За час після анексії Криму українці ретельніше придивляються до культури й мистецтва корінного народу півострова, наново відкриваючі для себе літературу, музику, живопис, ужиткове мистецтво й кухню кримських татар. І одним з незаперечних символів цього художнього світу стала кераміка авторства видатного майства, голови громадської організації «Ель-Чебер» художника Рустема Скібіна .
Нинішній вимушений розрив з джерелом творчості, з Кримом жодним чином не позначився на майстерності відомого не лише в Україні, але й далеко поза її межами кримськотатарського художника-гончара. Про це свідчить хоча б той факт, що до сотні найкращих брендів України та до десятки в номінації “кераміка” потрапив створений Скібіним бренд - SkybinR. Рейтинг ТОП-100 - “Сто українських брендів, якими ми можемо пишатися” склало видання ФОКУС в рамках свого спецпроекту “Красива країна”.
Поціновувачам художньо-ужиткового мистецтва добре знайомі вироби “батька” цієї марки - Рустема Скібіна, знаного художника-кераміста, що відроджує національні кримськотатарські традиції гончарства та декоративного розпису. Майстерність художника перетворює глиняні тарілі, кувшини чи піали в справжні шедеври. Бо Рустем Скібін дійсно є майстром своєї справи. Досконало опанував метод створення орнаментальних структур і створив серії унікальних виробів з вишуканими каліграфічними композиціями, а також віднайшов свій стиль поліхромного розпису керамічних виробів, що несе в собі кращі риси традиційної культури кримських татар. Його роботи користуються популярністю за межами Криму й України. Знаменно, що в його творчості є схожі елементи з українським народним мистецтвом.
-Хочу виразити величезну подяку всім, хто на протязі усіх цих років, допомогав мені у становленні мого бренду. З дозволу мого вчителя Мамуту Чурлу Mamut Churlu, хочу розділити з ним це досягнення , - написав на своїй сторінці в соцмережі Фейсбук Рустем Скібін
Рустем недарма висловлює слова подяки на адресу Мамута Чурлу - бо, на думку Скібіна, передача традиції від одного художника до іншого - це найважливіше, на чому тримається будь-яка культура. А кримськотатарський художник, етнограф і фольклорист Мамут Чурлу є одним з носіїв древньої традиції. Саме він познайомив Рустема Скибина з основними кримськотатарськими ремеслами і орнаментами, які він почав збирати ще, живучи в Узбекистані. Від Чурлу те переконання Рустема в тому, що через численні прогалини в історії їх національної культури кожен кримськотатарський художник повинен не тільки освоїти всі види прикладного мистецтва, а й одночасно бути дослідником.
Як зазначав свого часу Рустем Скібін в одному з інтерв’ю, для кримських татар така наступність є особливо важливою: «А для кримських татар це особливо актуально, - зазначає Скибин. - В Узбекистані [одна з республік колишнього СРСР, куди було депортовано чимало кримських татар в 1944 році - ред] було мало кримських майстрів, які продовжили свою справу. Тому тепер дуже складно відновити спадкоємність поколінь. Адже від майстра має передаватися не просто вміння, а й знання цієї культури».
Рустема Скібіна та його команду знають не лише як художників, що працюють в жанрі ужиткового мистецтва - вони є постійними учасниками акцій добра і милосердя, неодноразово долучалися до організованих мусульманськими активістами поїздок в сиротинці, беруть участь в фестивалях та спецпроектах , які знайомлять з культурою та історією Криму та кримських татар, особливу увагу приділяючи історії депортації; сам Рустем Скібін переконаний, що повернення на історичну Батьківщину пролягає через культуру, яка підвищує самосвідомість, через самовизначення народу. Це все складові одного цілого. Я впевнений в нашому поверненні, і ми робимо все, щоб повернутися на Батьківщину”