Останні теракти в Росії: висновки для ісламознавства України

Останні теракти в Росії: висновки для ісламознавства України
14.04.2010
Оцініть статтю: 
(345 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

Серія терористичних актів, що відбулися в Росії останніми тижнями, широко обговорюється та висвітлюється провідними світовими ЗМІ та аналітичними центрами. Велика увага приділяється аналізу причин і наслідків цих трагічних подій для подальшого розвитку соціально-політичних процесів у Російській Федерації. У центрі уваги також питання про те, як вплинуть нинішні події на нинішню модель взаємовідносин Російської держави та Ісламу, як зміниться характер державної політики Росії щодо ісламу.

Не менш важливе значення має комплекс питань, пов'язаних із впливом російських подій на суспільно-політичне життя інших держав і перш за все, тих, хто є сусідом Росії. І тут особливе місце займає Україна, яка і за складом населення, і за всебічністю та глибиною історичних коренів, традицій, цивілізаційною близькістю, і за масштабами економічних, культурних і гуманітарних зв'язків не має собі рівних серед колишніх союзних республік СНД.

З огляду на це процеси, що відбуваються в Росії, мають великий вплив на зовнішню і внутрішню політику України.

Тому так важливо з точки зору національних інтересів і національної безпеки Української держави осмислити і сформулювати головні висновки, які повинна зробити з трагічних подій в сусідній Росії політична, економічна і духовно-культурна еліта України.

У цьому контексті виділяються декілька провідних проблемних блоків, які мають пряме відношення до теми «Україна та Іслам»

Перший блок. Мабуть, найбільш обговорюваним в українських ЗМІ виявився саме цей комплекс питань. Він пов'язаний з тим, які ж наслідки може мати для України курс на прискорену інтеграцію в єдину союзну державу в складі Росії, України і Білорусії. З новою силою пристрасті навколо цього питання спалахнули після вкидання в інформаційний простір листа депутата Державної Думи Російської Федерації Є. Федорова з пропозицією створити Україно-Білорусько-Російську державу з єдиною валютою і єдиним президентом. Практично більшість українських аналітиків - О. Доній, О. Сушко, В. Портніков, Т. Чорновіл і багато інших одностайні в тому, що втягування України в таку державу, що представляє собою, фактично, нову модель Російської імперії, може мати надзвичайно негативні наслідки і поставити під пряму загрозу тероризму.

Характер і спрямованість останніх рішень російського керівництва щодо боротьби з тероризмом недвозначно показували, що буде посилюватися силова складова цієї боротьби. Причому, як видно із заяв російських лідерів, вона буде супроводжуватися подальшим посиленням. У відповідь неминуче підуть нові, більш потужні і безжальні атаки інсургентів або терористів, причому, по всій території Росії. Для збереження контролю над республіками Північного Кавказу і масованого наступу на бази бойовиків Збройними силами РФ вже зараз не вистачає особового складу. За повідомленнями друкованих видань, на Кавказ стали направляти не тільки досвідчених контрактників, а й молодих, необстріляних новобранців. Неважко спрогнозувати, що у разі входження української армії до складу єдиної загальноросійської, дуже скоро українські хлопці виявляться служити на Північному Кавказі і брати участь в антитерористичних операціях. Відповідь не змусить себе довго чекати - територія України, її міста, населення, вокзали, мости, метро і багато іншого стане мішенню бойовиків, які будуть розглядати Україну співучасницею загальноросійської політики на Кавказі.

Звідси висновок: всебічно розвивати економічне співробітництво з Росією, але при цьому не давати втягувати себе в будь-які спільні загальносоюзні структури, що несуть небезпеку втрати державного суверенітету.

Другий блок питань. Він пов'язаний з тим, як терористичні акти в Росії впливають або можуть вплинути на соціально-політичну стабільність в Україні. Найважливіший аспект цієї проблеми полягає в тому, як події в Росії вплинуть на становище українських мусульман.

