Терпимість Ісламу до немусульман

1
Джихад в ісламі може здійснюватися тільки в ім'я захисту всього, що має захищатися і заради підтримки гнобленого.
01.04.2010
Оцініть статтю: 
(329 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

У світлі останніх трагічних подій, що відбулися в московському метрополітені, деякі малограмотні і недосвідчені люди намагаються пов'язати ці теракти з Ісламом і мусульманами. Однак справжній мусульманин - це той, хто будує, а не руйнує, облаштовує, а не спустошує, перетворює, а не псує, хто співпрацює з іншими на основі благочестя та побожності, а не в гріху і ворожнечі.

Хвала Аллахові, Господу світів! Молитва і мир Заступникові нашому Посланникові Аллаха (мир йому і благословення Всевишнього) і тим, хто прихильний до нього!

...Тема нашого сьогоднішнього читання - священні айати із сури «Випробовувана», яка ще називається і сурою «Випробування», або ж сурою «Любов». Її порядковий номер у корпусі Корану 60, але за часом послання вона розташовується після сури «Сонми» і перед сурою «Жінки», відносячись до чисто мединських сур.

У тематичних айатах, винесених на початок нашого викладу, Аллах (великий Він і могутній!) благовістить своїм правовірним рабам, що, зі Своєї милості й милосердя, Він навертає до істини цілі народи ворогів, яких пов'язують з правовірними кровноспоріднені зв'язки. Крім того. Він (слава Йому!) визначає у цих священних айатах напрям і шлях, яким повинні слідувати правовірні у своїй любові і ворожнечі з тими, хто розходиться з ними в їх переконаннях. Айати вводяться зворотом «можливо», який символізує надію, причому надію, що йде від самого Творця - найщедрішого з найщедріших. Посилання айатів відбулося після приблизно двадцяти років з початку пророчої місії Заступника нашого Посланника Аллаха (мир йому і благословення Всевишнього).

Після розлуки батьків і синів, братів і сестер, після того, як сталася битва родича з родичем, прозвучало Його висловлювання: «Можливо, Аллах встановить між вами і тими, з ким ви воюєте, любов, справді, могутній Аллах!». Цей священний айат віє свіжим подихом, піднесеним благовістом і чистим спокоєм у серця правовірних після тривалої ворожнечі і відчуженості між ними та їхніми родичами з багатобожників. Він як би говорить правовірним: «Можливо, вже в найближчому майбутньому Аллах встановить між вами і тими вашими родичами-багатобожниками, з якими у вас була тривала ворожнеча, замість неї любов і приязнь замість відчуженості. І знайте, що Він (слава Йому!) Всемогутній, і широке милосердя і прощення Його тим, хто покаявся і звернувся до Нього», бо каже Він: «А милість Моя обіймає всяку річ, і тому Я запишу її тим, хто богобоязливий, хто віддає очисний закят і хто вірує в Наші знамення, хто слідує за Посланником, неученим Пророком (мир йому і благословення Всевишнього), що записаний у них в Торі і Євангелії; він спонукає їх до доброго і утримує від несхвального, дозволяє їм благе і забороняє їм їхні гидоти, знімає з них тягар і кайдани, які були на них» (Коран, 7:157).

Творець (Великий Він і могутній!) Виконав свою обіцянку і після короткого часу в місяці Рамадан 8-го року хіджри [1] здійснилося найбільше переможне відкриття Мекки [2], і кожен, родич зустрівся зі своїм родичем після того, як прийняли люди релігію Аллаха натовпами (сура 7), а ворожнеча поступилася місцем любові завдяки щирості їх усіх у поклонінні Аллахові, Господу світів.

Потім Він (слава Йому!) послав ще два священних айати (8-9), пояснивши в них з усією відвертістю і ясністю шлях, яким належить іти правовірним завжди і скрізь, в мирі і війні, в дружбі і ворожнечі і в опорі тим, хто розходиться з ними в релігії. Цей шлях зводиться коротко до наступного: тим, хто розходиться з нами як з мусульманами в вірі, не завдаючи, однак, нам шкоди, але, навпаки, простягаючи нам руку миру, ми повинні відповідати миром на мир і безпекою на безпеку, співпрацювати з ними в благочесті і богобоязливості, а не в гріху і ворожнечі (Коран, 5:3). Що ж до тих, хто завдає шкоди нам і нашим переконанням, нашим спільним інтересам, нашому господарству і будь-якій зі справ, покладених на нас Всевишнім Аллахом, хто шкодить нам будь-яким чином, то Аллах дозволив нам захищати себе від них, захищати всі свої права.

Ось як встановлюються зазначені вище правила, починаючи з першого айату із двох згаданих вище: «Не відвертає вас Аллах від тих, які не билися з вами за релігію і не виганяли вас з ваших осель. Повинні ви чинити добро їм і бути справедливими до них, - адже Аллах любить справедливих!» (Коран, 60:8). Сенс айату зводиться до наступного: «Дозволив Аллах вам, о правовірні, і навчив вас любові до того, щоб ви пропонували добро, благодіяння і підтримку тому, хто не однієї віри з вами, поки він не бореться з вами через те, що ви мусульмани і не намагається завдати вам будь-якої шкоди, що стосується вашої релігії або земного життя. Ви повинні звертатися з ним справедливо, бо на справедливості стоять і земля, і небо, бо Аллах наказав нам бути справедливими (Коран, 6:152): справедливість у судженнях «Коли ви судите серед людей, то судіть справедливо» (Коран, 4:58), справедливість у свідченні «І візьміть свідчення двох справедливих з вас і встановіть свідоцтво перед Аллахом» (Коран, 65:2), справедливість у примиренні між людьми: «І якби два загони з віруючих билися, то примиріть їх. Якщо ж один буде несправедливий проти іншого, то бийтеся з тим, який несправедливий, поки він не навернеться до велінь Аллаха, а якщо він навернеться, то примиріть їх справедливо і будьте неупереджені: адже Аллах любить неупереджених! Адже віруючі - брати. Примиряйте ж обох ваших братів і бійтеся Аллаха, - може, ви будете помилувані» (Коран, 49:9-10), справедливість у записі того, що стосується взаємин людей «І нехай записує між вами писець справедливо» (Коран, 2:282), справедливість з ворогом і другом, багатим і бідним, близьким і далеким, згідно Слова Його: «О ви, хто увірував! Будьте стійкими перед Аллахом, сповідниками по справедливості. Нехай не накликає на вас ненависть до людей гріха до того, що ви порушите справедливість. Будьте справедливі, це ближче до богобоязливості» (Коран, 5:8).

І якщо справедливість веде до досягнення народами щастя, до поширення безпеки, миру, спокою і безтурботності серед них, якщо такі наслідки справедливості, то несправедливість веде до загибелі народів, бо вона губить народи, підриваючи принципи, що лежать в основі їхнього буття. Істинно каже Аллах: «Вони задумали хитрість, і Ми задумали хитрість, а вони й не знали. Подивися ж, який був кінець їхньої хитрості! Ми згубили їх і їх народ - всіх. І ось - це будинки їх, зруйновані за те, що вони були несправедливі. Воістину в тому - знамення для людей, які знають!» (Коран, 27:50-52). А у Своєму священному хадисі [3] Всевишній Аллах каже: «О раби мої! Воістину, Я зробив забороненою для Себе несправедливість і зробив її забороненою серед вас, тож не будьте несправедливі одні до одних».

