Східні ворота Луганська

1
Луганські мусульмани
26.07.2010
Оцініть статтю: 
(404 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

«Молодогвардієць», 1.07.2010

Наприкінці травня в Луганську на вулиці Павлівській (між кварталами Гаєвого та Героїв Сталінграда) з'явилася перша в місті Соборна мечеть. На урочистій церемонії відкриття був присутній, у тому числі, і рабин луганської синагоги. Чи це не ознака того, що на Луганщині не існує міжконфесійної ворожнечі?

Навіщо потрібна Луганську мечеть; чи можна вважати іслам войовничою релігією, і чи не стають луганські мусульмани жертвами ксенофобських проявів - ці питання «Молодогвардієць» вирішив обговорити з головою правління релігійної організації «Салам», докторантом Східноукраїнського університету ім. В. Даля Сейфуллою Рашидовим, арабістом, доцентом ЛНУ ім. Т. Шевченка Зією Саїдовим, імамом Луганської Соборної мечеті Мухаммадом Алустазом і з керівником жіночого клубу мечеті Фарідою Уразовою.

«Ваш Бог і наш Бог - єдиний»

- Навіщо Луганську потрібна мечеть?

Сейфулла Рашидов: Україна багатоконфесійна країна. Відповідно до Конституції нашої держави кожен має право на свободу совісті, світогляду та віросповідання. В Україні проживає понад півмільйона мусульман. У Луганській області етнічних мусульман приблизно 25-30 тисяч. У них теж є свої духовні потреби, є право бути атеїстом або слідувати своїй вірі. До мечеті приходять приблизно представники 30 держав. Дуже багато молоді: студенти вузів, велика частина з них - це індуси та пакистанці. Найвища відвідуваність у чеченців і дагестанців. Низький показник у азербайджанців і татар.

- Слов'яни приймають іслам?

- Так. Це дуже освічені хлопці, бізнесмени, але їх кількість незначна. Я читав у книзі Московського інституту філософії: у Європі на початок 2000 року понад мільйон неетнічних мусульман прийняли іслам.

- Що, на ваш погляд, люди іншої віри знаходять в ісламі?

- Є така точка зору, що Європа гине, оскільки відірвалася від християнського коріння. Приблизно в п'яти країнах дозволені одностатеві шлюби. Пам'ятаєте, як покійний Квасьнєвський показував на кадри весілля Елтона Джона з чоловіком і казав: «Хіба такі цінності Євросоюзу потрібні католицької Польщі?» Можливо, європейці шукають порятунок в ісламській системі, де більш строгі правила. Мусульмани відрізняються взаємовиручкою, підтримкою, солідарністю і взаємодопомогою. Це характерно, звичайно, для всіх релігій, етносів і народностей, але в ісламі виражено більш чітко.

- У кількох словах розкажіть про основні відмінності ісламу від християнства.

- В ісламі багато спільного і з християнством, і іудаїзмом. Пошлемося на такий аят Корану: «Ми віримо в те, що послано вам і нам. Ваш Бог і наш Бог - єдиний. І ми йому підкоряємося». А відмінність - це, звичайно, ритуали та обряди. Мусульманину п'ять разів на день треба молитися. Бажано, в понеділок і в четвер дотримуватися посту. У нас усього два свята. Це закінчення Посту і закінчення Хаджу. Свято розговіння і свято Жертвопринесення. Важливе місце займає ритуал роздачі м'яса. Напередодні свята слід зарізати барана або верблюда. Купувати верблюда повинні семеро людей. Одну третину залишити собі, одну третину - родичам, одну третину - нужденним. Ми восени роздали близько тонни м'яса по всій області. Причому не тільки мусульманам. Ми визнаємо Біблію, Євангеліє, Тору. Ми визнаємо усіх пророків, які були до пророка Мухаммада.

Терористи орієнтуються не в Корані, а в курсах іноземних валют

- Деякі християни вважають іслам релігією войовничою, що закликає вбивати невірних, а прикметник «ісламський» асоціюють виключно зі словом «терорист»...

- Іслам - це не тільки 23 роки пророцтв пророка Мухаммада. Ісламу майже 1500 років. Деякі зафіксовані Одкровення від Всевишнього прийшли до пророка Мухаммада за тих чи інших історичних обставин. Ми не можемо заперечувати, що було багато конфліктів, багато воєн як всередині ісламського світу, так і ісламського світу із зовнішнім. Тому там є заклики до насильства і вбивств. Але мова йде саме про ті історичні часи! Нещодавно мусульманські вчені переглянули фатву середньовічного вчення про Джихад. На думку богословів, фатва, яка з'явилася за часів монгольського нашестя на землі мусульман, неприйнятна в сучасному світі, оскільки розподілу на територію ісламу і на територію невірних в сучасному світі не існує.

