Історія халяль-сертифікації в Україні

Центр досліджень і сертифікації халяль «Альраід»
Центр досліджень і сертифікації халяль «Альраід»
Центр сертифікації «Халяль»
Центр сертифікації «Халяль»
Центр сертифікації «Халяль глобал Юкрейн»
Центр сертифікації «Халяль глобал Юкрейн»
Центр досліджень і сертифікації халяль «Альраід»
Центр сертифікації «Халяль»
Центр сертифікації «Халяль глобал Юкрейн»

Галузь халяль-індустрії активно розвивається не тільки в країнах ісламського світу, а й на пострадянському просторі, зокрема в Україні. Щораз більше людей, і не тільки мусульмани, обирають продукцію з маркуванням «халяль». Але як усе починалося? Як виробники харчових продуктів в Україні прийшли до розуміння потреби додержувати суворих вимог шаріату — ісламського права, що становить комплекс приписів і конкретних норм, загальну збірку наказів і заборон, що регулюють практично всі сфери повсякденного життя мусульман? У цій статті ми розповімо, як виникла ідея створення в Україні експертної організації, компетентної перевіряти умови виробництва продукції вітчизняних підприємств на відповідність суворим вимогам шаріату; хто був піонером у справі халяль-сертифікації українських продуктів, і як це допомогло Україні заявити про себе на ринках країн ісламського світу, розширити географію економічних зв’язків і запропонувати українським виробникам альтернативу російському ринкові.

Українські підприємства, передусім виробники харчових продуктів, що прагнуть задовольнити потреби внутрішнього споживача та вийти на ринок арабо-мусульманських країн, обов’язково мають уважати на суворі вимоги до продукції, що експортують.

Так, один із найбільших вітчизняних виробників м’яса птиці та м’ясопродуктів у Європі, агроіндустріальний холдинг «Миронівський хлібопродукт» (МХП) — українцям добре відомі бренди «Наша Ряба», «Qualiko», «Ukrainian Chicken», «Sultanah», «Assilah», «Секрети Шефа», «Kurator», «Легко!», «Бащинський» — 2008 року стикнувся з тим, що для експорту до мусульманських країн потрібен сертифікат на відповідність продукції вимогам халялю. МХП звернувся до Всеукраїнської асоціації «Альраід», бо саме вона на той момент була не тільки перша, а і єдина організація в Україні, що почала у співпраці з шаріатським комітетом ДУМУ «Умма» офіційно сертифікувати харові продукти на відповідність халяльним стандартам.

Акцентуємо увагу, Громадська спілка «Всеукраїнська асоціація «Альраід» існує без малого чверть століття та справді є перша організація в Україні, що почала сертифікувати харчові продукти відповідно до стандарту «халяль». Пізніше, 12 липня 2010 року, створено Інформаційно-аналітичний центр «Альраід», а вже 11 грудня 2012 року організатори Всеукраїнської асоціації «Альраід» відкрили Центр досліджень і сертифікації халялю «Альраід».

За понад 10 років співпраці МХП з Центром досліджень та сертифікації халялю «Альраід», компанія розширила географію експорту продукції та сьогодні постачає її до понад 50 країн — пострадянських республік, країн Азії, Африки та Близького Сходу — і є одним зі спонсорів найбільшої всесвітньої виставки халяльних продуктів «GulFood» у Дубаї (ОАЕ).

Отже, Центр досліджень і сертифікації халялю «Альраід» справді можна назвати піонером і першопрохідцем у цій галузі, що відкрив ісламському світові українських виробників.

З часом дедалі більше українських виробників стали цікавитися сертифікацією продукції на відповідність стандарту «халяль», а приклад «Альраіда» наслідували інші мусульманські організації: 23 листопада 2011 року відкрито Центр сертифікації «Халяль», а згодом, 17 січня 2016 року відкрито Центр сертифікації «Халяль глобал Юкрейн», що також зробили чималий внесок в економіку країни та активно конкурують між собою — це дає можливість українським підприємствам щороку збільшувати експорт своєї продукції на Близький Схід і в інші регіони ісламського світу.