Що стосується другого айату, то в ньому Аллах роз'яснив, хто є за своєю сутністю ті, кому ми повинні чинити опір і з ким повинні розірвати зв'язки, вражати їх на падіння, змушуючи їх втікати потерпілими збитки: «Відвертає вас Аллах від тих, хто бився з вами за релігію і виганяв вас з ваших осель, і допомагав вашому вигнанню, щоб ви не брали їх у друзі, а хто візьме їх друзями, ті - нечестиві». Сенс такий: «Аллах дає вам, о правовірні, категоричну заборону пропонувати дружбу, любов або співробітництво тим, хто бореться з вами тому, що ви мусульмани; тим, хто вигнав вас із ваших осель, які ви населяли; тим, хто допомагав вашим ворогам виганяти вас з ваших осель. І знайте, що будь-хто, хто буде співпрацювати з такими і подібними до них, буде несправедливим до своєї релігії, несправедливим до самого себе, несправедливим до своєї умми, а наслідком цього будуть збитки в земному і потойбічному житті за зраду Аллахові, його Посланцеві й шаріату, який приніс Пан наш Посланник від Аллаха».

Два розглянутих вище священних айати визначили для мусульман на всі часи і повсюдно закон, з яким вони повинні слідувати у своїх взаєминах з тими, хто не однієї з ними віри, чи він зі сходу чи з заходу, з півночі або з півдня. Це - ваги, які Всевишній Аллах поставив перед мусульманами. Священні айати говорять про ті піднесені повеління та високу моральність, яким ми повинні вчитися, розуміючи, що всіх людей створив Всевишній Аллах від одного батька і однієї матері: «О люди! Бійтеся вашого Господа, який створив вас з однієї душі і створив з неї пару їй, а від них розповсюдив багато чоловіків і жінок» (Коран, 4:1).

З цих айатів випливає, що Всевишній Аллах, зі Своєї милості і доброти здійснив надію правовірних, коли у відповідь на їхні благання возз'єднав їх після двадцятирічної розлуки зі своїми батьками, матерями, родичами і близькими, що трапилася в результаті битви один проти одного. Примиривши їх, Він зібрав тих, хто не розлучився ще зі своїм язичництвом, та перетворив їх на мусульман, «...і об'єднав їх серця. Якби ти витратив все те, що на землі, то не об'єднав би їх серця, але Аллах об'єднав їх серця» (Коран, 8:63). Ці айати вчать нас тому, що мусульманський Закон постановляє своїм послідовникам протягувати руку миру всякому, хто робить те ж саме по відношенню до них, незважаючи на його релігійні переконання, тому, що в них немає примусу, який може створювати не істинних віруючих, але брехливих лицемірів: «Немає примусу в релігії. Вже ясно відрізнився прямий шлях від омани» (Коран, 2:256).

Зі сказаного ж виходить, що ми як мусульмани не можемо прийняти розмов про зіткнення цивілізацій, релігій та ідей. Навпаки, ми стверджуємо, що цивілізації, у розумних людей взаємодіють, зміцнюють і підтримують один одного в ім'я служіння всьому людству. Шаріат не перешкоджає немусульманам вчитися у мусульман і мусульманам користуватися досвідом інших у межах того, що дозволив Аллах. Немає перешкод для того, щоб Захід навчався у цивілізації Сходу і щоб Північ навчалася у цивілізації Півдня і навпаки, якщо вони пропонують людям добро, благо і поступальний розвиток, стверджують гідні звичаї. Нам стає також зрозумілим, що ісламський Закон захищає душу людини, незалежно від того, чи належить вона до мусульман або немусульман. Він використовує для зміцнення свого захисту різні засоби, частина з яких втілює в собі заохочення та переконання, а інша частина - грізне попередження і осуд. Досить нагадати у зв'язку з цим, що, згідно з шаріатом, той, хто вбиває душу несправедливо і насильно вважається таким, хто вбив усіх людей: «Хто вбив душу не за душу або не за порчу на землі, той - наче повбивав усіх людей. А хто оживив її, той - начебто оживив їх усіх» (Коран, 5:32), тобто сприяв її оживленню, засвідчуючи перед Аллахом істинним свідченням і перешкоджаючи несправедливому в його несправедливості, вбивці в його вбивстві, застерігаючи гнобленого.