Я сам дагестанець. І в мене глибокі сумніви, що люди, які вбивають в Чечні або в Дагестані, мають якесь уявлення про Коран. Я абсолютно переконаний, що вони добре орієнтуються в курсах іноземних валют.

Стереотип про те, що іслам пропагує війну, закарбовують у свідомість людей, перш за все ЗМІ. Андрій Кураєв у книзі «Як ставитися до ісламу після Беслана?» пише: «Я глибоко переконаний, що центри, які проектують всякі теракти, знаходяться далеко на Заході». Тому знаходити підстави для застосування насильства в Корані - це глибоко невірно і неправильно.

- Що потрібно зробити для прийняття ісламу?

Мухаммад Алустаз: Потрібно дотримуватися п'яти стовпів ісламу: визнання єдинобожжя, молитва, податок в общину, піст і хадж, тобто паломництво до Мекки. Як бачите, ніякого джихаду тут немає.

- Ще одним стереотипом є становище жінок, які позбавлені всяких прав...

- Ісламський пророк каже, що рай знаходиться біля ніг матері. В іншому випадку Пророк говорить, що найкращий із вас той, хто найкращий для своєї дружини. У нашій релігії прийнято опікунство. Чоловік - батько, брат, син - зобов'язаний годувати і захищати маму, сестру, дочку. В ісламських країнах жінка отримує спадок після смерті батьків. А чоловік перед весіллям зобов'язаний платити дружині дорогий шлюбний подарунок, у мусульман - це знак, що цей чоловік готовий забезпечити сім'ю. Навіть після розлучення чоловік повинен утримувати дружину, поки вона не облаштується. На мою думку, західний світ намагався вивести жінку з дому, поставити її на базарі і потім з'їсти те, що вона заробить. Мусульманка має право торгувати, вести свій бізнес, працювати в державному та приватному закладі. Але тільки на тих роботах, які не завдають шкоди її жіночій честі. То яке ж становище жінки в ісламі? Вона - королева!

Фаріда Уразова: Ми на уроках жіночого клубу вивчаємо все, що стосується ісламу. За списком у нас більше 40 жінок, але приходить до 20. В основному, це українки, які прийняли іслам. Ми завжди говоримо, ви просите самі у Господа Бога, щоб він нас направив на правильний шлях. У нас немає примусу. Приймають іслам не лише дружини мусульман, а й незаміжні дівчата. Ми завжди кажемо арабам, які одружуються зі слов'янками, що вони не мають права примушувати своїх дружин приймати іслам. Але знати основи релігії свого чоловіка вона повинна, хоча б з поваги до нього і до його родини.

«А ми думали, мечеть - це так страшно»

- Як і за які кошти будувалася луганська мечеть?

Зія Саїдов: В ісламі є традиція, коли в родині хтось помирає, то вона виділяє кошти на благодійність. Перш за все на будівництво мечетей. Великий внесок у будівництво нашої мечеті вніс мусульманин з Кувейту, у якого померла мама. На відкритті мечеті був присутній його син і консул Кувейту. Друге джерело фінансування - вкладення бізнесменів з місцевої громади. Знаєте, в ісламі не прийнято афішувати, на чиї гроші побудовано мечеть. Ми ледве запросили представника Кувейту, він навіть не залишився на урочистості, за півгодини до церемонії полетів додому.

- Який розпорядок життя луганської мечеті?

Сейфулла Рашидов: Молитовний день - п'ятниця. У решту днів люди теж приходять. У мечеті працює ісламський культурний центр, бібліотека, курси вивчення східної культури й арабської мови. Тут іноземці вчать російську мову, а діти навчаються читати Коран і вивчають арабське письмо. Все це безкоштовно.

Ми часто приймаємо гостей. Тільки в цьому місяці у нас було 5 груп. Розповідаємо їм, що таке іслам, щоб зруйнувати існуючі стереотипи. На початку червня було 30 ветеранів Великої Вітчизняної Війни, ми їх годували пловом, вручили подарунки. Коли говорили з головою Артемівського райвиконкому, ми не просили, щоб до нас прийшли мусульмани. Ми не запитували ні про національність, ні про віру, але випадково серед них опинився один мусульманин.

