Становище сучасної мусульманки. Як ми можемо його виправити?

Становище сучасної мусульманки. Як ми можемо його виправити?
22.03.2010
Оцініть статтю: 
(186 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

Зміни, що відбулися в XX ст., принесли мусульманкам воістину суворі випробування. Вони потрапляли під перехресний вогонь на всіх напрямах. У конфлікті західної та ісламської культур або у громадянських війнах між секуляристами і прихильниками ісламського шляху мусульманки брали на себе частину тих важких випробувань, які приносили ці конфлікти. Вони або втрачали своїх синів і чоловіків на полях битв, або втрачали власну гідність і свободу в суспільному житті.

Трагедія й іронія - ось два чільних мотиви, що супроводжують їх існування. Часом вони стають жертвами тих, хто прагне захистити їх, а іноді їх пригнічують ті, хто прагне їх звільнити.

Навіть коли мова заходить про історичні процеси, мусульманки опиняються в самому центрі сутички між імперіалізмом сучасності і непримиренністю традицій.

У Афганістані «талібанізація» Ісламу мала безліч наслідків. Деякі з них були позитивними, як наприклад відновлення хоча б мінімальної стабільності в розореному війною регіоні. Але багато з них були суто негативними, особливо порушення громадянських прав і свобод жінок. В ім'я Ісламу, тієї релігії, яка бере початок від моменту, коли Бог сказав людині: «Читай» (а перше слово, відкрите в Корані Пророку Мухаммаду (мир йому) було «Ікра» - читай), Талібан постійно прагнув позбавити жінок освіти, що є самою суттю емансипації.

З іншого боку, в Туреччині для захисту громадянського суспільства від так званого «релігійного дурману», секуляристи поліцейськими кийками виганяють мусульманок зі шкіл та університетів. УФранції, тій країні, де народилося сучасне розуміння свободи в ході великої революції, там, звідки приходить нова мода на одяг для всього світу, політики не дають дівчатам в хіджабі вчитися через претензії до покрою їх хусток.

Так на Заході і Сході, у світському чи релігійному товаристві, всі сили твердо мають намір перешкоджати справжній емансипації мусульманок.

Ми живемо в такому світі, де всі речі вищою мірою взаємопов'язані. Коли мусульмани намагаються подолати наслідки колоніалізму, їх суспільства вимагають політичних і соціальних змін. Але через те, що зміни на Сході поставлять під удар гегемонію Заходу, будь-які спроби її порушити перетворюються в політичну загрозу.

Захід чинить опір політичним ініціативам на Сході, чи то ісламський проект чи соціалізм. Соціальні ініціативи з Заходу, фемінізм або лібералізм, загрожують політиці Сходу і в свою чергу ним відкидаються. І полем для цих битв стає в буквальному сенсі голова жінки, яка сповідує Іслам!

Досі більшість спроб звільнення (попри всю їх суперечливість) приходили із Заходу. Але гуманістична стурбованість тяжким становищем мусульманок часто супроводжується іншим західним дискурсом, а саме демонізацією Ісламу.

Це створює чимало проблем і змушує мусульман ставитися до такої допомоги підозріливо. Ці проекти вбачаються ними як чергові спроби демонізації Ісламу і висміювання їх релігійних переконань. Подвійні стандарти Заходу також знищують всі можливі перспективи на соціальні зміни в мусульманських суспільствах.

Чоловіки- мусульмани, котрі бажають працювати в західних агентствах заради покращення умов життя мусульманок, вимушені відмовлятися від своїх починань,стикаючись із такими подвійними стандартами. Наприклад, коли Талібан використав ідеологічну риторику для позбавлення доступу жінок до початкової освіти, західні ЗМІ виправдано засуджували їх, але також і нападали на Іслам (без будь-якої на те необхідності). Але коли французи і турки роблять те ж саме, використовуючи ідеологію для позбавлення жінок доступу до освіти, ЗМІ мало сприяють вирішенню цієї проблеми.

Нещодавно «світська держава» Туреччина позбавила громадянства одну зі своїх вибраних народом представниць через те, що та посміла покрити голову хусткою! І більша частина західного світу, зазвичай швидкого на допомогу мусульманкам, практично нічого не зробила, щоб відвернути це беззаконня.

На жаль, феміністки із мусульманських країн і товариств також не дуже допомагають у справі звільнення жінок, що сповідують Іслам. Вони в основному належать до двох типів: надто вестернізовані і надто традиційні.