Звідси стає зрозумілим, що ті, хто змішує джихад [4] в ісламі з тероризмом і агресивною ворожнечею, - невігласи і заблукалі, бо джихад в ісламі законний тільки заради високих цілей, з яких до найважливіших відносяться наступні дві:

1) захист релігії, душі, вітчизни, честі, людської гідності і всього того, що наказав нам захищати Всевишній Аллах,

2) підтримка гнобленого і приборкання несправедливого.

Для підтвердження сказаного досить нагадати, що всі походи, що мали місце в благородне пророче століття [5], були спрямовані на здійснення зазначених двох завдань. Так, битва при Бадрі [6] була вчинена для захисту тих, хто був беззаконно вигнаний зі своїх осель, і лише за те ті, що піддалися вигнанню казали: «Господь наш - Аллах!». Битва при Ухуді [7] була вчинена для захисту Медини після того, як до неї біля гори Ухуд наблизилися багатобожники. Битва проти ахзаб [8] була вчинена заради захисту променистої Медини після того, як її з різних боків оточили багатобожники. Переможне відкриття для ісламу Мекки було здійснено, щоб підтримати гнобленого, підтримати представників племені бану хуза 'а - союзників мусульман, які постраждали від віроломства своїх ворогів з багатобожників.

Такий джихад в ісламі. Він може здійснюватися тільки в ім'я захисту всього, що має захищатися і заради підтримки гнобленого.

Що ж стосується тероризму і агресії, то вони по своїй суті виявляються прямим запереченням джихаду, і різниця між ними - як між небом і землею. Вони дві несумісних протилежності. І якщо джихад в ісламі націлений на захист істини і підтримку гнобленого, то терор і агресія слугують захисту брехні і підтримки несправедливого чи то шляхом вбивства чи узурпації землі, чи руйнування домівок, або позбавлення засобів до існування, або невизнанням законних прав. Але звідси ж випливає, що ісламський шаріат всіляко дбає про затвердження спокою, поширення миру, безпеки і благоденства серед усього людства, включаючи і ісламську умму в плані її взаємин з тими, чия позиція розходиться з шаріатом. Адже він, наприклад, наказує мусульманам надавати притулок тим, хто просить його у них і забезпечувати безпеку тим з іновірців, хто гідний її. Для ілюстрації достатньо навести звернення Аллаха до Пана і Заступника нашого Посланника Аллаха (мир йому і благословення Всевишнього), а через нього і до всякої розумноїлюдини: «А якщо хтось із багатобожників попросив би у тебе притулку, то дай йому притулок, поки він не почує Слово Аллаха. Потім достав його в безпечне для нього місце. Це тому, що вони - люди, які не відають ще» (Коран, 9:6). Тобто «ти, о Посланнику, якщо попросить у тебе притулку хтось із багатобожників, повинен дати притулок йому і зберегти йому життя, щоб він почув Слово Аллаха і послухав цього Корану. І якщо він, почувши слова Аллаха, увірував, то він приєднався до твоїх послідовників, якщо ж він відмовиться і захоче повернутися у свою країну, то пошли разом з ним, о благородний Пророку, того, хто захистить його, поки він не дістанеться своєї країни. І Ми наказали тобі це, оскільки багатобожники - люди, які не знають Істини, і їм потрібен час, щоб почути її, будучи в недоторканності і спокої у своїй вітчизні». У своєму достовірному хадисі Пророк Мухаммад (мир йому і благословення Всевишнього) наказав своїм послідовникам виконувати це Боже повеління з максимально можливою ретельністю: «Якщо хто запевнив людину в безпеці, а потім убив її, то я не маю до вбивці ніякого відношення, навіть якщо вбитий був невірним».

...Воістину, ісламський шаріат - це закон миру, довіри і спокою. Найкраща безпека - та, що поширюється серед якогось народу і супроводжується добром, розвитком, прогресом і добробутом. Істинний мусульманин - це той, хто будує, а не руйнує, облаштовує, а не спустошує, перетворює, а не псує, хто співпрацює з іншими на основі благочестя та побожності, а не в гріху і ворожнечі (Коран, 5:3)...

«Воістину, Аллах і Його ангели благословляють Пророка! О ті, хто увірував! Благословляйте Його й вітайте Його старанно» (Коран, 33:56).

«Боже, благослови Пана нашого Мухаммада, що відкриває приховане і завершує те, що передує, який стверджує істину істиною і веде Своїм прямим шляхом! Нагороди Рід його за заслугами його Твоєю мірою великою!»

«Слава Господу твоєму, Господу величі і могутності - Він вищий від усього, що приписується Йому! Мир посланцям! Хвала Аллаху - Господу світів!» (Коран, 37: 180-182).

Проповідь Мухаммада Сейіда ТАНТАВІ (нехай змилостивиться над ним Аллах)

Примітки:

[1] Хіджра - переселення Пророка Мухаммада і його прихильників із Мекки до Медини (Йасріб) в 622 р. після його багаторічного протистояння мекканцям, що не приймали його мусульманської проповіді. Хіджра зіграла вирішальну роль у поширенні Ісламу. За другого праведного халіфа Омара (Умара) ібн аль-Хаттаба аль-Фарука (бл.585-644) була прийнята за відправну точку нового (мусульманського) літочислення, заснованого на місячному календарі з довжиною року, що становить 354 дні. У подальшому викладі дати за Хіджрою будуть даватися без спеціальних роз'яснювальних поміток. Дати за європейським літочисленням будуть супроводжуватися позначкою Р.Х. (Від Різдва Христового).

[2] Мається на увазі здача Мекки без бою Пророку Мухаммаду (мир йому і благословення Всевишнього).

[3] Аль-хадис аль-Кудсі - хадис з мусульманського переказу про Пророка Мухаммада (САВ), що містить, на відміну від звичайних хадисів, пряму мову Аллаха.

[4] Джихад (букв. «вища мобілізація сил») - надзвичайно місткий за своїм змістом термін ісламу, у своєму найбільш загальному вживанні означає «боротьба за віру», що має на увазі і «джихад серця» (боротьба з власними негожими нахилами), і «джихад язика» (проповідь схвального і заборона засуджуваного), і «джихад меча» (збройний захист віри) і т.д. У європейській суспільній свідомості за джихадом закріпилося в першу чергу і головним чином подання, відповідне джихаду меча, хоча, згідно Пророку Мухаммаду (мир йому і благословення Всевишнього), такий джихад кваліфікувався лише як малий джихад, на відміну від великого джихаду, який передбачає боротьбу за духовне самовдосконалення.

[5] Тобто організовувані самим Пророком Мухаммадом (мир йому і благословення Всевишнього).

[6] Битва при Бадрі (біля колодязів Бадр, 150 км на південний-захід від Медини) 15 або 17 березня 624 р. від Р.Х. - перший великий і переможний бій Пророка Мухаммада (мир йому і благословення Всевишнього) з язичниками-мекканцями.

[7] Ухуд (Оход) - містечко в 5 км на північ від Медини, на схилах якого 23 березня 625 р. від Р.Х. відбулася битва мусульман з мекканськими язичниками, які бажали помститися за поразку в битві біля колодязів Бадр.

[8] Союзні племена, що виступили проти Пророка Мухаммада (мир йому і благословення Всевишнього) у битві за Медину.

За матеріалами IslamRF.ru

Посилання на тему:

Міжетнічні відносини в Ісламі

Вчення Абу-Ханіфи як запорука толерантності в сучасному багатоконфесійному суспільстві

Культура толерантності в Ісламі

Коранічне тлумачення питань миру, ненасильства і міжнародної безпеки

Цілі і способи джигаду

Ознаки псевдоісламського екстремізму

«Творче руйнування» на шляху Аллаха

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.