Історія Ісламу в Україні має глибоке коріння. Місцеві народи вперше почули про мусульман та їх релігію від приїжджих у торговельних справах купців з арабських і східних країн ще на зорі виникнення Київської Русі. З часом між державами почали встановлюватися більш тісні торговельні й дипломатичні зв'язки. Згідно офіційної історії перші мусульманські поселення в Києві з'явилися у XIII столітті. В останні два століття громада мусульман на землях України розрослася, і на даний час у країні проживає близько 2 мільйонів послідовників Ісламу.
До XIX століття...
У той час як абсолютна більшість українців сповідувала християнство, мусульмани проживали в основному на півдні сучасної території країни, в першу чергу на півострові Крим, у державі, відомій як Кримське Ханство. Кримські татари сповідували Іслам сунітського толку. Під час завоювання Криму Російською імперією у XVIII столітті, в Бахчисараї, столиці Кримського Ханства, налічувалося як мінімум 18 мечетей. У свою чергу, влада Російської імперії змусила залишити Крим 160.000 кримських татар.
Українські мусульмани у XX столітті
До Жовтневої революції третина населення Криму сповідувала Іслам.
Аж до 1917 року релігійне життя мусульман України поступально розвивалося, але з приходом радянської влади виникли перешкоди для відкритого дотримання ритуалів, хоча мусульмани все одно продовжували слідувати шляхом своїх предків, зберігаючи релігійну спадщину.
У 1944 році радянський уряд за підозрою у співпраці з нацистською Німеччиною депортував кримських татар із Криму у Середню Азію, переважно до Узбекистану. Звісно, масова депортація кримських татар завдала серйозного удару по Ісламу в Україні.
За наказом Йосипа Сталіна, бійці Червоної Армії і війська НКВС з ранку 18 травня і до вечора 20 травня 1944 року з Криму виселили майже 190 тисяч кримських татар. Загалом, кількість депортованих кримських татар перевищила 200 тисяч осіб. Під час виселення і в перші роки перебування у депортації, за офіційними даними, загинуло до 25% спецпереселенців. За даними Національного руху кримськотатарського народу, отриманими в результаті всенародного опитування у 1960-ті роки, загинуло близько 46% - майже кожен другий...
Тільки наприкінці 1980-х років почалося масове повернення кримських татар на батьківщину.
З початку 1990-х років відбулися разючі зміни в житті громади мусульман України у зв'язку з демократичними перетвореннями, що почалися в СРСР, і принциповими змінами в державно-конфесійних відносинах, що послідували за ними. Мусульмани отримали можливість відкрито заявляти про свою релігійну приналежність, вільно задовольняти свої релігійні потреби, здійснювати обряди Ісламу, дотримуючись традицій своїх предків.
Проте тривала депортація зруйнувала практично всю національну інфраструктуру - були ліквідовані та знищені школи, вузи, бібліотеки, наукові установи, газети, значна частина архівів, релігійні структури.
І через два десятиліття після репатріації кримським татарам не вдалося відновити ці втрати.
У радянські часи більшість мечетей та інших культових споруд мусульман були зруйновані, релігійні діячі - репресовані, а духовна література - знищена.
Відомо, що два століття тому «в Криму налічувалося 1,5 тис. мусульманських споруд - мечетей, медресе, теккіє, дюрбе. Нині ж їх збереглося всього кілька десятків. Практично всі споруди... знаходяться в жалюгідному стані».
Іслам в Україні сьогодні
У наш час «ісламський» фактор займає помітне місце в духовному, культурному, соціальному, політичному житті українського народу.
Інтенсивність духовного, культурного, політичного життя і статистичні дані свідчать про те, що в сучасній Україні існують місця компактного проживання мусульман і розвиваються мусульманські історико-культурні традиції. Це сприяє тому, що етнічні українці активно приймають Іслам.
86% мусульманської релігійної мережі України складають громади Криму. За період 1988 - 1998 рр.. у Криму було зареєстровано 183 мусульманські громади, до початку 2003 року їх чисельність перевищила 300. У 2004 році в Україні діяло вже 445 мусульманських громад, що мали власні зареєстровані статути і 22 громади, що функціонували без реєстрації статуту (що допускається законодавством України), з них на території Автономної Республіки Крим функціонувало 349 громад, що зареєстрували статут і 20 - без реєстрації статуту .
