У середу, 12 жовтня, у
Видання, яке легко вміщається у кишеню кітеля, розповідає про основні засади капеланського служіння, особливості військового духовенства, їхню місію на війні. Воно розраховане на широке коло читачів, але особливо корисним стане для волонтерів та бійців, які найчастіше співпрацюють з капеланами.
Щодо нагальної необхідності такого практичного посібника під час презентації говорили професор Інституту філософії ім.
До презентації були запрошені капелани, які представляють різні конфесії, зокрема і муфтій Духовного управління мусульман України «Умма» шейх Саід Ісмагілов. Відповідаючи на запитання авторів — чи, бува, немає якихось критичних зауважень щодо змісту видання, шейх зазначив:
— Жодних зауважень немає. Мені сподобалось, що у брошурі надаються певні рекомендації, описується структура капеланства в різних країнах, навіть вказано адреси релігійних організацій, з якими можна зв’язуватися за потреби. Що стосується безпосередньо мусульманського капеланства, то це феномен для нашої держави. Я не знаю, як в інших духовних управліннях, але у переважній більшості мусульманських об’єднаннь країни не було жодних капеланських структур.
Як зауважив муфтій, ті виклики, які постали перед країною, вимагають нових інституцій, нових організацій, нового підходу до діяльності священнослужителів.
— Тоді ми створили й зареєстрували як релігійну організацію Управління військового капеланства й звернулися до Міноборони та Генерального штабу, аби нам надали дозвіл працювати у зоні АТО — і, дякувати Богові, його надали. Але й до цього ми виїжджали і спілкувалися у війську з мусульманами там, де командири це дозволяли.
Саід Ісмагілов зазначив, що серед військових у добробатах і ЗСУ нині служить кількасот мусульман:
— Вони весь час зверталися до нас через християнських капеланів — і ось наш брат, отець Валентин Сировецький (нехай Господь буде милостивим до нього!), а також Костянтин Холодов, Петро Пустельник з
Муфтій ДУМУ «Умма» наголосив на тому, що це дуже важливо, тому що люди спочатку іноді дорікали, мовляв, як Вам не соромно — чому до християн приїзжають, а до мусульман — ні:
— Солдати — люди прямі і називають речі своїми іменами — мовляв, чому ви там сидите на мирній території у своїх мечетях і не їдете на фронт до своїх братів, які вас захищають. Боже, яке мені було соромно — тому що я приїхав, а мені ці військові, що вже тривалий час на службі, просто в очі оце кажуть — ти не знайшов часу… Але ж досі на державному рівні не ухвалено відповідного закону, що регламентує діяльність капеланів, і не завжди візит капелана тієї чи іншої конфесії можна узгодити з командуванням… Зараз це питання дещо зрушилося, і ми можемо відвідувати своїх братів.
В армії, як наголосив шейх, не може бути жодної релігійної конкуренції.
— Армія — це місце, де всі повинні підтримувати один одного. Там не має бути навернення до своєї церкви, до своеї релігії. Там ми всі разом, всі ми — брати. Інша справа — знати засади й канони релігії іншого, бо до капелана як до священнослужителя може підійти послідовник іншої церкви чи віровчення — просто тому, що поруч немає іншого. Коли ми іноді приїзжали до певних частин, приходили й християни порадитись, поставити запитання, просто послухати. Це нормально, це хороша практика, люди мають краще розуміти світоглядні позиції одне одного. Тому я маю надію, що інститут капеланства, наше братство між всіма українцями різних релігій і конфесій буде міцним і ми зможемо активно допомагати армії і звільнимо нарешті наші окуповані території.
Відомий український релігієзнавець, перекладач смислів Корану українською Михайло Якубович, що теж був присутній на презентації, подарував авторам брошури свою книгу «Іслам в Україні».