Мусульманки в Україні живуть в гармонії з власною вірою

1
Ольга Фриндак (у центрі) прийняла іслам, коли була підлітком. Вона працює в київському культурному центрі "Альраїд", де мусульмани збираються та моляться, як видно з даного фото.
14.09.2010
Оцініть статтю: 
(295 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

«Kyiv Post», 13.08.2010

Мусульманки — явище незвичне для України. Максі-спідниці, довгі рукави та хустки, покликані закривати все тіло за винятком обличчя, привертають до себе не менше непристойних поглядів, ніж відверте вбрання. Незважаючи на те, що в Україні вже тисячі мусульманок, вони складають самобутню меншість нашого населення.

Ісламські вірування накладають на жінку багато обмежень, що стосуються як манери вдягатися, так і стосунків із чоловіками. Більшість мусульманок живе серед стійкого набору правил, які прописано у Корані. Хоча пристосуватися до життя в християнському суспільстві не завжди легко, більшість з них почуває себе захищеними в своїх хіджабах, здійснюючи намаз в українських мечетях, яких в Україні не так вже й багато. Загалом, вони не є занадто помітною спільнотою.

«Більшість тутешніх мусульманок одружені з арабами, тому вони зазвичай намагаються слідувати звичаям своїх чоловіків, - говорить ректор київського університету «Східний Світ» Валерій Рибалкін. - Це означає, що вони будуть сповідувати більш консервативні східні погляди, ніж мусульманки, які живуть в європейських країнах”.

Більшість українських мусульманок мешкає в Криму, що понад п'ять століть був частиною Османської імперії.

Кількість мусульман не дуже велика, але їх присутність у Києві відчутна. Особливо якщо завітати до мечеті та ісламського культурного центру «Альраїд». Під час інтерв'ю у цих осередках ісламу більшість жінок відмовлялися називати свої імена, воліючи залишити своє особисте життя таким же закритим, як і їхній одяг.

Але декілька з них погодилися розповісти Kyiv Post свої історії.

Одяг

Згідно з постулатом ісламу, мусульманка може показувати суспільству лише обличчя, зап'ястя та щиколотки, а все інше може бачити лише її чоловік. «Коли я заходжу у вагон метро, від мене усі сахаються. Але я навіть рада, адже це означає, що мене ніхто не буде домагатися», - пояснює Каміла Хасанова, молода мусульманка в золотистому хіджабі.

Мусульманки стверджують, що за Кораном жінка починає носити хіджаб від початку її першої менструації. Проте, вони додають, що це вибір кожної жінки, який вона може зробити за внутрішнім покликом.

Досить специфічні костюми мусульманки використовують для плавання. Вони називаються «буркіні» і шиються з легкої тканини. Західні дизайнери створюють цілі лінії пляжного вбрання для прихильниць ісламу. Але в Києві поки що є лише один магазин автентичного вбрання.

Міжособисті стосунки

Мусульманин і мусульманка не ходять на побачення, навіть в Україні. Як би дивно це не звучало, незаміжня дівчина може проводити час з її потенційним нареченим лише у присутності родичів або друзів. Коли мова заходить про те, чи буде шлюб полігамним, жінка має право заборонити чоловіку мати в майбутньому декілька дружин. Втім, для України це питання не є наріжним, адже більшість чоловіків просто не має змоги утримувати на належному рівні більш ніж одну родину.

Бути мусульманською дружиною не означає бути служанкою свого чоловіка.

І все-таки нерівність існує. Мусульманка не може одружуватися з чоловіком не своєї релігії, тоді як мусульманин може взяти за дружину немусульманку. «Приготування їжі не є обов'язком, - говорить 28-річна Ольга Фриндак, яка працює в центрі «Альраїд». - Чоловік, в свою чергу, не може примушувати дружину робити це».

І все-таки нерівність існує. Мусульманка не може одружуватися з чоловіком не своєї релігії, тоді як мусульманин може взяти за дружину немусульманку. Фриндак пояснює, що жінки не проти такого правила. З одного боку, виходячи заміж за християнина, жінка не зможе дотримуватися усіх канонів Ісламу. З іншого ж боку, мусульманин не може змусити свою дружину прийняти іслам, якщо та не є мусульманкою.

«Нічого не має робитись з примусу», - стверджує Фриндак.

17-річна Катерина Саприга прийняла Іслам після того, як її матір вийшла заміж за мусульманина. Вона сказала, що до школи почала одягати хіджаб лише 2 роки тому. «Мої однокласники та вчителі стали більше мене поважати», - говорить Саприга.

Катя вступила до Київського політехнічного інституту на факультет прикладної математики, хоча ця спеціальність традиційно вважається чоловічою. Але перспектива вчитися з особами протилежної статі Катерину не лякає. В Ісламі дозволено спілкуватися з чоловіками, якщо це зумовлено спільними справами.

«Якщо хлопець є однокласником чи колегою, все гаразд. В іншому випадку вони не повинні бачитися сам-на-сам», - пояснює Саприга.

Жінки віддають перевагу виключно «жіночим» вечіркам.

«Нам приємно проводити час одна з одною, оскільки ми можемо вдягатись на власний смак, «фарбуватися» та вдягати коштовності, - розповідає Фриндак. - Хоча Іслам не забороняє розважатися, нам не подобається бути там, де чоловіки п'ють, курять та почуваються занадто фамільярно».

За словами Фриндак, коли ж чоловіки та жінки проводять час разом, останні мають сидіти та спостерігати за тим, як розважаються їхні чоловіки. Ті ж правила діють і щодо молитви. В мечеті на Лук'янівці у Києві є спеціальна завіса, яка розділяє залу для молитви на жіночу і чоловічу частини.

Робота

Мусульманка може працювати майже скрізь, де забажає, якщо тільки робота якимось чином не принижує її гідність. Фриндак каже, що мусульманки не можуть бути танцівницями чи співачками, тому що «жіночий голос спокушає чоловіків». Також їм заборонено займатись важкою фізичною працею, тому що це може зашкодити здоров'ю жінки.

Незважаючи на те, що деякі професії відкриті для мусульманок, далеко не всі українські компанії готові взяти на роботу жінку в хіджабі. Як сказала одна мусульманка, державна служба їм не світить. Для більшості з них на першому місці все одно родина.

Оригінал публікації на сайті «Kyiv Post»

Публікації на тему в українських ЗМІ:

Українські мусульманки вимагають дозволити фото в хіджабі («Подробиці»)

Жіноче щастя по Корану (ТАЙМЕР)

Як живеться у гарячих точках українським дружинам мусульман. Стаття у газеті «Сегодня»

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.