Сьогодні мусульманами в Криму є не лише кримські татари, але й, наприклад, поволзькі татари, росіяни, українці, азербайджанці та окремі представники деяких інших етносів.
Демократизація всіх сфер суспільної практики в Україні, безумовно, полегшила духовне і культурне життя всіх релігійних і культурних громад, у тому числі й мусульман, принесла нові віяння, що сприяють відродженню в нових умовах.
На даний час в Україні діють 7 мусульманських духовних навчальних закладів з 276 слухачами, 90 недільних шкіл, 5 періодичних видань. У розпорядженні мусульман знаходиться 160 мечетей і молитовних будинків, з яких 10 є пам'ятками архітектури.
Тепер Україна - не тільки слов'янська і християнська, але значною мірою і тюркська і мусульманська країна, і цей факт вимагає перебудови відносин в державі.
Становлення української умми: проблеми та перспективи
Сучасна Україна належить до групи європейських країн, що мають власне корінне мусульманське населення. Іслам на території України має більш ніж тисячолітню історію. Але протягом тривалого часу ця релігія перебувала у нелегальному становищі, що призвело до її занепаду.
У наш час мусульманська спільнота в Україні активно розвивається, але існує ряд проблем на шляху відродження Ісламу в релігійному просторі України.
Єдиної організаційної структури ця конфесія не має. Іслам не має чіткої ієрархії, подібної до християнських церков. Однак, незважаючи на порівняно короткий період розвитку, Іслам в Україні явив себе як різноманітність організаційних форм.
На даний час в Україні офіційно діють декілька зареєстрованих Духовних центрів.
Мусульманські громади функціонують, як правило, в межах чинного законодавства, визнають українську державність, не допускають проявів крайнього релігійного фанатизму та екстремізму.
До кола перешкод на шляху становлення Ісламу на території України входять: забезпечення мусульманських громад культовими спорудами; висококваліфікованими кадрами священнослужителів, питання мови під час мусульманської проповіді; проблема матеріальної підтримки; освіти і т.д.
У контексті дотримання норм Шаріату мусульмани України стикаються з певними проблемами, характерними для всіх неісламських країн.
Хоча в Україні святкові дні часто випадають на робочі, мусульманам Криму в даному випадку простіше - за рішенням Верховної Ради Криму від 26 березня 1993 року «Про встановлення святкових днів для громадян Республіки Крим, які сповідують Іслам» і статтею 73 Кодексу Законів про працю України, перший і останній дні свята Ід аль-Фітр (Ураза-Байрам) є неробочими днями для жителів Криму мусульманського віросповідання.
На переважній частині території України недостатньо, точніше, майже не розвинена халяль-промисловість, тому виникає дефіцит продукції, яка відповідала би нормам Шаріату. Халяльне, тобто дозволене за ісламськими нормами, харчування в Україні є проблемою. Закупівля халяль-продуктів у невеликих магазинах при мечетях і мусульманських центрах не задовольняє потреби всіх мусульман. Тим не менше, слід відзначити, що зараз ця проблема починає вирішуватися, і різні компанії починають налагоджувати виробництво халяльної продукції.
Більш того, при деяких релігійних організаціях мусульман України створені центри стандартизації та сертифікації «Халяль», які надають документальне підтвердження халяль-продукції. Набирають популярності халяльні ярмарки під час мусульманських свят.
У містах, де проживають мусульмани, недостатньо мечетей і релігійних центрів, або ж вони зовсім відсутні. До 1990-х років їх збереглося 68, і тільки 2 мечеті - в Бахчисараї та Євпаторії - перебували у задовільному стані.
Зараз мусульмани України докладають всіх зусиль, щоб отримати ділянки під будівництво мечетей.
Взагалі кількість мечетей в Україні незначна, якщо враховувати, що мусульмани України об'єднані в 1135 зареєстрованих і незареєстрованих релігійних громад у різних областях країни.
