«Таврійський муфтіят» викрили у зв’язках з екстремістами

Глава "Таврійського муфтіяту" Руслан Саітвалієв розгорнув різнобічну діяльність в Криму

Тоталітарна секта хабашитів, що стала одним з інструментів розпалювання релігійно-політичних конфліктів та громадянської війни в Лівані, певно легалізувалася в Криму під вивіскою «Таврійського муфтіяту» на чолі з його керівником Русланом Саітвалієвим.

Про це на сторінках Независимой газеты написав відомий культуролог, публіцист, дослідник мусульманських громад, головний редактор журналу «Ісламська культура», радник з культури голови Духовного управління мусульман Російської Федерації Джаннат Сергій Маркус.

 Побувавши восени 2014 року в Криму, я виявив цікавий момент в організації місцевого богослужбового життя. Імам-хатиби при мечетях ДУМК в різних містах показували мені типові заяви, які необхідно було написати на імя муфтія Еміралі Аблаєва, з текстом такого змісту: «Закликаючи в свідки Аллага і всіх членів громади, в якій Духовне управління мусульман Криму мене призначило імамом, відповідально заявляю, що я не є прихильником або членом секти хабашизму і його послідовників (засновник ідеології Абдуллах аль-Харарій), Хізб ут-Тахрір і його послідовників (засновник ідеології Такіуддін Набхані), ваххабізму, салафізму та їх послідовників (засновник ідеології Мухаммед ібн Абдуль-Ваххаба), джихадизму, такфірізму та їх послідовників та інших подібних їм маргінальних релігійних сект, течій і партій, нетрадиційних для мусульманської умми Криму». Далі духовна особа обіцяє муфтієві «ні в якому вигляді не брати участь в заходах і зборах вищевказаних релігійних сект, течій і партій у питаннях здійснення релігійної практики дотримуватися винятково матурідітської богословської школи і ханафітської правової школи, а також дотримуватися традиційної релігійної практики, що склалася в середовищі мусульман Криму», і «у разі відхилення у своїх діях і проповідях від цих зобовязань обіцяю добровільно залишити посаду імама». Подібна практика профілактики екстремізму, наскільки мені відомо, є досить новаторським починанням, причому, безумовно, ефективним, оскільки своєю заявою імам-хатиб дає підстави для його зняття з посади у разі, якщо він виявиться повязаний з радикальними рухами,  пише автор.

Джаннат Сергій Маркус загострює увагу читача на діяльності хабашитів:

 Варто окремо торкнутися згаданого вище руху хабашитів, так як їх діяльність закордоном раніше вже опинялася інструментом розпалювання релігійно-політичних конфліктів У 1976 році хабашитський емісар Ахмед Тамім прибув в Україну як студент, а отримавши освіту, не виїхав, а влаштувався в Києві і відразу після розвалу СРСР створив своє Духовне управління мусульман України (ДУМУ), тісно повязане з ліванською штаб-квартирою хабашитського руху. На початку 2010-х років філія ДУМУ зявився і в Криму  це був Духовний центр мусульман Криму (ДЦМК), на базі якого в серпні 2014 був створений Таврійський муфтіят на чолі з муфтієм Русланом Саітвалієвим,  стверджує Джаннат і зауважує,  ДУМУ активно втручається в політику, і шейх Тамім ще не так давно позиціонував себе як прихильник Віктора Януковича.

За даними автора, Саітвалієв не так давно змінив шафіїтський мазхаб, з яким себе повязують хабашити, на ханафітський, традиційний для мусульман Криму.

 Справа тут зовсім не в мазхабах, різниця між якими для мусульманина носить непринциповий характер (хоча, говорячи про традиційне для Криму сповідання ісламу, завжди мається на увазі ханафітське), а в мімікрії лідера кримських хабашитів заради суто політичних амбіцій. Як відомо, наприкінці серпня 2014 він створив на півострові абсолютно новий «Таврійський муфтіят» і почав потужну інформаційну атаку на муфтія Еміралі Аблаєва, яка зачепила також і ряд кримськотатарських політиків,  зауважує Джаннат Сергій Маркус.

Він також підкреслює, що зараз піднята Таврійським муфтіятом інформаційна хвиля вщухла, «і його протистояння з ДУМК звелося до питання про володіння дуже важливою для мусульман півострова історичної мечеттю Хан-Джамі в Євпаторії»:

 Варто зазначити мало згадуваний момент,  пише автор.  Але мова в цьому випадку навіть не про «розбірки» всередині громади цієї мечеті, що розділилася в 2014 році через приналежность до муфтіяту. Справа в тому, що сама мечеть як будівля вже давно передана у власність ДУМК, що ніким не оскаржувалося. Вся історія з конфліктом навколо мечеті в Хан-Джамі є не більш ніж приводом для нової активізації боротьби Таврійського муфтіяту проти ДУМК та Еміралі Аблаєва, що аж ніяк не сприяє консолідації мусульман півострова і можливості влади спертися на авторитетних для цього середовища духовних діячів.

За словами автора, створений як філія хабашитського муфтіяту, Духовний центр мусульман Криму на чолі з Саітвалієвим безперешкодно перереєструвався відповідно до російського законодавства і став «Таврійським муфтіятом».

Нагадаємо, як раніше повідомляв IslamNews, глава Центрального духовного управління Росії муфтій Талгат Таджуддін заявив, що створене в серпні 2014 Центральне духовне управління мусульман Криму (Таврійський муфтіят) засновано без його участі і не входить до складу очолюваної ним структури. Після створення нового муфтіяту в керівництві Ради муфтіїв Росії (поряд з ЦДУМ, одна з централізованих мусульманських організацій РФ) заявили, що подібні дії розколюють мусульманську громаду в Криму.

У кулуарах міжнародного форуму «Багатодітна сімя і майбутнє Росії» в Москві журналісти розпитали Таджуддіна про новий Таврійський муфтіят. Відповідаючи на запитання РІА Новости про те, чи брав він участь у створенні цієї організації, глава ЦДУМ відповів: «Ні, абсолютно ні».

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.