Тут потрібно відзначити два принципові моменти. По-перше, рішучий та безкомпромісний осуд мусульманами України терористичних актів, вчинених у Росії. Буквально в той же день, коли прогриміли вибухи в московському метро, Всеукраїнська асоціація громадських організацій «Альраїд» і Всеукраїнська громадська організація «Український центр ісламознавства» прийняли Звернення до російського народу у зв'язку з трагедією в Москві, в якій рішуче засуджувався цей нелюдський акт, спрямований , на думку українських мусульман на розпалювання міжнаціональної і міжрелігійної ворожнечі в «російському суспільстві». У Зверненні наголошується, що у тих, хто організував ці злочини, «немає ні національності, ні релігії». Адже всі світові релігії засуджують тероризм, убивство невинних людей у політичних цілях. Так, священний Коран прирівнює вбивство однієї людини до вбивства всього людства. Людське життя в ісламі оцінюється як вищий дар Творця. Мусульманські організації закликали росіян усіх національностей і віросповідань, не піддаватися на провокації, керівників же мусульманських організацій закликали виявити максимальну пильність у збереженні миру і спокою на російській землі і в захисті доброго імені Ісламу і мусульман.

Водночас, деякі політичні діячі та політичні сили спробували використовувати нову хвилю терористичних актів у Росії для вирішення своїх завдань. Зокрема, один із народних депутатів України заявив у ЗМІ, що це «сигнал з мусульманського світу», бо теракт був навмисно здійснений у Страсний тиждень, символічний час для християн. Але ж такі слова ображають почуття і гідність українських мусульман, які є невід`ємною частиною українського суспільства

Не забарилися скористатися трагічними подіями в Росії такі кримські політичні структури як КРО «Російський блок» і «Таврійський союз», що зажадали не більше не менше негайної заборони діяльності в Криму Меджлісу кримськотатарського народу, оскільки, на їхню думку, його членами створюються умови для можливих терористичних акцій у майбутньому. Такий «наїзд» на Меджліс його Голова, народний депутат України М. Джемільов охрестив «провокацією». Він попередив, що в контексті подій у Росії варто побоюватися провокування конфліктів між проросійськими силами і кримськими татарами.

Хочеться сподіватися, що останні кадрові призначення в Криму дозволять забезпечити соціально-політичну стабільність, зберегти міжнаціональний і міжрелігійний мир на півострові і забезпечити поступальне і комплексне вирішення назрілих політично-правових, соціально-економічних та гуманітарних питань облаштування, адаптації та інтеграції кримськотатарського народу. У зв'язку з цим важливе значення мав робочий візит М. Джемільова до Бельгії, Нідерландів і Німеччини в березні цього року, його виступ 17 березня в Європарламенті на слуханнях про становище кримсько-татарського народу і проблеми відновлення його прав. В цілому виступи та численні зустрічі М. Джемілєьова з керівниками Європарламенту і Євросоюзу стали продовженням системної роботи Меджлісу, спрямованої на залучення зусиль і можливостей міжнародних організацій, насамперед інститутів ООН, ЄС, Ради Європи і ОБСЄ для вирішення питань повернення, облаштування і відновлення прав кримськотатарського народу.

У контексті реалізації стратегії європейської інтеграції органам державної влади, керівництву України слід узгодити і скоординувати спільні зусилля у розробці та реалізації довгострокової стратегії вирішення назрілих проблем кримських татар.

