться до підтримки релігійних організацій:

— Треба впроваджувати недільні школи, створювати якісь центри, де батьки можуть приводити дітей, аби вони навчалися основ та етики визнаваної в родині релігії, — каже Олена Парфьонова. — Але жодним чином не можна нав’язувати певну релігію в комунальних закладах освіти. Це просто шлях до булінгу та цькування, виникнення конфліктних ситуацій у школах серед дітей і підлітків.

У зверненні громадської організації до МОН, зокрема, йдеться про потребу проведення експертизи наявних підручників щодо наявности надання привілеїв чи обмежень за ознаками релігійних переконань. Активісти висловлюють прохання не допустити створення підручників чи курсів і навчальних програм, що мали б ознаки дискримінації через віровизнання. Також «Батьки-SOS» просить надати роз’яснення місцевим органам влади про неможливість втручання в освітній процес та ухвалення рішень щодо запровадження обов’язкових курсів із релігійним складником: 

— Ми стикнулися з проблемою, що місцеві адміністрації та ради інколи приймають рішення про запровадження курсів з основ християнської етики як обов’язкових. Як можна впроваджувати це, якщо ми проголошуємо, що релігія відділена від державних, комунальних закладів освіти? Ми вважаємо, що надавати привілеї тій чи тій релігійній течії — це пряма дискримінація. Наприклад, нині дуже багато вимушених переселенців, у тому числі кримських татар, мусульман, і вони постійно стикаються з цим. Вони ж не осіли великою громадою, скажімо, в Києві, де це питання розв’язати значно легше, а розпорошені в Закарпатській, Рівненській області, Житомирській, на Хмельниччині. І тут, розумієте, місцеві чиновники мені кажуть: «Це ж тільки одна дитина!» — але ж не можна допустити булінгу, цькування, дискримінації навіть одної-єдиної дитини!

Нагадаємо, на початку цього року МОН запропонувало перетворити «Основи християнської етики» з факультативу на постійну дисципліну у школі. Один із духовних лідерів українських мусульман, муфтій Саід Ісмагілов, висловив свою думку щодо цього.

 

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.