2017 року Центр досліджень і сертифікації халялю «Альраід» отримав такого великого клієнта, як Кондитерська корпорація «Roshen», укотре підтвердивши свою бездоганну репутацію та високий статус у галузі халяль-сертифікації в Україні.

Важливість виходу українських компаній на ринки країн арабо-мусульманського світу важко переоцінити на тлі геополітичних процесів, що відбилися на зовнішньоекономічній діяльності: від 2014 року, після окупації Росією частини українських територій, щороку відбувається зниження товарообігу між Україною та Російською Федерацією. Так, лише за перші три місяці 2020 року український експорт до Росії скоротився на 15%, і, за даними на квітень 2020 року, Україна втрачає на торгівлі з Росією 569,42 млн доларів; 2019 року негативне сальдо торгового балансу становило понад 1 млрд доларів. Україна сьогодні практично не поставляє в Росію харчові продукти — найбільше туди експортують продукти неорганічної хімії, чорні метали, котли та залізничне обладнання. Не дивно, що товаровиробники почали шукати нові ринки збуту.

У 2014–2015 роках центри сертифікації налагоджували зв'язки з країнами Близького Сходу та інших регіонів, отримуючи відповідні акредитації та представляючи потенційним споживачам українську харчову продукцію.

2015 року Центр досліджень і сертифікації халялю «Альраід» узяв участь у Міжнародній виставці халяльних продуктів у Малайзії (MIHAS), представивши Україну та кількох вітчизняних виробників, що пройшли сертифікацію.

Того ж року представники центру взяли участь у Всесвітній виставці «Gulfood» у Дубаї (ОАЕ) — вона стала стратегічно важливою для компаній харчової промисловости, що встановили ділові контакти в регіоні з високими темпами економічного зростання та великим попитом на якісні харчові продукти. У виставці взяли участь понад 3 тисячі учасників із 28 країн світу.

2016 року Центр досліджень і сертифікації халялю «Альраід» укотре представив українських виробників, узявши участь у п’ятій виставці «World Halal Summit» у Стамбулі, де представники центру ознайомилися з останніми тенденціями в галузі, зустріли нових ділових партнерів, щоб налагодити співпрацю України й Туреччини в халяльній індустрії.

За рік, у 2017-му, Центр сертифікації «Халяль глобал Юкрейн» отримав акредитацію GSO, що дозволяє сертифікувати харчову продукцію відповідно до стандартів халялю країн Перської Затоки (ОАЕ, Саудівська Аравія, Катар, Бахрейн, Оман, Кувейт і Ємен) — це вивело його на новий, вищий рівень. Від цього моменту щораз більше українських виробників починають співпрацю з Центром сертифікації «Халяль глобал Юкрейн» — він отримує певний статус у галузі халяльної індустрії та здобуває визнання не тільки українських виробників, а й партнерів з інших країн.

Щодо Центру сертифікації «Халяль», то 2019 року він отримує акредитацію JAKIM і визнання в Малайзії, а незабаром — акредитацію EIAC, що дає можливість сертифікувати харчову продукцію на відповідність стандарту «халяль» згідно з вимогами ОАЕ.

Від 2008 року зазначені центри сертифікації роблять чималий внесок у розвиток халяльної індустрії в Україні, що важливо не тільки для зовнішньоекономічних зв'язків, бо споживають халяльну продукцію не тільки мусульмани, а й усі, хто віддає перевагу здоровому харчуванню та відповідально ставиться до вибору харчових продуктів. Щороку більше й більше такої продукції можна бачити на полицях українських супермаркетів, на ринках; багато підприємств громадського харчування, обираючи продукти, так само віддають перевагу товарам, що мають халяль-сертифікацію.

Нині в Україні існує понад 20 центрів сертифікації халялю, але не кожен відповідає високим вимогам шаріату, бо вони стосуються не тільки виробників, а й самих центрів. Провівши дослідження, ми виявили, що з великого числа таких центрів не викликають сумнівів та авторитетними дотепер залишаються Центр досліджень і сертифікації халяль «Альраід», Центр сертифікації «Халяль» і Центр сертифікації «Халяль глобал Юкрейн».

 

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.