Третій блок питань і висновків. Останні події в Росії ще раз з усією гостротою поставили перед Україною питання про необхідність глибокої розробки моделі державної політики щодо Ісламу. Така модель повинна включати як зовнішньополітичну так і внутрішньополітичну складові. Крім того, вона повинна враховувати специфіку історичних традицій, досвіду українського народу, в тому числі, його взаємин з Ісламським світом, склад і традиції мусульманського населення України. Така модель повинна враховувати євроінтеграційні устремління Української держави, увібрати в себе все краще, що є в європейському досвіді взаємин з Ісламом. Потрібно врахувати, що мусульмани України - це складова частина загальноєвропейської мусульманської умми. Показово, що одна з провідних мусульманських структур України - Альраїд - входить до Федерації європейських мусульманських організацій, що об'єднує мусульман 28 європейських країн.

У нерозривному взаємозв'язку з розробкою сучасної моделі державної політики щодо Ісламу повинен бути підготовлений інший документ - Стратегія (Стратегічні орієнтири) розвитку співробітництва України з ісламським світом. Тут повинні бути найбільш повно відображені провідні тенденції світового розвитку, перспективи виходу Ісламського світу на передові рубежі сучасної цивілізації і ті ж переваги і вигоди, які отримає Україна у разі своєчасного опрацювання цього найважливішого напряму своєї зовнішньополітичної та зовнішньоекономічної стратегії. При цьому слід звернути увагу на те, як багато втрачає Україна внаслідок елементарних прорахунків, нерозуміння, чи навіть нехлюйства деяких державних структур і посадових осіб. Ось лише один дуже характерний приклад того, як Україна сама втрачає шанс значно поліпшити свій імідж в мусульманському світі і скористатися перевагами поглиблення співробітництва з цією групою країн. Так, в середині 2009 р. така всесвітньо відома та найвпливовіша організація ісламського світу як Організація Ісламська Конференція (ОІК) зверталася до влади нашої країни з проханням надати сприяння у проведенні на території України міжнародного семінару про становище мусульман у Східній Європі. Здавалося б, українські чиновники повинні були б знати про вплив ОІК, про те, що дає тій чи іншій країні немусульманського світу розвиток співробітництва з нею. Але, на жаль, кілька місяців українські чиновники тягли гуму, прикриваючись то виборами, то ще будь-якими причинами, поки не настав очікуваний фінал. ОІК звернулася до Польщі і питання було вирішено відразу ж, буквально за кілька днів. Тепер цей семінар готується в Польщі. Немає сумнівів у тому, що Польща зуміє максимально скористатися цим семінаром для зміцнення своїх позицій в Ісламському світі в інтересах своєї економіки.

Хочеться вірити, що нове керівництво України зуміє подолати нерозуміння ролі ісламського чинника в подоланні наслідків глобальної фінансово-економічної кризи і виходу нашої країни на нові рубежі спадщини.

Таким чином, і новій владі в Україні, і всьому громадянському суспільству, і українським мусульманам належить серйозно осмислити трагічні уроки останніх терактів у Росії. Висновки і рекомендації, зроблені на цій основі, повинні бути найретельнішим чином враховані при формуванні стратегії розвитку Української держави на новому історичному етапі. Однією з найважливіших її складових має стати ефективне і повне використання величезного потенціалу ісламського фактору та ісламської цивілізації. Досягти ж цього можна на шляхах збереження соціально-політичної стабільності українського суспільства та подальшого розвитку мусульманської умми України в контексті реалізації євроінтеграційної стратегії нашої країни.

В'ячеслав ШВЕД, провідний науковий співробітник світової економіки і міжнародних відносин НАН України, к. і. н., доц., віце-президент Всеукраїнської громадської організації «Український центр ісламознавства»

За матеріалами УНІАН

Посилання на тему:

Чи несе хіджаб загрозу для України?

Іслам у соціальному і політичному житті сучасного українського суспільства

Перспективи арабських інвестицій в Україні

Мусульмани в Україні: відродження у контексті євроінтеграції

Україна - Ісламський світ: до нового етапу співробітництва

Інші статті автора:

Пошуки рішення українсько-російських газових проблем: довга дорога переговорів

Пріоритети нової української влади: огляд перших кроків

Україна після президентських виборів: огляд головних подій

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.