В Ісламському культурному центрі Києва 14 листопада 2020 року розпочався ХХІ Всеукраїнський конкурс знавців Корану, організований Українською асоціацією з вивчення Священного Корану, Всеукраїнською Асоціацією «Альраід» і Духовним управлінням мусульман України «Умма».
Майстерність читців, знання тексту, відповідність декламації правилам таджвиду, розуміння значення аятів і готовність навчати Корану інших оцінює авторитетне журі на чолі з хафізом Корану шейхом Хайдером аль-Хаджем.
Також у журі — один з перших випускників Вищого медресе хафізів Корану, один з перших українських хафізів, імам мечеті Ісламського культурного центру «Віра» міста Запоріжжя, заступник муфтія ДУМУ «Умма» шейх Мухаммад Мамутов і голова Українського центру з фетв і досліджень, директор ісламського культурного центру Харкова шейх Шаді Отман.
За умовами конкурсу, до участі допускалися всі охочі без обмеження статі і віку громадяни України й іноземці, які легально перебувають у нашій країні.
Охочих взяти участь у змаганні читців Священної книги цього року було чимало, але, як розповів нашому кореспондентові директор Ісламського культурного центру м. Києва д-р Ісмаїл Кади, через протиепідемічні обмеження організатори були змушені призупинити реєстрацію, коли кількість учасників сягнула 90 осіб, а регламент і порядок виступів учасників змагання було розроблено таким чином, щоб забезпечити соціальну дистанцію і мінімізувати кількість учасників, які одночасно перебувають у приміщенні. Також було скорочено кількість глядачів-уболівальників.
І з року в рік дедалі більше дітей і підлітків стають учасниками конкурсу — і юні мусульмани продемонстрували не тільки відповідальне ставлення до змагання читців, а й прагнення виступити якомога краще.
З самісінького ранку, задовго до призначеного часу, почали збиратися наймолодші конкурсанти, які прагнули знову і знову перевірити свою пам'ять, порівняти з текстом Корану...
Хвилювання юних конкурсантів — зрозуміле і природне, але воно — радісне.
Дітей і підлітків підтримує і надихає їх віра і розуміння того, що відбувається. Важливо, що морально підтримують учасників їх вчителі Корану і таджвиду.
Перед початком змагань нашому кореспондентові вдалося поспілкуватися з одним з наставників — викладачем гімназії «Наше майбутнє» Ель-Кафарні Салімом, дванадцять учнів якого беруть участь у конкурсі.
«Протягом минулого місяця ми посилено готувалися до конкурсу, — розповідає викладач. — Ми майже щодня тестували, екзаменували дітей і намагалися навіть у вихідні підготуватися, повторюючи Коран. І, ІншаАллаг, сьогодні ми покажемо гарні результати».
Як зауважує устаз Ель-Кафарні Салім, діти наполегливо готувалися, а до конкурсу допустили лише тих, хто впевнено може прочитати напам'ять від двох джузів.
«Участь у конкурсі дозволить дітям і підліткам відчути атмосферу змагання, допоможе подолати страх, — зазначає устаз. — Діти, які беруть участь уперше, завжди хвилюються, що не все може вдатися, але досвід подолання цього хвилювання, навіть якщо вони не отримають жодної нагороди від журі, — безцінний на наступні роки».
За словами Ель-Кафарні Саліма, підлітки більш усвідомлено вивчають Священну Книгу, і їх мотивація до цього майже нічим не відрізняється від мотивації дорослих (запам'ятовувати Коран і передавати знання іншим заради задоволення Всевишнього). Щодо дітей і молодших школярів, то у навчанні читців цієї вікової категорії педагоги використовують два підходи.
«У нас є дві мотивації — матеріальна і духовна, — зазначає устаз. — Для дітей більше підходить матеріальне, щоб далі у них була мотивація. Щодо духовного, то ми роз'яснюємо, що вивчення Корану вже є нагородою для них. Це благо для них і їхніх батьків і на майбутнє, тому що вони продовжуватимуть вивчати Коран, тому що це — слова Аллага».
Ель-Кафарні Салім також розповів, що під час уроків дітям пояснюють сутність Корану і його значення в житті мусульманина.
За словами устаза, дітей привчають до вивчення Корану.
Перед конкурсом було проведено іспит для учнів гімназії, які прагнули взяти участь у змаганні, за результатами якого здійснили відбір учнів, які правильно відповіли на понад 80 відсотків питань. Всіх, у кого результати були нижчими, поки що не допустили до Всеукраїнського конкурсу.
Як пояснив викладач, оцінюючи знання дітьми і підлітками Корану, екзаменатори враховували не тільки те, наскільки правильно вони запам'ятали священні тексти, наскільки правильно озвучили аяти, а й те, наскільки вони розуміють сенс священних текстів.
«Ми оцінюємо не тільки пам'ять, а й рівень розуміння аятів, здатність встановити зв'язок між аятами», — уточнює викладач.
Найскладнішим для учнів у процесі навчання, за словами Ель-Кафарні Саліма, є не вивчення арабської мови, а оволодіння вміннями правильної декламації священних текстів. Тому в гімназії є кількарівнева програма.
Перший рівень — вивчення арабських літер, наступний рівень — зв'язок у речення коранічних текстів. Потім — оволодіння правильним читанням Корану. Наступний рівень — заучування напам'ять, і нарешті — читання напам'ять.
Як розповідає устаз, діти досить усвідомлено підходять до традиції заучування і усної передачі Корану.
«Ми намагаємося сформувати розуміння цього у дітей, — уточнює викладач. — Крім уроків, існують гуртки, збори, на яких ми розповідаємо дітям про історію виникнення цієї традиції і мету її існування. Діти добре знають аят: «Кращий з вас — той, хто вивчає Коран і навчає інших», що є однією з духовних мотивацій».
Як розповів Ель-Кафарні Салім, його учні не вперше беруть участь у Всеукраїнському конкурсі читців Корану, і вже можна помітити певне зростання і вдосконалення знань і умінь.
Будемо сподіватися, що під час оголошення імен переможців конкурсу ми почуємо й імена учнів цього наставника.