На даний час мусульманам України у спорудженні нових культових будівель допомагають Туреччина, Саудівська Аравія і Кувейт. У 2007 році Туреччина виділила майже 3 млн. доларів на відновлення мусульманських святинь Криму.
Гостро стоїть питання ремонтно-реставраційних робіт на об'єктах, які шанують віруючі. Крім того, мусульманським організаціям не повернено значну частину культових споруд, зокрема у Феодосії, Ялті, Сімферополі, Бахчисараї, відібраних у радянський період.
Тим не менше, можна констатувати, що процес зростання мечетей у Криму розвивається динамічно.
У школах України Іслам практично не викладається. Тільки в 14 кримськотатарських школах є спецкурс «етика Ісламу».
Крім перерахованих проблем, існують і ще досить специфічні питання, характерні для будь-якої немусульманської країни. Але є й чимало позитивних зрушень, наприклад, пасажири української залізниці мають змогу їздити у спеціальних купе - тільки для жінок або тільки для чоловіків. Для українських мусульман наявність подібної послуги дуже важлива, адже перебування в тісному приміщенні з особами протилежної статі створює певний дискомфорт для віруючих.
Одним із питань, які хвилюють багатьох мусульманок України є носіння хіджабу. Питання оформлення документів, де мусульманки були би з покритою головою, в Україні також не вирішено.
В Україні, на відміну від інших країн (Росії, країн ЄС), відсутні можливості користуватися безпроцентними внесками і позиками, оскільки більшість фінансових операцій простих громадян України проводяться через державний Ощадний банк, який має фіксовані процентні ставки, що заборонено нормами Ісламу.
Проте в даний час ряд мусульманських країн ведуть переговори стосовно відкриття таких банків в Україні. Планується, що вони відкриють філії ісламських банків, які будуть працювати за принципами Шаріату.
Про нормалізацію релігійного життя мусульман України свідчить поява можливості для здійснення хаджу - паломництва до Мекки і Медини. З початку 1990-х років у хаджі побувало сотні мусульман України.
Також одним із важливих завдань, які стоять перед мусульманами країни є розвиток ісламської журналістики. Збільшення кількості та якості ісламських програм на телебаченні і радіо України, випуск журналів і газет на ісламську тематику.
Розвиток ісламських ЗМІ в Україні дасть можливість розкрити духовно-етичні, гуманістичні цінності Ісламу, викрити штучно створені міфи про Іслам, відокремити поняття екстремізм і тероризм від релігії.
Останнім часом в Україні зростає увага до проблем умми, посилюється вплив ісламського чинника на внутрішню і зовнішню політику країни.
Сьогодні в Україні на перший план вийшли проблеми якісного покращення життя і діяльності мусульманської громади, а також підвищення ефективності використання її потенціалу в розвитку економіки, науки і культури етноконфесійної дружби українського народу. Цей етап призвів до відтворення інфраструктури мусульманського життя. В Україні діють декілька духовних управлінь і центрів. При цьому великого значення набувають питання більш повного задоволення духовних потреб мусульман України, збільшення їх внеску у зміцнення міжнародних позицій країни, обґрунтування якісно нової моделі розвитку України, адекватної сучасним реаліям і викликам. Вирішення цих та інших проблем вимагає, перш за все, формування та затвердження державної стратегії подальшого розвитку мусульманського відродження в контексті національних інтересів і прагнень України.
У цих умовах особливого значення набуває консолідація в рамках умми України, подолання розколів і роздробленості.
На цьому тлі заявили про себе брак навчальних закладів і культурно-просвітницьких центрів, підготовлених авторитетних імамів і тісно пов'язаний з цим загальний низький рівень знань українських мусульман про свою релігію.
Хаджі-Мурат РАДЖАБОВ
За матеріалами islamdag.ru
Посилання на тему:
Мусульманське життя за умов тоталітаризму
Мусульманські народи Причорномор'я й Україна в XVI — XVIII ст.
Мусульманська цивілізація Криму. Період Кримського ханату
Мусульманська цивілізація Криму. Період Кримського ханату
Іслам на українських землях. Вивчення історії
Україна не тільки християнська, а й мусульманська країна
Мусульмани в Україні: відродження у контексті євроінтеграції
Іслам у соціальному і політичному житті сучасного українського суспільства