Була турецька делегація, співробітниці бібліотеки Горького. Вони всі дивувалися нашій гостинності і нашій товариськості і коли від'їжджали, то казали: «А ми думали, мечеть - це так страшно».

Зія Саїдов: Ми хочемо, щоб наш центр був невеликим вікном у мусульманський світ. У Корані сказано: «Мусульмани повинні бути кращою громадою». От ми й намагаємося.

- З іншими конфесіями співпрацюєте?

Сейфулла Рашидов: Ми запрошували на відкриття мечеті представників усіх конфесій. У нас були ксьондз отець Гжегож Рапа і рабин Луганської області Шалом Гопін, були в гостях кришнаїти, буддисти. Ми відкриті для діалогу з усіма.

Зія Саїдов: Ми взяли на себе ініціативу - запросити представників різних конфесій, поспілкуватися, налагодити діалог. Ми також збираємося ходити в гості до інших конфесій: у їх школи, в їхні центри. Адже чим більше діалогів, тим менше підстав для ксенофобії. Луганчани, напевно, бачили бігборд, який ми повісили до православної Пасхи, напередодні порадившись з єпархією: «Мусульмани бажають всім миру і добра».

«Ми будемо вільні тоді, коли будемо рабами закону»

- Чи не доводилося стикатися мусульманам з ксенофобськими проявами?


Сейфулла Рашидов: На побутовому рівні, може бути, хтось і скаже: «Ой, у хустках ходять, наїхали». Ні з боку суспільства, ні держави, ані інших конфесій ми не відчуваємо ні утисків, ні принижень. А взагалі, всі ми живемо в суспільстві тотальної ксенофобії. Ми кажемо на жителів західної України «западенці» і «бандерівці», а вони нас називають «москалями» і «східняками».

А мусульмани в Луганську поводяться добре. Ми змушені жити поруч з іншою культурою, з іншою релігією. Ми повинні слідувати законам і нормам Конституції держави, в якій живемо. Як казав Цицерон: «Ми будемо вільні тоді, коли будемо рабами закону».

У нашій країні - 45 тисяч іноземних студентів. Найбільше іноземців в окремо взятому вузі навчається в Луганському медуніверситеті. І це свідчить про те, що у нас багатонаціональний і багатоконфесійний регіон. З особистих бесід зі студентами, які приїжджають до нас із Харкова та Донецька, я знаю, що там ситуація гірша, ніж у нас.

- Деякі українські студенти іноді скаржаться на агресивну поведінку вихідців зі східних країн ...

- Я хочу підкреслити, що далеко не всі іноземні студенти ходять до мечеті. Ті, що ходять, у нас перед очима щодня. Вони виховані, доброзичливі, працьовиті, не пиячать, їх навіть по місту не побачиш ввечері. Решта - не навчаються, хабарі дають, ходять по нічних клубах. Звичайно ж, на дискотеках б'ються. Коли це прив'язують до ісламу, це просто смішно. Ми ж не говоримо, що на дискотеці побилися християни або іудеї. Це знову-таки прагнення ЗМІ на будь-якому рівні продукувати ксенофобію.

- Що ви від імені мусульманської громади хотіли б побажати читачам «Молодогвардійця»?

Зія Саїдов: Більше духовності всім. Істинно віруючій людині нічого шукати в чужій кишені, в чужому домі і на чужому обличчі якісь вади. Ми хочемо, щоб і в інших конфесіях було так само багато молоді, як і в нас. Тоді менше було б агресивності. Якщо молода людина бездуховна, то якою освіченою вона не була б, невідомо, що з неї виросте. Адже в основі будь-якої віри лежать принципи: не убий, не грабуй, не чини перелюбу.


Ми ж хочемо у нашому рідному краї залишитися мусульманами. І ми будемо докладати всіх зусиль задля збереження миру, для того, щоб ближнім було краще, тепліше, приємніше від того, що ми тут живемо і працюємо.

У зв'язку з технічними проблемами на момент публікації на сайті «Молодогвардієць», оригінал статті взято з сайту lugansk.proua.com.

Інші публікації на сайті «Молодогвардієць»:

Під знаком півмісяця. Поклонятися Аллаху у Луганську непросто

Публікації на тему в українських ЗМІ:

Відкриття Луганської Соборної мечеті («ОстроВ»)

Мусульмани відкриють у Луганську мечеть. І будуть щорічно вітати християн з Великоднем («ОстроВ»)

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.