Вестернізовані феміністки формують дискурс, що імітує уявлення їх західних однодумців. Їх крайня вестернізованість, що виявляється як у світогляді, так і в способі життя, не лише відлякує чоловічу частину умми, але й більшість мусульманок.

В результаті, ті проекти і цілі, які вони пропагандують, делегітимізуються виключно з причин їх відвертої неповаги до Ісламу і традиційних мусульманських цінностей. Звичайно, у них з'являється багато прихильників серед західних феміністок і ліберального істеблішменту, але це мало чим допомагає сучасним мусульманкам вправлятися з їх проблемами.

Так звані «ісламські феміністки» займають протилежний полюс. Їх ідеї являють собою реакцію на відсутність Ісламу в світогляді вестернізованих феміністок, які видаються їм загрозою мусульманській спадщині, а також інституту сім'ї, шлюбу і скромності вособистому житті. Вони витрачають свої ресурси та енергію на захист традиційних норм і жертвують перспективами емансипації жінок в ім'я захисту консервативних цінностей.

Таким чином, коли феміністки-«західники» займаються вивченням «новояза» і пишаються Симоною де Бовуар, їх опонентки також зайняті підтвердженням стереотипів на власному прикладі. Тим часом прості мусульманки продовжують страждати.

Чоловіки, що сповідують Іслам, поглинені підготовками до зіткнень чи діалогів цивілізацій. Вони не можуть звернути увагу на умови життя жінок, що їх оточують, в той час як мусульмани досі пригнічені, а їх землі все ще атакуються ззовні.

Чи можна щось зробити в цій ситуації? Так. Я гадаю, що можна запропонувати кілька ініціатив. По-перше, ми повинні почати освітню кампанію серед мусульман. Нам необхідно донести до них думку про те, що коли ми говоримо про те, що багато жінок у ісламському світі позбавлені власних прав, дарованих їм Ісламом, ми не намагаємося сказати, що Іслам гірший від західних цінностей.

Нам не варто бути реакціонерами у відповідь на чию-небудь критику умов життя мусульманок. По-друге, ми повинні підвищувати інформованість мусульмани у всьому світі про права жінок на освіту, рівність, гідність, а також на свободу вибору та дій.

Розмова про права може викликати негативну реакцію, і тому у нас має бути напоготові коранічний і хадисний матеріал. Інтелектуальні і фінансові ресурси, необхідні для цього глобального проекту, перш за все мають надати американські та європейські мусульмани, оскільки крім них цим ніхто не займатиметься.

Нарешті, потрібно розплющити очі всій уммі на нестачу жінок серед ісламських богословів і юристів. Я не сумніваюсь, що коли самі лише чоловіки інтерпретують Коран, хадиси та ісламські юридичні норми, вони роблять це зі своєї точки зору. Тому вкрай важливо, щоб з'являлось якомога більше жінок-богословів, котрі можуть розвивати і викладати в текстах власний підхід.

Фактично в Ісламі визнається, що чоловіки та жінки мають фундаментальні відмінності у своїй природі. Це є людським проявом Божественного.

Коли чоловіки тяжіють до абсолютизму, жінки прагнуть до нескінченності, коли чоловіки наполягають на справедливості, жінки пропонують милосердя і терпимість, коли чоловіки шукають знання, жінки прагнуть до розуміння. Таким чином, суто чоловіче розуміння без жіночої участі страждає одновимірність і є шкідливим.

Тому я впевнений, що давно прийшов час надати повне сприяння жінкам у їх вивченні богослов'я. Ми також повинні самі спробувати зрозуміти їх погляд на Іслам. Це лише згуртує умму і духовно збагатить нас.

Муктедар ХАН — віце-президент Асоціації мусульманських вчених-суспільствознавців, співробітник Інституту Брукінгса (одного з найстаріших інтелектуальних центрів Сполучених Штатів), викладач політології, доцент Коледжа Адріан (Мічіган), автор книги «Американські мусульмани: міст між вірою і свободою». Персональний сайт - Ijtihad

За матеріалами «Іслам.ру»

Посилання на тему:

Ісламська хустка перетворилася на символ боротьби

Жінки в історії ісламу

Мусульманські художниці вирішують проблеми суспільства за допомогою карикатур

Так зване «багатомужжя» суперечить людській природі

Перша леді Сирії: “В ісламському суспільстві немає покинутих сиріт і залишених напризволяще жінок”

Імам та імама. Жіноче питання, як знаряддя боротьби проти Ісламу

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.