В Таджикистані все більше людей вирішують свої проблеми за допомогою шаріату

1
Мусульмани моляться в мавзолеї Мухаммеда Башшара в Таджикистані. Пенджікент, 12 серпня 2009 року. (Фото: Reuters)
30.09.2010
Оцініть статтю: 
(273 оцінки)
oksana
Зображення користувача oksana.

В Таджикистані з кожним роком росте роль релігії. Більшість таджиків прагнуть вирішувати свої проблеми за допомогою шаріату. Вони говорять, що в судах їх питання не вирішуються через бюрократію і корупцію.

Молода жінка Зайнура довгий час не могла добитися від колишнього чоловіка виплати аліментів для їх дітей. Вона спочатку звернулася за допомогою у державні органи. Нічого від них не добившись, Зайнура за порадою жінок зі свого кишлаку поблизу Душанбе звернулася за допомогою до релігійних лідерів.

Імам місцевої мечеті поговорив із колишнім чоловіком Зайнури. Звертаючись до хадису і керуючись Кораном, священнослужитель нагадав йому про обов'язок піклуватися про колишню дружину і дітей.

«Ми всі живемо в одному кишлаку, тому мулла міг вплинути на чоловіка», – говорить жінка. За її словами, проблема була вирішена швидко саме за допомогою мулли, оскільки її колишній чоловік хотів уникнути розмов про невиконання ним своїх обов'язків.

В цьому випадку імаму місцевої мечеті вдалося вирішити те, що державі було не під силу. Тепер у Зайнури будуть кошти, щоб прогодувати малолітніх дітей.

Люди звертаються до шаріату

У той час як уряд Таджикистану суворо контролює релігію, мусульманська більшість все частіше звертається до законів шаріату – звід мусульманських релігійних, кримінальних і цивільних законів, основаних на Корані і хадисах пророка Мухаммада (мир йому і благословення Аллаха!). Державою шаріат заборонений для вирішення різних побутових суперечок і особистих проблем.

Житель Ходжента, Абдулкадир Хожаєв, звернувся до мулли, щоб вирішити суперечку про розподіл спадщини діда. Спочатку він, як і Зайнура, звернувся за допомогою до держорганів, але, за його словами, це мало не зруйнувало його сім'ю.

«Якби я дійшов до суду, то розірвав би відносини з ріднею, але наш мулла вирішив проблему мирним шляхом», – говорить Абдулкадир Хожаєв.

Після десятків років пригноблення за радянських часів релігія сьогодні займає важливе місце у таджицькому суспільстві. Деякі спостерігачі вважають, що після отримання незалежності населення Таджикистану частіше почало слідувати законам шаріату.

Опитування дослідницького інституту Gallup, опубліковане 31 серпня цього року, показало, що 85 відсотків таджиків заявили про те, що релігія є важливою частиною їх життя і лише 12 відсотків сказали зворотне. Ці дані соцопитування свідчать, що Таджикистан вважається першою серед країн Центральної Азії за релігійністю населення.

Проте релігійна відданість не єдиний чинник, який дозволяє священнослужителям вирішувати проблеми людей у країні. Багато в чому цьому сприяє корупція у державних органах, зокрема у судах. Таджики заявляють, що судді іноді просять хабарі для виголошення необхідного вироку.

В інших випадках люди вважають за краще звертатися до релігійних діячів, щоб уникнути тяганини, що створюється бюрократами. Іноді вирішення проблеми у мулли обходиться дешевше.

Недоліки світських законів

Зубайдулло Розік, член ради улемів Партії ісламського відродження Таджикистану вважає що в ісламі є багато законів, що полегшують життя людей. «Коли ми пояснюємо їм вигоду навчання ісламу, вони розуміють, погоджуються і дійсно висловлюють своє задоволення цим», – говорить він.

Таджицькі спостерігачі вважають, що більшість тих, хто звертається за допомогою до релігійних лідерів, шукають не лише шляхи вирішення своїх побутових проблем, а й відповідність їх вчинків законам шаріату. Релігійні діячі у Таджикистані заявляють, що шаріат не суперечить світському праву держави і може застосовуватися до багатьох аспектів життя суспільства, зазвичай регульованих світським правом.

За словами Зубайдулло Розіка, часто звернення до суду для покарання злодіїв і алкоголіків не дають такого результату, як консультації з релігійними лідерами. Порада релігійного наставника для цієї категорії людей дає більше ефекту для зміни поведінки. «У деяких молодих людей поведінка змінювалася в гірший бік через втручання «темних сил». Після того, як ми з ними читали деякі сури, їх стан поліпшувався», – говорить Зубайдулло Розік.

Навіть прогулюючись вулицями Душанбе, відчувається постійна присутність релігії. Можна побачити молодих людей, які слухають проповідь замість поп-музики. Також можна побачити, як група студентів слухає виступи і проповіді своїх улюблених імам-хатибів (імам-хатиб – настоятель мечеті, головний серед духовних осіб мечеті), записані на мобільні телефони.

Число людей, що відвідують п'ятничні намази, також продовжує зростати, що у результаті змусило служителів деяких мечетей побудувати додаткові поверхи для розширення площі будівлі, щоб вмістити всіх, що моляться.

Після громадянської війни в Таджикистані в 1992 році, яка привела до поразки ісламської опозиції, уряд на чолі з президентом Емомалі Рахмоном заборонив у країні полігамію, носіння хіджаба в державних установах і вузах, а також проведення молитов за межами мечеті.

Проте колишній глава комітету у справах релігії Таджикистану Саїд Ахмадов говорить, що сімдесят років життя при комунізмі зробило людей побожними. «Люди намагаються слідувати законам шаріату. В той же час вони бачать недоліки у світських законах Таджикистану», – говорить Саїд Ахмадов.

Аналітики вважають, що у Таджикистані закони шаріату поступово можуть витіснити світські закони. На їх думку, закони шаріату настільки інтегрувалися у життя таджиків, що уряд вже не може змусити людей підкорятися світським законам.

Заіалами «Радіо Азаттик»

Посилання на тему:

Душанбе став столицею ісламської культури на азіатському континенті

Президент Таджикистану закликав ісламські країни знайти шляхи зближення Сходу із Заходом

Мечеть повинна бути засобом об'єднання мусульман усього світу, - Президент Таджикистану

У столиці Таджикистану буде побудована мечеть на 150 тисяч чоловік

Президент Таджикистану закликає країни ОІК створити фонд допомоги бідним мусульманським державам

У таджицьких школах вводять вивчення ісламу

Президент Таджикистану закликає країни ОІК створити фонд допомоги бідним мусульманським державам

Влада позбувається мусульманських традицій

Щоб додати коментар, увійдіть або зареєструйтесь
Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію.